Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ympningsfrågor, Nybörjarfrågor på ympning.
          Danne82
          Inlägg 25-08-2013, 09:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-02-2013
          Medlem nr: 77 554



          Hej
          Har sökt på forumet men tycker inte jag har hittat svar på mina frågor.

          Ympade mina 2 första äppleträd i våras på mm106 och båda tog sig. Är väl cirka 40cm höga. Så nu har jag fått blodad tand.

          1. Undrar nu hur jag skall förvara dom över vintern. Har läst att man kan gräva ner dom temporärt. Men om jag ympar 50 nästa år så kan man ju inte gräva ner dom över hela tomten. Vad jag förstått så kan dom frystorka om man låter dom stå i kruka utomhus? Kan man ha dom i garaget går nog ner mot 0 och har lite dagsljus genom fönster. Eller i jordkällare kallt och mörkt.

          2. Har även 2 grundstammar stående i hinkar som jag tänkte använda för kloning, a2 och mm106. Skulle vilja testa att ympa päron och körsbär. Vet att man kan köpa billiga grundstammar men vill driva upp dom själv.
          Nu till min fråga. Har mest läst om fröförökade grundstammar till päron och körsbär. Betyder det att man inte kan använda uppkupning (kloning) till dom?

          3. Nån som vet vart man kan köpa billiga krukor som dom plantskolorna säljer sin träd i? Eller sån plast som träden ibland står i?

          /Danne
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 25-08-2013, 10:47
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Jag ska försöka svara:
          1_ De är som vanliga växter; du kan lägga dem ute till blir minus GRADER , sen du kan flytta dem till garage eller källare som du skrev:
          2 De växter som kommer från FRÖ använder som grund för ympning på grund av de kommer från växt som passar området miljö, jord och temperaturen som finns i området; så vi gör ympning för att undvika jord problem; och få växter med fint FRUKT kvalitetet; för att växter som kommer från frö oftA har tålmod mot miljö men har dåligt frukt kvalitete.

          H.Bassam
           
          Citera
          Danne82
          Inlägg 25-08-2013, 20:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-02-2013
          Medlem nr: 77 554



          tack för svaret
          Men på fråga 2 tänkte jag mer på om det går att klona päron och körsbärs grundstammar som med äpple eller man är tvungen att fröodla dom. Känns som ett smidigt sätt att få fram grundstammar på annars måste man ju först plantera ett sånt träd och vänta på det att bära frukt innan man kan få stammar.
           
          Citera
          Kutas
          Inlägg 26-08-2013, 15:10
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          12-05-2010
          Medlem nr: 30 085



          Vad jag vet så finns det tre olika grundstammar till körsbär (bigarråer) för svenska förhållanden:
          - Prunus avium, fågelbär, fröodlat
          - Colt, klon
          - Gisela5, klon

          Till päron är det vanligast med frögrundstan (Pyrus communis heter den, tror jag) men det skall finnas även en klongrundstan som ger mindre träd som kommer snabbare i produktiv ålder. Vet inte hur härdig är denna klonstam.

          Jag vet tyvärr inte var man kan få tag på dessa. Det finns en känd plantskola i Gränna (Gränna Plantskola), kolla om de säljer (men troligen kräver de att man köper en viss minsta mängd).
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 06:56
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon