Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kvinna våldtagen - F! och V manifestation mot rasism
          Mjärden
          Inlägg 16-10-2016, 11:55
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (*Stintan* @ 14-10-2016, 23:11) *
          Men det var ju för att de inte vill att rasism skulle eskalera bl.a. p.g.a. gruppvåldtäkten som de genomförde manifestationen. Jag förstår inte alls hur du kan se det som att de därmed stödjer gruppvåldtäkten. Händelsen göder ju av förståeliga skäl rasism. Talare var ju bl.a. landshövdingen och domprosten. Jag är övertygad om att det under talen togs avstånd från gruppvåldtäkten som faktiskt upprört alla på Gotland. Upprördheten gäller ju även att förövarna släpptes.

          Det är ointressant vad jag tycker utan jag gjorde en bedömning att det var olämpligt med en demonstration just nu med tanke på den upprörda stämningen som har varit efter gruppvåldtäkten. Tänk dig själv att du bor på Gotland och är mycket upprörd över att de släppte gärningsmännen och så kommer det en demonstration mot rasism, då är den naturliga reaktionen att demonstrationen riktar sig mot Dig, eftersom din vrede och upprördhet är riktad mot gärningsmännen som är invandrare.

          Jag vidhåller att demonstrationen var olämplig och gjorde mer skada än nytta.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-10-2016, 10:02
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Mjärden @ 16-10-2016, 12:55) *
          Det är ointressant vad jag tycker utan jag gjorde en bedömning att det var olämpligt med en demonstration just nu med tanke på den upprörda stämningen som har varit efter gruppvåldtäkten. Tänk dig själv att du bor på Gotland och är mycket upprörd över att de släppte gärningsmännen och så kommer det en demonstration mot rasism, då är den naturliga reaktionen att demonstrationen riktar sig mot Dig, eftersom din vrede och upprördhet är riktad mot gärningsmännen som är invandrare.

          Jag vidhåller att demonstrationen var olämplig och gjorde mer skada än nytta.



          Vi tyckte likadant.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-10-2016, 11:11
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Men ska man verkligen stilla åse hets mot folkgrupp och hot mot rättssystemet?


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 17-10-2016, 11:23
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Aqvakul @ 17-10-2016, 12:11) *
          Men ska man verkligen stilla åse hets mot folkgrupp och hot mot rättssystemet?

          Självklart skall man stå upp mot rasism och hot men i det här fallet tro jag vänsterfeminismen tänkte helt fel.

          Man utnyttjade på ett otäckt, okänsligt och cyniskt sätt den våldtagna kvinnan och det är nog stor risk att resultatet av manifestationen blir tvärtemot det man ville åstadkomma, dvs mera främlingsfientlighet/rädsla samt ytterligare ett antal röster på Sd
          Gita.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-10-2016, 11:58
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Gita @ 17-10-2016, 12:23) *
          Självklart skall man stå upp mot rasism och hot men i det här fallet tro jag vänsterfeminismen tänkte helt fel.

          Man utnyttjade på ett otäckt, okänsligt och cyniskt sätt den våldtagna kvinnan och det är nog stor risk att resultatet av manifestationen blir tvärtemot det man ville åstadkomma, dvs mera främlingsfientlighet/rädsla samt ytterligare ett antal röster på Sd
          Gita.


          Jag förstår inte det cyniska i detta. Efter att de misstänkta släppts förekom rena pöbelfasoner med hot mot asylsökande och åklagaren. Det måste vi alltid stå upp emot!


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-10-2016, 18:08
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Aqvakul @ 17-10-2016, 12:11) *
          Men ska man verkligen stilla åse hets mot folkgrupp och hot mot rättssystemet?


          Nej det skall man definitivt inte men inte heller skall kvinnor och tjejer våldtas. Även tjejer skall kunna vistas ute och dessa unga killar måste lära sig att respektera kvinnor.
          Hade dom gjort det så hade det inte hänt.

           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 17-10-2016, 18:46
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          Vänsterns demo var igår och enligt polisen var det ca 125 personer där. Detta är inklusive de två busslaster yrkesdemonstranter som bussades in från huvudstaden.

          Så manifestationen var ett fiasko... Kanske finns det hopp för mänskligheten ändå.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-10-2016, 22:56
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Sen måste man skilja på rasism och främlingsfientlighet. Invandrare är ingen ras utan de kan komma från olika länder och folkgrupper alltså var det inte rasism i det här fallet utan främlingsfientlighet grundad på de handlingar, som de här fem invandrarna gjort sig skyldiga till.
          Men vreden var inte enbart riktad mot personerna utan också mot det rättssystem vi har i Sverige, som inte kraftfullt agerar mot sådana här händelser. Att släppa personer med motiveringen "att hon inte gjorde tillräckligt motstånd" kan reta upp vem som helst.
          Jag har träffat invandrare som tycker att vårt rättsystem är för slappt. Min lottgranne från Azerbaijan tyckte att efter fyra brott skulle en invandrare förlora sitt medborgarskap och skickas tillbaka till hemlandet. Han var själv invandrare och studerade juridik i Sverige och därmed insatt i svenska rättssystemet.

          Jag tycker att det hade varit bättre med en demonstration mot det svenska rättsystemet som i många fall inte överensstämmer med vanligt folks rättsuppfattning.
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 18-10-2016, 01:20
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          CITAT (Mjärden @ 17-10-2016, 23:56) *
          Sen måste man skilja på rasism och främlingsfientlighet. Invandrare är ingen ras utan de kan komma från olika länder och folkgrupper alltså var det inte rasism i det här fallet utan främlingsfientlighet grundad på de handlingar, som de här fem invandrarna gjort sig skyldiga till.
          Men vreden var inte enbart riktad mot personerna utan också mot det rättssystem vi har i Sverige, som inte kraftfullt agerar mot sådana här händelser. Att släppa personer med motiveringen "att hon inte gjorde tillräckligt motstånd" kan reta upp vem som helst.
          Jag har träffat invandrare som tycker att vårt rättsystem är för slappt. Min lottgranne från Azerbaijan tyckte att efter fyra brott skulle en in vandrare förlora sitt medborgarskap och skickas tillbaka till hemlandet. Han var själv invandrare och studerade juridik i Sverige och därmed insatt i svenska rättssystemet.

          Jag tycker att det hade varit bättre med en demonstration mot det svenska rättsystemet som i många fall inte överensstämmer med vanligt folks rättsuppfattning.

          Ska rättssystemet anpassa sig efter folks tyckande? Som en person som blivit våldtagen själv, ställer jag mig väldigt frågande till den tanken.

          Något som är väldigt intressant i ditt resonemang är att många av er tycker de muslimska ländernas straff är vidriga, men man förespråkar samma typ av brott mot gärningsmän här.

          Om jag blev utsatt för en muslim? Nej, en helsvensk. Om jag tror att alla helsvenska män är likadana? Absolut inte. Alla människor är nämligen individer.


          --------------------
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 18-10-2016, 09:03
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          CITAT (Fröken Odört @ 18-10-2016, 02:20) *
          Ska rättssystemet anpassa sig efter folks tyckande? Som en person som blivit våldtagen själv, ställer jag mig väldigt frågande till den tanken.

          Något som är väldigt intressant i ditt resonemang är att många av er tycker de muslimska ländernas straff är vidriga, men man förespråkar samma typ av brott mot gärningsmän här.

          Om jag blev utsatt för en muslim? Nej, en helsvensk. Om jag tror att alla helsvenska män är likadana? Absolut inte. Alla människor är nämligen individer.


          Att gärningsmannen i ditt fall var svensk är inte konstigt då vi faktiskt befinner oss i Sverige.

          Muslimska män? Du är den första och ende i tråden som dragit upp religion. Sedan vet jag inte vad muslimska länder har för straff för våldtäkt så då är det ju svårt att "förespråkar samma typ av brott" (antar att du menar "förespråkar samma typ av straff"?). Men har muslimska länder ens rent generellt straff för våldtäkt?

          Sedan förstår jag inte varför du blandar etnicitet med religion. Du skriver "Om jag blev utsatt för en muslim? Nej, en helsvensk" . Menar du att "helsvenskar" inte kan ha olika religiösa tillhörigheter? Du fiskar i grumliga vatten när du ställer "helsvenskar" mot muslimer... Ganska rasistiskt i min mening, fast det förstår du säkert inte själv.

          Sedan skall väl staten ink rättssystemet anpassa sig efter folks tyckande? Det kallas demokrati... Det är väl befolkningen som skall bestämma i en demokrati?

          Men jag noterar att du väljer att gå på defensiven i denna tråden, du kanske rent av stödde den osmakliga manifestationen?

          Men jag noterar för dina åsikter och betackar mig från svar då jag inte kommer att bemöta dig så tråden inte tramsas sönder som vanligt.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 18-10-2016, 10:32
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (segelbåt @ 18-10-2016, 10:03) *
          Men jag noterar att du väljer att gå på defensiven i denna tråden, du kanske rent av stödde den osmakliga manifestationen?


          Jag stöttar alla demonstrationer mot rasism. Absolut!
          Och att det behövs visar sig inte minst av att du har startat denna tråd.

          Och du, du behöver inte svara mig heller. Det blir mycket bättre så!!
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 18-10-2016, 16:05
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          CITAT (segelbåt @ 18-10-2016, 10:03) *
          Att gärningsmannen i ditt fall var svensk är inte konstigt då vi faktiskt befinner oss i Sverige.


          Notera att jag skrev helsvensk och inte bara svensk. Dessutom har jag inte levt i en bubbla hela livet, utan även i andra länder.

          CITAT (segelbåt @ 18-10-2016, 10:03) *
          Muslimska män? Du är den första och ende i tråden som dragit upp religion. Sedan vet jag inte vad muslimska länder har för straff för våldtäkt så då är det ju svårt att "förespråkar samma typ av brott" (antar att du menar "förespråkar samma typ av straff"?). Men har muslimska länder ens rent generellt straff för våldtäkt?


          Nej, det är jag faktiskt inte, läs gärna tråden innan du gör påståenden. Eller år det så att du inte har någon som helst koll på vilka religioner som styr andra länder? Och du erkänner att du har ingen kunskap om hur straff i många sådana länder (vilka i många fall är brott mot de mänskliga rättigheterna, så termen jag använde var korrekt eftersom du undrade) ser ut.

          CITAT (segelbåt @ 18-10-2016, 10:03) *
          Sedan förstår jag inte varför du blandar etnicitet med religion. Du skriver "Om jag blev utsatt för en muslim? Nej, en helsvensk" . Menar du att "helsvenskar" inte kan ha olika religiösa tillhörigheter? Du fiskar i grumliga vatten när du ställer "helsvenskar" mot muslimer... Ganska rasistiskt i min mening, fast det förstår du säkert inte själv.


          Du visar igen att du har väldigt svårt för definitioner samt dålig koll på svensk historia. Vill du lära dig? Om ja, fråga igen, annars googla.

          CITAT (segelbåt @ 18-10-2016, 10:03) *
          Sedan skall väl staten ink rättssystemet anpassa sig efter folks tyckande? Det kallas demokrati... Det är väl befolkningen som skall bestämma i en demokrati?


          Ett ord att slå upp: Pöbel. Uppgift två: Fundera på varför det är negativt med sådana.

          CITAT (segelbåt @ 18-10-2016, 10:03) *
          Men jag noterar att du väljer att gå på defensiven i denna tråden, du kanske rent av stödde den osmakliga manifestationen?


          Jag älskar verkligen hur folk använder felaktiga termer de inte egentligen förstår. Det jag gjorde var inte att gå på defensiven, däremot är ditt svar ett praktexempel på det. tummenupp.gif

          CITAT (segelbåt @ 18-10-2016, 10:03) *
          Men jag noterar för dina åsikter och betackar mig från svar då jag inte kommer att bemöta dig så tråden inte tramsas sönder som vanligt.


          Ah, enbart främlingsfientliga utan verklighetsförankring är välkomna alltså? Om du svarar ja på den frågan, så ska jag fortsättningsvis vara tyst.


          --------------------
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-10-2016, 22:55
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Fröken Odört @ 18-10-2016, 02:20) *
          Ska rättssystemet anpassa sig efter folks tyckande?

          Det måste finnas en överensstämmelse mellan den allmänna inställningen till brott och straffpåföljd. Blir det för stort glapp däremellan är det risk att det bildas medborgargarden, som tar lagen i egna händer. Det är väl precis det vi sett tendenser till på Gotland pga hanteringen av detta våldtäktsärende.

          Att i det läget dra ihop en demonstration innan ärendet är slutfört är olämpligt och riskerar att spä på dessa strömningar.
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 19-10-2016, 08:30
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Fröken Odört @ 18-10-2016, 17:05) *
          Notera att jag skrev helsvensk och inte bara svensk. Dessutom har jag inte levt i en bubbla hela livet, utan även i andra länder.
          Nej, det är jag faktiskt inte, läs gärna tråden innan du gör påståenden. Eller år det så att du inte har någon som helst koll på vilka religioner som styr andra länder? Och du erkänner att du har ingen kunskap om hur straff i många sådana länder (vilka i många fall är brott mot de mänskliga rättigheterna, så termen jag använde var korrekt eftersom du undrade) ser ut.
          Du visar igen att du har väldigt svårt för definitioner samt dålig koll på svensk historia. Vill du lära dig? Om ja, fråga igen, annars googla.
          Ett ord att slå upp: Pöbel. Uppgift två: Fundera på varför det är negativt med sådana.
          Jag älskar verkligen hur folk använder felaktiga termer de inte egentligen förstår. Det jag gjorde var inte att gå på defensiven, däremot är ditt svar ett praktexempel på det. tummenupp.gif
          Ah, enbart främlingsfientliga utan verklighetsförankring är välkomna alltså? Om du svarar ja på den frågan, så ska jag fortsättningsvis vara tyst.

          Har du tidigare, för ca fem - sex år sedan, varit medlem under signaturen "Grå"?
          Undrar bara eftersom "verklighetsförankringen" i dina texter ligger på samma nivå som i hennes.
          Gita
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-10-2016, 12:11
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Undrar bara om någon vet vad som egentligen hände, kvinnans version alltså. Jag är inte så insatt i händelsen och ibland undrar jag om man kan kalla allt för våldtäkt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 19-10-2016, 12:34
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2016, 13:11) *
          Undrar bara om någon vet vad som egentligen hände, kvinnans version alltså. Jag är inte så insatt i händelsen och ibland undrar jag om man kan kalla allt för våldtäkt.


          Kvinnans version är att hon följde med en man in i huset då hon behövde låna toaletten och väl därinne blev hon fråntagen sin rullstol och mannen påbörjade en våldtäkt, sedan anslut 4 eller fem andra och gruppvåldtäkten skall sedan ha varat ett par timmar.

          Kvinnan tror att hon våldtogs av 5 personer och en av personerna är avskriven från misstankarna, de övriga fem är fortfarande misstänkta för grov våldtäkt.

          Redigerat av segelbåt: 19-10-2016, 12:35
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-10-2016, 12:39
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2016, 13:11) *
          Undrar bara om någon vet vad som egentligen hände, kvinnans version alltså. Jag är inte så insatt i händelsen och ibland undrar jag om man kan kalla allt för våldtäkt.


          Naturligtvis kan man inte kalla allt för våldtäkt, det blir det först när domen faller om man lyckats bevisa att en våldtäkt ägt rum. Alla är oskyldiga till dom fallit, en rättsprincip som alltid varit viktig i vårt samhälle.

          Här har tyvärr krafter med annan agenda tagit över tolkningen.

          Åklagare utreder brott, åklagare väcker åtal, sätter brottsrubriceringen och drivet målet i domstol.

          Åklagare är förhindrad att väcka åtal om man inte tror på fällande dom. Att åklagare hänvisat till att brottsoffret inte gjort motstånd är helt korrekt, vi har ännu ingen samtyckeslagstiftning även om många krävt det under en lång tid. Denna typ av övergrepp är alltid svårt att föra i bevis eftersom ord står mot ord och det sällan finns vittnen. En medicinsk undersökning som stärker brottsoffrets berättelse är det som kan vara avgörande
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-10-2016, 13:25
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Tack för svar.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 19-10-2016, 14:17
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          CITAT (Gunilla T @ 19-10-2016, 13:39) *
          Alla är oskyldiga till dom fallit, en rättsprincip som alltid varit viktig i vårt samhälle.


          Nja, man är inte oskyldig innan dom. Man skall betraktas som oskyldig innan dom, det är en viss skillnad.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-10-2016, 15:14
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (segelbåt @ 19-10-2016, 15:17) *
          Nja, man är inte oskyldig innan dom. Man skall betraktas som oskyldig innan dom, det är en viss skillnad.

          Nu märker du ord...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 14:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon