Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vansinne att försöka stoppa skolor, sjukvård m.m., Det som människor väljer och vill ha.
          Gita
          Inlägg 02-01-2017, 08:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          Det säger något om hur förvrängt den rödgröna regeringens politiska perspektiv att man som prioriterat mål vill stänga ner välfärd som medborgarna vill ha. Det är unikt i den fria västvärlden att det en regerings överordnade mål är att bekämpa entreprenörskap och fritt företagande för att det ger vinst.

          Alla de som har valt fristående skolor, privat äldreomsorg eller privat sjukvård har inte gjort det för att de fungerar dåligt utan för att de fungerar bättre, åtminstone för dem, än motsvarande kommunala alternativ. Den privata välfärden kostar inte skattebetalarna mer än den offentliga, tvärtom mindre, inte minst eftersom kommuner och landsting får finansiera sina egna verksamheters underskott men inte de privata alternativen om de får förluster.

          Det är genom att den privata välfärden fungerar mer fokuserat, effektivare och med bättre ledning som de skapar mer välfärd för lägre kostnader. Därigenom utvecklas välfärdens verksamheter på ett sätt som gynnar alla. Den privata välfärden, konkurrensen och valfriheten driver utvecklingen framåt och sätter de enskilda människornas behov i centrum.

          Stoppa valfrihetens fiender!:
          Under 2017 måste debatten om människors välfärd vändas mot dem som vill lägga ner, förbjuda och motarbeta en utveckling av välfärden, som bortser från kvalitet och valfrihet och som ser företagande som ett hot istället för en tillgång.

          Gita som citerar Gunnar Hökmark
          http://hokmark.eu/stoppa-valfrihetens-fien...ga-ner-valfard/
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-01-2017, 09:13
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Fast så bra funkar ju inte skolor vård mm. i privat regi. Eleverna är kunder och man ger dem vad de vill ha = höga betyg trots att de saknar kunskap och liknande. Och vem vill inte ha höga betyg, så de kommer in på universitet mm. Klart föräldrar och elever är nöjda men det är ju vi andra som får lida när de sänker nivån även på högskolor och universitet och vi får rätt dåliga läkare, lärare och liknande.

          Och visst jag har opererats på privatsjukhus i stockholm som har vårdavtal, istället för ca 8-9personer i operationssalen var det bara 1st läkare och 1st sjuksköterska och de opererade på löpande band och det var nog tur det gick bra ändå trots min jättestora operation. +Det kändes väldigt stressigt vara där för trots att man blivit uppsprättad från naveln ner fick man bara vara kvar ett dygn oavsett hur man mådde för sängplatsen behövdes till annan kund det var löpande band som gällde. Och det var INGEN som kom och talade om vad man inte fick göra efter operationen, sånt kostade väl pengar som är bättre de går till vinst?. Vid operation nr 2 som gjordes på vanlig sjukhus kom utbildad personal och talade om vad man inte fick göra vid magoperationer och jag hade gjort alla de sakerna vid operation nr 1 kanske därför ärret blev så fult och man hade så ont.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 02-01-2017, 11:48
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-01-2017, 09:13) *
          Fast så bra funkar ju inte skolor vård mm. i privat regi. Eleverna är kunder och man ger dem vad de vill ha = höga betyg trots att de saknar kunskap och liknande. Och vem vill inte ha höga betyg, så de kommer in på universitet mm. Klart föräldrar och elever är nöjda men det är ju vi andra som får lida när de sänker nivån även på högskolor och universitet och vi får rätt dåliga läkare, lärare och liknande.

          Och visst jag har opererats på privatsjukhus i stockholm som har vårdavtal, istället för ca 8-9personer i operationssalen var det bara 1st läkare och 1st sjuksköterska och de opererade på löpande band och det var nog tur det gick bra ändå trots min jättestora operation. +Det kändes väldigt stressigt vara där för trots att man blivit uppsprättad från naveln ner fick man bara vara kvar ett dygn oavsett hur man mådde för sängplatsen behövdes till annan kund det var löpande band som gällde. Och det var INGEN som kom och talade om vad man inte fick göra efter operationen, sånt kostade väl pengar som är bättre de går till vinst?. Vid operation nr 2 som gjordes på vanlig sjukhus kom utbildad personal och talade om vad man inte fick göra vid magoperationer och jag hade gjort alla de sakerna vid operation nr 1 kanske därför ärret blev så fult och man hade så ont.


          Det är bara att beklaga att ditt val av vårdinrättning inte fungerade särskilt bra, eller var det kanske inte ens ditt eget val. I begreppet valfrihet ingår med självklarhet också möjligheten att välja bort. Jag förstår bara inte varför ditt missnöje över ditt vårdval skulle få stoppa mitt fria val. Det ligger väl i sakens natur att få välja fritt hjälper till att höja kvalitén både vad gäller vård och skola, för det är väl ingen som frivilligt väljer de sämre alternativen.

          När det gäller skolval så fanns knappast den möjligheten när mina barn var små så vi fick välja bostadsort/område med bra skolor istället, alltså var det då endast plånboken som styrde vilken kvalitet på undervisningen som barnen fick.
          Gita
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-01-2017, 13:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Finns inte så mycket val inom vården idag, du tar vad du kan få, ifall du fattar att du inte kommer leva så länge till ifall du inte blir opererad.

          Som tidigare lärare säger jag att utvecklingen inom skolan är skrämmande, jag hade gymnasieelever som inte ens lärt sig plus och minus i grundskolan men som ändå fått Godkänt för lärarna fick inte sätta IG och flera av de eleverna jag skulle undervisa berättade att mamma och pappa ringde läraren upprepade gånger tills de fick godkänt när jag undrade hur de fått godkänt. Som sagt det är kunden som bestämmer får hen inte vad hon vill tar hon pengarna och byter till nått annat, föräldrar väljer skolan som ger högst betyg inte vilken som ger eleverna mest kunskap för detta hänger inte alltd ihop idag (+många skolor är idag helt fulla ifall en elev med handikapp eller dåliga betyg söker medans det finns gott om platser ifall en vanlig svensk elev söker med bra betyg). Dessa elever och föräldrar trodde även i vissa fall att det inte skulle vara några problem för eleven att komma in på högskolan. (Jag var inte så populär när jag satte betyg baserat på betygskriterierna och inget annat) Det är dessa personer som man ibland redan idag möter bakom kassan i snabbköpet, de har ingen egen bedömning ifall summan de får upp på kassapparaten är rimlig och liknande. Får bara hoppas de inte hamnar inom vården och ska mäta upp medicin.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-01-2017, 14:10
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Man kan vinkla saker lite hur som helst. Det är få som vill stoppa kapitalistdriven offentlig verksamhet, man vill bara ha lite ordning och reda och se till att skattepengarna inte hamnar i kapitalisternas redan fulla fickor. Du kommer bara med blå propaganda Gita. Vill du ha mer av konkurser? Minns JB koncernens konkurs. Här är en till: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/satte-sk...ots-miljonvinst


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-01-2017, 14:20
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Gita @ 02-01-2017, 11:48) *
          Det är bara att beklaga att ditt val av vårdinrättning inte fungerade särskilt bra, eller var det kanske inte ens ditt eget val. I begreppet valfrihet ingår med självklarhet också möjligheten att välja bort. Jag förstår bara inte varför ditt missnöje över ditt vårdval skulle få stoppa mitt fria val. Det ligger väl i sakens natur att få välja fritt hjälper till att höja kvalitén både vad gäller vård och skola, för det är väl ingen som frivilligt väljer de sämre alternativen.

          Gita


          Det var ett särdeles dåligt svar till Åsa, om patienten är missnöjd med vården får patienten skylla sig själv för att ha gjort ett dåligt val!

          Begreppet valfrihet tål att diskuteras - för att valfrihet skall råda i verkligheten ställer det stora krav på patienterna. Man måste ha goda kunskaper om vilka valmöjligheter som finns samt kunna bedöma relevansen bakom de vackra orden vilket är oerhört svårt om man inte är insatt. Blir man sjuk vill man bara ha hjälp och man sätter sig inte ner och läser glättade reklambudskap.

          Jag vet inte varför du envisas med att publicera Hökmarks åsikter här på Odla, han lär inte svara.

          Om du ärligt vill diskutera något så kan du formulera en egen sammanfattning och ståndpunkt och hålla fast vid sakfrågan i stället för att döda debatten genom personangrepp eller nedlåtande kommentarer om den som svarar dig.

          Om du är så starkt ideologiskt förankrad i det fria vårdvalet kan du säkert hur lätt som helst tala om för mig varför kundbegreppet skulle ha högre status i vården än patientbegreppet?
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-01-2017, 16:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Ja det är lätt för Gita att favorisera "det fria vårdvalet". Hon har väl knappast utsatts för annat behov än att lyfta en och annan rynka, som dykt upp i spegeln. Hennes erfarenhet av allmän sjukvård verkar vara noll, när hon drar till med Hökmark som sin försvarare. Han har alltid gått till privatläkare, och alltid kommit först i kön. Inte tack vare allvaret i sjukdomsbilden, men p.g.a. en fet plånbok.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 02-01-2017, 16:32
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Gunilla T @ 02-01-2017, 14:20) *
          Det var ett särdeles dåligt svar till Åsa, om patienten är missnöjd med vården får patienten skylla sig själv för att ha gjort ett dåligt val!

          Begreppet valfrihet tål att diskuteras - för att valfrihet skall råda i verkligheten ställer det stora krav på patienterna. Man måste ha goda kunskaper om vilka valmöjligheter som finns samt kunna bedöma relevansen bakom de vackra orden vilket är oerhört svårt om man inte är insatt. Blir man sjuk vill man bara ha hjälp och man sätter sig inte ner och läser glättade reklambudskap.

          Jag vet inte varför du envisas med att publicera Hökmarks åsikter här på Odla, han lär inte svara.

          Om du ärligt vill diskutera något så kan du formulera en egen sammanfattning och ståndpunkt och hålla fast vid sakfrågan i stället för att döda debatten genom personangrepp eller nedlåtande kommentarer om den som svarar dig.

          Om du är så starkt ideologiskt förankrad i det fria vårdvalet kan du säkert hur lätt som helst tala om för mig varför kundbegreppet skulle ha högre status i vården än patientbegreppet?


          Gita tycks ha höken Hökmark som idol. Det kan vi väl unna denna stackars människa.
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 02-01-2017, 18:23
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Bengalow @ 02-01-2017, 16:31) *
          Ja det är lätt för Gita att favorisera "det fria vårdvalet". Hon har väl knappast utsatts för annat behov än att lyfta en och annan rynka, som dykt upp i spegeln. Hennes erfarenhet av allmän sjukvård verkar vara noll, när hon drar till med Hökmark som sin försvarare. Han har alltid gått till privatläkare, och alltid kommit först i kön. Inte tack vare allvaret i sjukdomsbilden, men p.g.a. en fet plånbok.

          Dessutom har jag alltid med plånbokens hjälp sett till att mina barn fått gå i de bästa skolor,, vilket ju är väldigt lätt om man placerar ut barnen efter närhetsprincipen, bara att köpa villa inom rätt område.
          Nu tycker jag ju inte att man skall behöva en fet plånbok för att ha rätten att fritt välja skola.
          Gita

          CITAT (sparvuggla @ 02-01-2017, 16:32) *
          Gita tycks ha höken Hökmark som idol. Det kan vi väl unna denna stackars människa.

          Nu tycker jag iofs att han är en väldigt duktig politiker med i övervägande fall bra åsikter

          MEN främsta anledningen till att jag lägger ut bl.a hans texter är att jag tycker att du behöver lära dig en en del, jag uppfattar dina kunskapsluckor som är rätt stora.
          Gita
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 02-01-2017, 18:32
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-01-2017, 13:33) *
          Finns inte så mycket val inom vården idag, du tar vad du kan få, ifall du fattar att du inte kommer leva så länge till ifall du inte blir opererad.

          Som tidigare lärare säger jag att utvecklingen inom skolan är skrämmande, jag hade gymnasieelever som inte ens lärt sig plus och minus i grundskolan men som ändå fått Godkänt för lärarna fick inte sätta IG och flera av de eleverna jag skulle undervisa berättade att mamma och pappa ringde läraren upprepade gånger tills de fick godkänt när jag undrade hur de fått godkänt. Som sagt det är kunden som bestämmer får hen inte vad hon vill tar hon pengarna och byter till nått annat, föräldrar väljer skolan som ger högst betyg inte vilken som ger eleverna mest kunskap för detta hänger inte alltd ihop idag (+många skolor är idag helt fulla ifall en elev med handikapp eller dåliga betyg söker medans det finns gott om platser ifall en vanlig svensk elev söker med bra betyg). Dessa elever och föräldrar trodde även i vissa fall att det inte skulle vara några problem för eleven att komma in på högskolan. (Jag var inte så populär när jag satte betyg baserat på betygskriterierna och inget annat) Det är dessa personer som man ibland redan idag möter bakom kassan i snabbköpet, de har ingen egen bedömning ifall summan de får upp på kassapparaten är rimlig och liknande. Får bara hoppas de inte hamnar inom vården och ska mäta upp medicin.

          Du påstår alltså att kunskapsluckorna är större hos elev som kommer från privat/friskolor?
          Jag tror snarare att de beror på de nästan obefintliga krav som ställs på dem som vill komma in på lärarutbildningen idag. 0,2 från högskoleprovet räckte visst för något år sedan.
          Brist på kurage från många lärare kan säkert vara en annan orsak.Klart att man inte lär sig särskilt mycket om man tillåts sitta och leka mobilen på lektionstid.
          Du har rätt i att stora delar av skolan idag är en ren katastrof men inte beror det på rätten att välja något bra för sina barn..
          Gita

           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-01-2017, 19:50
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Det finns statistik på att friskolor sätter högre betyg, i förhållande till resultat på nationella prov, jämfört med kommunala skolor.

          Det värsta exemplet jag känner till, från en direkt inblandad ung lärare som sen slutade på denna friskola, handlade om ett s.k. "IG-race". Alla elever som fått IG på en kurs samlades i ett klassrum för "hårdkörning". Efter tre timmar var alla godkända.

          Tyvärr är höga betyg ett starkt konkurrensmedel, mellan skolorna i dag, där de nationella proven inte är så normerande som de centrala proven var.










          edit: ett ord och en bokstav som fallit bort i onödig brådska wink.gif


          Redigerat av Aqvakul: 03-01-2017, 01:20


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-01-2017, 19:59
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Avsikten med privatiseringen var väl att ge entusiastiska yrkesutövare möjlighet att starta alternativ i liten skala. Fungerar det bra är det ju möjligt att ta ut högre lön och att återinvestera i företaget Jag känner inte till något land i världen, förutom Sverige, där privata företag helt fritt kan plocka ut vinster ur offentligt finansierad verksamhet.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-01-2017, 21:38
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det togs upp i Rapport idag. Det är klart att kapitalisterna börjar ta strid för sina övervinster nu när frågan är väckt. Från början var det säkert en bra reform men när riskkapitalister och andra kapitalister började vädra vinster spårade det snabbt ut.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-01-2017, 21:46
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2017, 21:38) *
          Det togs upp i Rapport idag. Det är klart att kapitalisterna börjar ta strid för sina övervinster nu när frågan är väckt. Från början var det säkert en bra reform men när riskkapitalister och andra kapitalister började vädra vinster spårade det snabbt ut.

          tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-01-2017, 22:12
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Inte så konstigt att det sen fuskas på högskoleproven mad.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 03-01-2017, 09:45
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Gunilla T @ 02-01-2017, 14:20) *
          Det var ett särdeles dåligt svar till Åsa, om patienten är missnöjd med vården får patienten skylla sig själv för att ha gjort ett dåligt val!

          Begreppet valfrihet tål att diskuteras - för att valfrihet skall råda i verkligheten ställer det stora krav på patienterna. Man måste ha goda kunskaper om vilka valmöjligheter som finns samt kunna bedöma relevansen bakom de vackra orden vilket är oerhört svårt om man inte är insatt. Blir man sjuk vill man bara ha hjälp och man sätter sig inte ner och läser glättade reklambudskap.

          Jag vet inte varför du envisas med att publicera Hökmarks åsikter här på Odla, han lär inte svara.

          Nej, kära Gunilla ,jag tror inte GH kommer att delta i debatten på Odla. Snarare är det så att jag tycker att många här skulle må bra att läsa och försöka ta till sig något som inte kommer från den egna boxen.

          Om du ärligt vill diskutera något så kan du formulera en egen sammanfattning
          Varför skulle jag göra det när det är ett inlägg från en av våra skickligaste EU-parlamentariker tar upp exakt det jag vill diskutera
          Om du är så starkt ideologiskt förankrad i det fria vårdvalet kan du säkert hur lätt som helst tala om för mig varför kundbegreppet skulle ha högre status i vården än patientbegreppet?
          Ställer samma fråga till dig. Varför skall det du vill ha ha högre status än det jag vill ha. Valfrihet löser ju det problemet, eller hur?

          Gita

          Redigerat av Gita: 03-01-2017, 09:47
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2017, 10:23
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Tråkigt när någon använder Odlas forum enbart som en högtalare för ensidiga politiska budskap. Vad är syftet?


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 03-01-2017, 11:00
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Gita @ 03-01-2017, 09:45) *
          Nej, k�ra Gunilla ,jag tror inte GH kommer att delta i debatten p� Odla. Snarare �r det s� att jag tycker att m�nga h�r skulle m� bra att l�sa och f�rs�ka ta till sig n�got som inte kommer fr�n den egna boxen.

          Gita


          Det gäller dig Gita i allra högsta grad. Men du saknar den förmågan tyvärr.
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 03-01-2017, 11:07
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Aqvakul @ 03-01-2017, 10:23) *
          Tråkigt när någon använder Odlas forum enbart som en högtalare för ensidiga politiska budskap. Vad är syftet?


          Du tycker att det är tråkigt med politiska budskap som inte riktigt stämmer med de egna värderingarna eller hur.? Det tycker inte jag, jag tycker att det är stimulerande, speciellt att få ta del av de tyvärr få budskap som lämnar PK-fållan.


          Mitt syfte med mina inlägg är att peka på frågor som jag personligen tycker är viktiga samt föra fram de värderingar jag tror på. Samt att ibland visa på krönikörer som är värda att läsas av flera.

          En mer relevant fråga kanske skulle vara vad ditt syfte är. Du tycker "mitt budskap" är tråkigt ändå har du deltagit flitigt i diskussionen.
          Gita
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 03-01-2017, 11:34
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Aqvakul @ 02-01-2017, 19:59) *
          Avsikten med privatiseringen var väl att ge entusiastiska yrkesutövare möjlighet att starta alternativ i liten skala. Fungerar det bra är det ju möjligt att ta ut högre lön och att återinvestera i företaget Jag känner inte till något land i världen, förutom Sverige, där privata företag helt fritt kan plocka ut vinster ur offentligt finansierad verksamhet.


          Aqva hur väl känner du till all sjukvård i Tyskland och även i Österrike? Nästan all vanlig sjukvård sker hos Privatläkarmottagningarna. Nästan alla privatläkare är anslutna till sjukkassan. Baran olika specialistmottagningarna är på sjukhuset.

          Det finns även många sjukhus som är privat och kreti och pleti kan lägga in sig där. Förut fanns ju många mindre sjukhus (s.k. Kreiskrankenhaus, städtische Krankenhäuser osv ) man kunde kalla dom regionssjukhus. Men dom flesta har försvunnit.

          För mig är det självklart att en företagare måste kunna göra vinst. Dom måste ju satsa också en hel del.
          Sen är det helt klart att man inte skall göra så att man försöker att suga ur så mycket som möjligt och sedan säljer.

          Elisabeth
           
          Citera

          4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 20:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon