Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Söker bra bildredigeringsprogram..., på svenska.
          blomkronan
          Inlägg 29-12-2009, 10:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          Har ju fått ny digitalkamera i julklapp och vill nu lära mig att redigera bilder.
          Men jag har inget bra program... jag kolla lite på nätet och hitta PhotoScape.
          Den är på svenska... som är bra tummenupp.gif Men innan jag sätter mig ner och lär mig det programmet vill jag kolla med er om ni har något förslag på något annat program??

          Här provar jag en bild som jag förminskat i det programmet...

          Bifogad fil  grinden_med_sn__2.jpg ( 38.59k ) Antal nedladdningar: 81

          (38.59k stor nu... förminskad från 1,3 MB)


           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 29-12-2009, 10:58
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Photoshop wub.gif Eller Gimp som e gratis, finns lika mycket till det som till Photoshop ^^


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 29-12-2009, 11:08
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          CITAT (skånepåg @ 29-12-2009, 10:58) *
          Photoshop wub.gif Eller Gimp som e gratis, finns lika mycket till det som till Photoshop ^^

          photoshop...gratis??? var kan jag hitta det? jag har letat men bara hittat det som kostar pengar blush.gif är den på svenska?

           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 29-12-2009, 11:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          CITAT (blomkronan @ 29-12-2009, 11:08) *
          photoshop...gratis??? var kan jag hitta det? jag har letat men bara hittat det som kostar pengar blush.gif är den på svenska?

          Hehe nej Photoshop är mega dyrt men Gimp är gratis och lika avancerat som Photoshop ^^
          Jag har Photoshop men det är pirat biggrin.gif
          Men annars Photoscape verkar rätt bra ändå ^^


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 29-12-2009, 11:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          GIMP är et mkt bra gratisprogram men annars kan man använda webbaserade pixlr och redigera direkt på nätet. Pixlr påminner mycket om photoshop och liknande.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 29-12-2009, 13:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          *hua* jag som skulle städa i dag.... jag fastna här framför datorn istället!!!

          Nu har jag fixat och trixat lite med bilder...

          Det här programmet måste jag tipsa om... det var ju kul och lätt. PhotoScape man kan inte göra så mycket "redigering" men det finns en massa roliga ramar och "textrutor" man kan lägga in på bilderna, OCH det var HUR lätt som helst att "spara om" till mindre filer... Man öppnar bara bilden klickar på spara då frågar den hur många MB eller KB man vill att den ska vara...
          Bifogad fil  1.jpg ( 56.07k ) Antal nedladdningar: 69

          Bifogad fil  2.jpg ( 57.1k ) Antal nedladdningar: 54

          Bifogad fil  3.jpg ( 51.3k ) Antal nedladdningar: 67

          Bifogad fil  IMG_0039.jpg ( 37.89k ) Antal nedladdningar: 66


          GIMP var värre att förstå.... på så kort tid!! det tar ett par gånger innan man fattar hur man ska använda alla funktioner, men det var ett program som kunde "redigera" med tummenupp.gif


          thanks.gif skånepågen... men nu måste jag städa tongue.gif Nyårsdagen kan nog bli en dag då man tittar lite mera på det programmet giggle.gif
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 29-12-2009, 13:12
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Hehe ja det krävs lite skicklighet i de programmen, men själv testat lite Photoscape och det var rätt lätt att förstå sej på ^^
          Men om du skaffar dej Photoshop så har jag massor av guider och bloggar så man lär sej funktionerna lätt som du kan få biggrin.gif
          Gimp har jag bara kört när jag använt Linux, deras eget bildprogram men finns ju till Windows med biggrin.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          skogstroll
          Inlägg 29-12-2009, 13:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem sedan:
          19-03-2007
          Medlem nr: 9 409



          på jobbet har jag en Photoshop Light Edition som duger fint åt mig, fast jag vet inte va det kostar. Hemma har jag Gimp, helt OK.


          --------------------
          Zon 1
          Simrishamn
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 29-12-2009, 21:11
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Paintnet

          Picasa

          Picnic

          Pixlr



          Här kan du läsa mer.

          Jag har haft gratisprogrammet Gimp förut - det påminner väldigt mycket om Photoshop Elements (kostar ca 1000:-)

          Redigerat av Alba: 31-12-2009, 09:22
           
          Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 30-12-2009, 22:35
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 387
          Medlem sedan:
          27-03-2009
          Medlem nr: 21 848



          Alba----->

          Du är en strålande tjej måste jag säga trots din "anrika" ålder.... ha-ha (Du vet jag gillar att djävlas). Men tycker detta. Gillar människor som är vetgiriga så att säga. Om man inte frågar får man inget svar.

          Du är kunnig och vetgirig, varför inte gå in på den här sidan och testa dina kunskaper? Kul, trevlig sida och fruktansvärt beroendeframkallande:

          Frågesport när det är som bäst
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 31-12-2009, 09:24
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          CITAT (PeterDeleter @ 30-12-2009, 22:35) *
          Alba----->

          Du är en strålande tjej måste jag säga trots din "anrika" ålder.... ha-ha (Du vet jag gillar att djävlas). Men tycker detta. Gillar människor som är vetgiriga så att säga. Om man inte frågar får man inget svar.

          Du är kunnig och vetgirig, varför inte gå in på den här sidan och testa dina kunskaper? Kul, trevlig sida och fruktansvärt beroendeframkallande:

          Frågesport när det är som bäst


          Anrik ålder ja........känner mig rostig idag laugh.gif
          Den sidan måste jag kolla....självklart.......man behöver ju inte redovisa resultatet här. confused.gif
           
          Citera
          Tobb
          Inlägg 02-01-2010, 12:58
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 196
          Medlem sedan:
          02-01-2005
          Medlem nr: 4 816



          håller med alba, Paint.net är ett väldigt bra program, visserligen inte använt det så mycket, men påminner väldigt mycket om photoshop och är lätt att komma in i. Säkert även för jag jobbat lite i photoshop innan, dock hade jag använt photoshop innan GIMP också...

          Men GIMP fattade jag inget av och avinstallerade det snabbt igen tongue.gif jag testade det för att det skulle tydligen påminna om photoshop, men det förstod jag inte hur man kan tycka confused.gif

          Redigerat av Tobb: 02-01-2010, 13:09


          --------------------
          [reklam] Hej [/reklam]
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 02-01-2010, 13:52
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Tobb @ 02-01-2010, 12:58) *
          håller med alba, Paint.net är ett väldigt bra program, visserligen inte använt det så mycket, men påminner väldigt mycket om photoshop och är lätt att komma in i. Säkert även för jag jobbat lite i photoshop innan, dock hade jag använt photoshop innan GIMP också...

          Men GIMP fattade jag inget av och avinstallerade det snabbt igen tongue.gif jag testade det för att det skulle tydligen påminna om photoshop, men det förstod jag inte hur man kan tycka confused.gif

          Fast paint.net finns väl inte på svenska?

          Jag testade photoscape för jag saknade program för bildredigering på min laptop men jag gillade inte det riktigt. I GIMP kan man 'croppa' beskära bilder och förstora delen man skär ut så den får samma storlek som originalbilden så att detaljerna förstoras. Det gillar jag som tycker makrofoto är kul och gärna fotar små små föremål. I photoscape blir den beskurna bilden mindre efteråt.

          GIMP kräver nog lite övning. Jag tyckte den äldre versionen jag prövade först var obegriplig och den saknade hjälpavsnitt och instruktioner. Den senaste version jag testade av GIMP var mer självinstruerande så man slipper gissa hur det fungerar.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 03-01-2010, 09:41
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          CITAT (Markus_H @ 02-01-2010, 13:52) *
          Fast paint.net finns väl inte på svenska?

          Jag testade photoscape för jag saknade program för bildredigering på min laptop men jag gillade inte det riktigt. I GIMP kan man 'croppa' beskära bilder och förstora delen man skär ut så den får samma storlek som originalbilden så att detaljerna förstoras. Det gillar jag som tycker makrofoto är kul och gärna fotar små små föremål. I photoscape blir den beskurna bilden mindre efteråt.

          GIMP kräver nog lite övning. Jag tyckte den äldre versionen jag prövade först var obegriplig och den saknade hjälpavsnitt och instruktioner. Den senaste version jag testade av GIMP var mer självinstruerande så man slipper gissa hur det fungerar.

          photoscape är ju ett MYCKET enkelt program, räcker för att minska bilder så man kan visa dom här... och mycket lätt att lära sig smile.gif
          Men jag håller med... jag vill ha ett program som man kan göra mera i... GIMP kan nog vara det programmet jag söker men... det tar sin lilla tid att lära sig!! speciellt om man inte jobbat med bilder tidigare och inte riktigt vet vad man kan göra! Men att ta ut detaljer ur foton har jag ju inte tänkt på... ska prova biggrin.gif
          En grej som jag vill göra är att ta bort konstiga ögon... men hur gör man det???
          Bifogad fil  DSC02733.JPG ( 98.72k ) Antal nedladdningar: 44

          det finns ju funktion att ta bort röda ögon men hur tar man bort blå blush.gif
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 05-01-2010, 10:50
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Jag har läst ett tips att man först ändrar den blå färgen till röd och sen använder man funktionen för att ta bort röda ögon.


          Jag hittade det nu...........Moderskeppet
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 05-01-2010, 11:04
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          CITAT (Alba @ 05-01-2010, 10:50) *
          Jag har läst ett tips att man först ändrar den blå färgen till röd och sen använder man funktionen för att ta bort röda ögon.
          Jag hittade det nu...........Moderskeppet

          tummenupp.gif Tack så jätte mycket smile.gif det ska jag prova biggrin.gif
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 06-01-2010, 17:10
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Det brukar ju följa med bildredigeringsprogram när man köper kameran. Själv fick jag ett bra program som heter stoik image men var odöpt till digimax eftesom kameran var en samsung digimax. Fixar till bilderna jättebra när det gäller färger, ljus mm. Lätt att ändra storlek också om mna vill lägga in bilderna på t.ex odla.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Irene_L
          Inlägg 19-01-2010, 15:07
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem sedan:
          13-02-2005
          Medlem nr: 5 006



          Igår laddade jag hem PhotoScape och GIMP. Åhhh så roligt det är att sitta och testa och fixa med foton som man har tagit. Jag tycker nog att PhotoScape är lättast av de två men det är bara att testa och testa och ändra och ändra! Dom här bilderna har jag gjort i PhotoScape:


          Här har jag gjort en kombination med Milla när hon ligger på soffan....sååå söt! Klicka gärna upp bilden!



          Ett collage av mina liljor i min trädgård! Det är riktigt roligt att hålla på att fixa!




          Till slut ett collage med några av mina älskade vallmo! Det är en blomma som jag är väldigt förtjust i!

          Åhhh det är sååå kul att man kan lära sig nya saker även fast man är "gammal"....hihi!


          --------------------
          Irene sår och odlar i zon 3
           
          Citera
          skogstroll
          Inlägg 19-01-2010, 15:18
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem sedan:
          19-03-2007
          Medlem nr: 9 409



          brukar leka lite med Gimp ibland, det är kul att göra om bilder till gammaldags i sepia med kaffefläckar smile.gif ser ballt ut


          --------------------
          Zon 1
          Simrishamn
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 19-01-2010, 16:25
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Ja Photoscape var lätt och enkelt, Gimp behöver man testa sej fram och läsa mycket guider till för att man ska kunna bli bra på biggrin.gif
          Jag har använt Photoshop i kanske 10 år och jobbat med det och In-design i kanske 5-6 år så kan det nästan utantill ^^
          Om ni vill testa er på Photoshop lite mer och lära er lite av alla funktioner som jag tror finns i Gimp oxå (Har bara testat det ett fåtal ggr när jag kört Linux) så kommer här lite länkar till guider och bloggar...

          http://blogg.tkj.se/photoshop-penslar/

          http://www.bildbehandla.se/

          http://www.moderskeppet.se/

          http://photoshop.nu/

          http://www.jonasweb.nu/sidor/programkunskap/imageready.htm

          http://plateriet.se/

          http://www.webdesignskolan.com/

          http://www.digimods.co.uk/tutorials/tutorials.htm

          Tror att alla e på svenska, annars kan ni ju googla på Photoshop/Gimp med Guide/Tutorials...
          Annars finns det en hel del kursböcker att ladda ner till Photoshop oxå på torrent sajter ^^

          Lycka till och ha kul biggrin.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 10:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon