Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kokosfiber IKEA/Clas Ohlson- ekologisk?, Funkar de till ekologisk odling?
          Kompostkvarn
          Inlägg 04-03-2016, 08:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          04-03-2016
          Medlem nr: 83 145



          Blev sugen på att testa s.k. coir, jordbriketter av kokosfiber. Jag hörde av mig till både IKEA och Clas Ohlsson (som har liknande coir) och frågade om coiren var godkänd för ekologisk odling... Ingen i respektive kundservice-chatt kunde svara på det, så väntar på svar via mail. Vore jättepraktiskt om de var godkända för ekologisk odling (jag är faktiskt rätt förvånad över att de inte visste själva), då jag har dålig rygg, inte kör bil och har svårt att hitta ekologisk såjord som inte är i stora 18-20 l säckar (som iofs kan gå att ta på en pirra på bussen, men tar enorm plats i lägenheten och jag behöver inte så mycket)...

          Jag tänkte kolla om någon redan vet det här (kanske rentav frågat kedjorna innan jag) eller har tankar? Miljö betyder väldigt mycket för mig, och vill kunna odla så miljövänligt jag kan.

          Redigerat av Kompostkvarn: 04-03-2016, 08:25
           
          Citera
          Rhonda - 51Aussi...
          Inlägg 04-03-2016, 09:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 858
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 081



          Finns hos Sneckenströms Ekohandel.

          http://www.sneckenstrom.se/





          --------------------
          I love cats in all shapes and sizes.


          Israeli sand cat kitten
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 04-03-2016, 13:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Hittade häromdagen ett erbjudande hos Rusta, man fick fyra för 99 kr:

          http://www.rusta.com/se/planteringsjord-p622512800101.aspx

          På nätet ser jag varianter som marknadsförs just som "ekologiska", men den lilla mängd som går åt vid frösådd eller rotning av sticklingar torde inte spela någon roll för slutprodukten. Vid utplantering behövs mer näringsrik odlingsjord och då får du se upp med vad den innehåller.
           
          Citera
          Kompostkvarn
          Inlägg 05-03-2016, 16:00
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          04-03-2016
          Medlem nr: 83 145



          CITAT (RibesRubusVitis @ 04-03-2016, 13:39) *
          På nätet ser jag varianter som marknadsförs just som "ekologiska", men den lilla mängd som går åt vid frösådd eller rotning av sticklingar torde inte spela någon roll för slutprodukten. Vid utplantering behövs mer näringsrik odlingsjord och då får du se upp med vad den innehåller.


          Det är inte slutprodukten jag är orolig för egentligen, mer att jag helst inte bidrar till att det produceras briketter som inte är ekologiskt producerade. Typ att de odlar en massa kokosnötter som besprutas jättemycket, och sen delvis används till att göra coir av. Ekologisk grönsaksjord m.m. brukar jag inte alls ha lika svårt att hitta...
          Upptäckte att jag hade lite såjord kvar sedan förra året som jag använde till första sådden idag (lite av den hade möglat, så tog bort det och steriliserade den jord jag skulle använda...), får se om det räcker till allt jag sår i år...
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 05-03-2016, 17:38
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          I så fall skulle jag möjligen oroa mig mer för den svavelrika brännolja som går åt för att frakta kokosfibrerna från Ceylon till Sverige.
           
          Citera
          Kompostkvarn
          Inlägg 09-03-2016, 14:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          04-03-2016
          Medlem nr: 83 145



          IKEA har nu svarat att deras briketter INTE är godkända för ekologisk odling.

          Däremot hittade jag ekologisk såjord på COOP i 8-literssäck, perfekt för mig som odlar i liten skala och inte kan lyfta så tungt smile.gif Så nu blev det det i år i alla fall, tänkte bara uppdatera med svaret från IKEA ifall någon annan undrade. Återkommer när Clas Ohlson svarat.
           
          Citera
          bobjones
          Inlägg 30-06-2016, 13:18
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          17-06-2016
          Medlem nr: 83 947



          IKEA har bytt till annan kokos i år. Den har tillsatta näringsämnen (20-20-20 NPK) vilket jag inte tycker är bra då den var helt fri från näringsämnen tidigare. Själva skördandet är ekologisk då den oftast använder döende träd som man bara gjort dörmattor och liknande tidigare - dessutom kasserades det mesta.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 00:08
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon