Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odla grönsaker vid järnväg/banvall. Gifter?
          echo
          Inlägg 30-04-2014, 09:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          20-05-2004
          Medlem nr: 3 655



          Jag tillbringar min första vår i nya huset. Trädgården är hyggligt uppvuxen, och jag tänker vänta tills nästa år med att rota runt för mycket (vill inte riskera att gräva bort nåt fint). Men det saknas trädgårdsland. Och det är klart jag vill ha egna morötter.

          Tomten gränsar till järnvägen. Banvallen är ordentligt hög, och det finns en del höga träd som skärmar av på vissa ställen. Hur lämpligt är det att odla ätbart i ett sådant läge? Har verkligen ingen aning om hur mycket skit som kommer från järnvägen, är marken giftfri? Jag funderar också över de partiklar som helt säkert avges när tågen drar förbi.

          Någon som har nån aning? Helst ska det ha någon slags vetenskaplig bäring. Gissa kan jag göra själv. tongue.gif

          /Hansi


          --------------------
          Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre tidskrävande
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 30-04-2014, 09:49
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Tja, en hyfsat vetenskaplig rapport kanske kan kasta lite ljus över vår "miljövänliga" järnväg och dess miljöpåverkan:
          http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/jar...raturstudie.pdf

          Speciellt denna slutsatsen bör man ju tänka på om man tänker odla nära banvallen:

          Banvallar är en källa till förorening genom impregnerade slipers som kan ge upphov till höga halter av till exempel arsenik och cancerogena PAHer i framförallt jord.

          Redigerat av Hasse_h: 30-04-2014, 09:56
           
          Citera
          echo
          Inlägg 30-04-2014, 10:04
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          20-05-2004
          Medlem nr: 3 655



          Men tackar! Ska genast läsa.


          --------------------
          Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre tidskrävande
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 30-04-2014, 11:00
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Just slipers skulle jag inte oroa mig för. Rapporten utgavs för sju år sen och refererar till betydligt äldre litteratur. Sedan länge används betongslipers, och några impregneringsmedel lär knappast vandra över till grönsakerna. Det talas mest om "inandningsbara partiklar" och då är det mer riskfyllt att andas.
           
          Citera
          superturbo
          Inlägg 30-04-2014, 11:16
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          29-10-2008
          Medlem nr: 19 549



          CITAT (Hasse_h @ 30-04-2014, 10:49) *
          Tja, en hyfsat vetenskaplig rapport kanske kan kasta lite ljus över vår "miljövänliga" järnväg och dess miljöpåverkan:
          http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/jar...raturstudie.pdf

          Speciellt denna slutsatsen bör man ju tänka på om man tänker odla nära banvallen:

          Banvallar är en källa till förorening genom impregnerade slipers som kan ge upphov till höga halter av till exempel arsenik och cancerogena PAHer i framförallt jord.


          arsenik har inte använts sen 25 år tillbaka, minst. kreosot imp sliprar används på industrier och bangårdar, men även det ska förbjudas inom framtiden. på linjen ligger i princip alltid betongslipers.

          jag hade inte oroat mig, man lägger ju järnväg mellan åkrar.


          --------------------
           
          Citera
          echo
          Inlägg 30-04-2014, 12:06
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          20-05-2004
          Medlem nr: 3 655



          Att det ligger åkrar längs järnvägen är då inget som lugnar mig. tongue.gif Litar inte direkt på att livsmedelstillverkarna bryr sig överdrivet om eventuella långsiktiga verkningar. Det finns många exempel på saker som ansetts vara ofarliga visat sig vara riktigt illa.

          Nä, jag är väl kanske inte direkt orolig. Var vi än befinner oss, vad vi än gör, vad vi än äter... utsätts vi för faror. Jag vill väl helst minimera riskerna där jag kan. Kanske lägga barriär mellan "kontaminerad" jord och odlingsjord? Jag får för mig att det är bättre att placera trädgårdslande där det finns träd som skärmar av mot banvallen, för att få bort lite av partiklarna.

          I slutändan kanske det viktigaste är att jag vidtar åtgärder som jag själv tror hjälper. Gifterna lär vi inte komma ifrån, men oron går förhoppningsvis att minska.


          --------------------
          Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre tidskrävande
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 30-04-2014, 16:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Banvallarna besprutas fortfarande, kanske tycker vissa att de ändå är värt att chansa att odla där?

          De gamla gifterna finns ju fortfarande kvar i banvallen, därför får material från banvallar inte användas som schaktningsmassor, de utgör därför ett problem i många kommuner. Men uppenbarligen finns det en del som t o m kan tänka sig att odla i jorden
           
          Citera
          addo
          Inlägg 30-04-2014, 17:33
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Gifterna från de förorenade massorna ligger 99% av gångerna still i massorna (alltså i banvallen). De få gånger dom rör på sig är när dom följer med grund- och ytvatten.

          Så om du ser till att inte ta jord från där det legat slipers eller vatten kan tänkas sammlas nedanför vallen vid skyfall och inte anlägger grönsakslandet på en sådan plats så är det ingen risk. Det finns inget luftburet att oroa sig för, så undvik helt enkelt att vatten från massorna i vallen kommer in i din "rena" jord.

          edit: Sen är det säkert inte förorenat i vallens massor heller.

          Redigerat av addo: 30-04-2014, 17:34
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 15:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon