Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > RCW, RCW på gräsmattor
          Skärgårdsträd
          Inlägg 22-08-2016, 07:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          17-08-2016
          Medlem nr: 84 347



          Hej!
          Har fått upp ögonen för RCW (Ramial chipped wood - flisade grenar mindre än 7cm i diameter) Är det någon av er som använt detta i trådgården - funkar det bra? Undrar även om någon använt det med framgång på gräsmattor för att skapa en luftigare gräsmatta..
          Med vänlig hälsning,
          Christian

          Redigerat av Skärgårdsträd: 22-08-2016, 07:39
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-08-2016, 12:11
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag använder det som täckmaterial runt exempelvis träd och buskar. Jag gör eget genom att köra grenar genom en kompostkvarn, då blir man både av med grenarna och får gratis täckmaterial. Dessutom blir det ännu bättre än det man köper, eftersom jag inte kör något som ens är i närheten av 7cm, det vill säga att jag får ännu mera bark och kambium i förhållande till cellulosa. Förutom lite kväve finns det ju även vissa mineraler i bark, medan cellulosa nästan bara innehåller kol. Den som eldar med ved ser skillnaden på att det blir mycket mera aska om man eldar ved med mycket bark.

          Men jag vet inte om jag skulle lägga det på gräsmattan. Möjligen kan det vara bra att blanda ut jorden med när man anlägger en ny gräsmatta.
           
          Citera
          masa
          Inlägg 24-08-2016, 11:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Har använt RCW i två säsonger i grönsaksodling och ca 20 år som täckning under bärbuskar. Vi fick ta bort hälften av bärbuskarna, eftersom skördarna ökade så kraftigt.
          I grönsaksodling är enda nackdelen att man får vara noggrann med direktsådd av grödor så att fröna inte hamnar för torrt. Annars mycket lovande, hoppas kunna sluta med grävning/fräsning så småningom.

          Fördelar: Bevarar fukt och mjuk jordstruktur, mycket lite ogräs, som är lätt att dra upp, inga ogräsfrön. Innehåller mycket näring, förra året planterade jag 3 överblivna purjolöksplantor, de allra minsta, på ett ställe där det fanns ca 15 cm RCW, men ingen annan gödning. Resultatet blev de tre största purjolökarna.
          Jag odlar mycket vitlök, denna säsong odlade jag ca 85% i RCW, plantorna blev friskare än i annan täckning, lökarna rekordstora.
          Det intressanta var att plantorna var mindre än vad de har varit tidigare, men lökarna var större.
          Samma gäller exempelvis rädisor, bladen blir väldigt små men rädisknölarna blir stora och jag kan odla hela sommaren utan att de går i blom.

          Intressant att se hur fort träfliset bryts ned till humus. Har börjat ett försök att odla Jättekragskivling RCW.

          Enormt lovande, kommer att flisa grenar för glatta livet under vintern. Har sådan tur att grannen jobbar yrkesmässigt med att röja i trädgårdar och ta ned träd, så jag har obegränsad tillgång till lämpligt flismaterial.
           
          Citera
          addo
          Inlägg 24-08-2016, 17:02
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Flis är jättebra att täcka med i allmänhet, men inte gräsmattan. Den är det bättre att dränera med sand om man vill få det luftigt.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 08:34
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon