Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ympa direkt på trädets huvudstam?
          mazefr
          Inlägg 28-03-2014, 18:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          19-05-2011
          Medlem nr: 47 922



          Jag har ett körsbärsträd där ett par grenar har dött. Nu undrar jag om man kan ympa dit en gren direkt på själva huvudstammen för att trädet ska få en finare form? (ympningen ska inte göras ute på någon gren utan på trädets stam)
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-03-2014, 20:58
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag är definitivt inte någon expert på ympning, men att ympa direkt på stammen är väll det vanliga som plantskolorna gör med alla fruktträd? Där är ju aldrig något kvar av grundstammen, ofta kapas stammen till och med vid marknivå och ympas direkt på roten.
           
          Citera
          mazefr
          Inlägg 28-03-2014, 22:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          19-05-2011
          Medlem nr: 47 922



          Jag ska ympa dit en gren på ett 3m högt träd, jag vet inte om man kan jämföra det med en ympad planta?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 29-03-2014, 00:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag bjuder några information o jag hoppas att ded kan hjälpa dig.


          Bifogad fil  ympa1.jpg ( 25.76k ) Antal nedladdningar: 17


          Bifogad fil  ympa2.jpg ( 51.2k ) Antal nedladdningar: 193


          bild 3 olika planering för att göra ympning

          Bifogad fil  ymp3.jpg ( 170.88k ) Antal nedladdningar: 197


          bild 4
          Bifogad fil  ymp_5.jpg ( 85.24k ) Antal nedladdningar: 172

          قلم التطعيم = ymp gren
          براعم خضريه =vegetativa knoppar
          ساق = stam

          Bifogad fil  ymp6.jpg ( 84.48k ) Antal nedladdningar: 139


          الاصل = stam
          الطعم = ymp gren

          H.Bassam
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  ympa1.jpg ( 25.76k ) Antal nedladdningar: 10
          Bifogad fil  ympa1.jpg ( 25.76k ) Antal nedladdningar: 6
          Bifogad fil  ympa1.jpg ( 25.76k ) Antal nedladdningar: 7
          Bifogad fil  ymp3.jpg ( 170.88k ) Antal nedladdningar: 160
           
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-03-2014, 00:54
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Bassam @ 29-03-2014, 00:46) *
          bild 3 olika planering för att göra ympning

          Bifogad fil  ymp3.jpg ( 170.88k ) Antal nedladdningar: 197


          Häftig bild visste inte ens att man kunde ympa så som dom visar, ser avancerat ut (jag som fick dåligt betyg i ympning på skolan), skulle aldrig klara av dessa. Kan du översätta vad det står längst ner i bilden ?
           
          Citera
          mazefr
          Inlägg 29-03-2014, 09:41
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          19-05-2011
          Medlem nr: 47 922



          Tack för svaret! Bild nr 5 ser ut att vara det jag söker. Något speciellt man bör tänka på när man gör den här typen av ympning?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-03-2014, 09:57
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (mazefr @ 29-03-2014, 09:41) *
          Tack för svaret! Bild nr 5 ser ut att vara det jag söker. Något speciellt man bör tänka på när man gör den här typen av ympning?
          Det kallas "okulering" och är en helt speciell typ av ympning. Det går ut på att man skär en skåra i barken och placerar en knopp där, men detaljerna är jag osäker på.
           
          Citera
          mazefr
          Inlägg 29-03-2014, 11:03
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          19-05-2011
          Medlem nr: 47 922



          Är det någon som har lite mer detaljer.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 29-03-2014, 11:16
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Ett pedagogiskt exempel:

          http://aggie-horticulture.tamu.edu/propaga...ng/budding.html
           
          Citera
          mazefr
          Inlägg 29-03-2014, 15:35
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          19-05-2011
          Medlem nr: 47 922



          När är det rätt period för att göra den här typen av ympning?
           
          Citera
          Roggan
          Inlägg 29-03-2014, 20:52
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          15-08-2010
          Medlem nr: 33 110



          Om du ska ympa stenfrukt ska du göra det mycket tidigt på våren. Okulera gör du i månadsskiftet jul-aug. Det är tydligen svårare att ympa Prunus (stenfrukter som körsbär, plommon, persika osv) är äpple och päron. För de flesta Prunus använder man en metod som kollas för chip-budding (kolla på yuotube). Det sägs fungera bäst och är den metod som används mest av plantskolorna i bl a England vid förökning av Prunus. Men jag skulle nog testa okulering i sommar istället för ympning nu, om du har ett stort träd. Jag har bara ympat äpple än, men i sommar ska jag prova på chip-budding på körsbär. Förra året köpte jag en speciell tång för ändamålet. Ska bli spännande att testa. Försök även få tag på ymptejp om du kan. Den är toppenbra vid alla tre metoder. Men det funkar med annat också.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 30-03-2014, 01:17
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det som st[r i bild 3, att det är olika typer av ympning som man kan göra p[ maskiner.

          Obs

          detta man kan göra på maskiner, men man kan göra på hander, om man väljer ymp gren som är samma storlek som stam, man göra på kniv ympning gren som han, och stam kan göra på kniv som hon, och sen 〈införsel dem med varandra som bilder visar,
          på den här sätt kan komma ympning bark på stam bark o träd bark på träd stam, och vi ska ha bra resultat.

          H.Bassam
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 30-03-2014, 01:26
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Hej RibesRubusVitis

          Tack för den sidan ( http://aggie-horticulture.tamu.edu/propaga...ng/budding.html ).

          H.Bassam
           
          Citera
          mazefr
          Inlägg 30-03-2014, 10:10
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          19-05-2011
          Medlem nr: 47 922



          Ok, då väntar jag med okuleringen (chip-budding) tills jul-aug. Behöver jag någon ympvax för den här typen av okulering?
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 31-03-2014, 09:09
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Kan man verkligen okulera på en äldre trädstam, jag trodde man okuklerade på 1 år gamla grundstammar, långt ner ???

          Jag skulle föredra en klyvymp eller skarvymp nu tidigt på våren, körsbären kan vara krepiga att ympa.
           
          Citera
          IKS
          Inlägg 31-03-2014, 22:18
          Länk hit: #16


          Gäster






          Okulering och chipbudding är inte samma sak. Jan af Lisö har rätt att man oftast endast okulerar på unga grundstammar, och det gör man främst 5-10 cm från rothalsen när grundstammarna är 1-3 år gamla. Det handlar egentligen mest om att barken inte ska ha blivit för tjock då det ska vara lätt att vika upp barken och sätta in ett öga innanför T-snittet.

          Chipbudding är egentligen mer som vanlig ympning, där man sätter in en knopp+vedbit istället för en del av ett skott som ympning innebär. Okulering är endast ögat utan ved där kambiet placeras direkt mot grundstammens kambium. Chipbuddning går precis som ympning med skott att göra nu, men är i inte lika tidsperiodbundet som ympning resp. okulering.

          Sedan beror det lite på om det är ett befintligt träd i trädgården du tänker agera på, eller är det krukat inomhus? Barrotade grundstammar brukar plantskolorna ympa i mars, alternativt okulera i slutet av juli. När man ympar på ett befintligt träd är det lättare att göra det så sent som i slutet av april, kanske början av maj beroende då barken lossar enkelt. Träden har också mer aktivitet då och risken är lägre att ympen torkar.

          För okulering under sensommaren används inget vax, då spänner man över en gummihetta som skyddar ögat, men vanlig vulktejp har fungerat lika bra för mig. Vid ympning eller chipbudding används gummiband att spänna fast veden och sedan täcks hela ingreppsytan med vax. Ympar man är det viktigt att snittytorna också täcks för att förhindra uttorkning. Varmflytande vax är att föredra som stelnar helt och spricker sedan upp och flagnar av när trädet växer, men dessvärre är kallflytande vax vanligast i handeln.
           
          Citera
          benny4ever
          Inlägg 28-10-2016, 20:21
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          20-07-2011
          Medlem nr: 65 816



          Fått många bra svar ser jag, jag hade lite liknande frågeställning som du. Tillslut tröttnade jag och ringde www.ympservice.se (som hjälper till med ympning) och frågade om dom kunde hjälpa mig, var ute efter några ovanliga äppelsorter också.

          Slutade med att de kom ut till mig och ympade mina äppelträd (mot betalning) men då fick jag också en lektion i hur man gör så nu kan jag göra det själv.
           
          Citera
          Kutas
          Inlägg 01-11-2016, 14:24
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          12-05-2010
          Medlem nr: 30 085



          CITAT (benny4ever @ 28-10-2016, 20:21) *
          Fått många bra svar ser jag, jag hade lite liknande frågeställning som du. Tillslut tröttnade jag och ringde www.ympservice.se (som hjälper till med ympning) och frågade om dom kunde hjälpa mig, var ute efter några ovanliga äppelsorter också.

          Slutade med att de kom ut till mig och ympade mina äppelträd (mot betalning) men då fick jag också en lektion i hur man gör så nu kan jag göra det själv.


          Samma text igen, försök åtminstone hitta på något annorlunda till olika trådar, snålis !!!

          Finns det ingen moderator på detta halvdöa forum som tar bort försök till gratisreklam ?
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 01-11-2016, 20:24
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          CITAT (benny4ever @ 28-10-2016, 20:21) *
          Fått många bra svar ser jag, jag hade lite liknande frågeställning som du. Tillslut tröttnade jag och ringde www.ympservice.se (som hjälper till med ympning) och frågade om dom kunde hjälpa mig, var ute efter några ovanliga äppelsorter också.

          Slutade med att de kom ut till mig och ympade mina äppelträd (mot betalning) men då fick jag också en lektion i hur man gör så nu kan jag göra det själv.


          Av bilderna att döma på företagets hemsida så skulle alla fall inte jag vilja anlita någon som helt uppenbarligen inte kan ympa. Visserligen är bildmaterialet litet, men det lilla som visas av ymparna och ympkvistens kvalité så är det under all kritik, tyvärr.

          Eskil43
           
          Citera
          Kutas
          Inlägg 02-11-2016, 08:39
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          12-05-2010
          Medlem nr: 30 085



          De verkar också sakna kunskap i trädets biologi, står ungefär så här: beställ höst/vinter, ympar på våren och vänta på frukt under sommaren. Borde veta att man ympar med årsskotten och dessa ger inga frukter ympningsåret.

          suck....
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 09:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon