Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V   1 2 3 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Vad ger du hunden för mat?
          Anma
          Inlägg 04-09-2013, 13:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Vad får din hund äta? Får den rester? Torrfoder? Färskfoder eller kanske Barf?
          Vilket märke och hur tycker du att det fungerar?

          Jag funderar på foderbyte, därav min fråga.

          Har tidigare gett torrfoder, men nu när jag bara har den lilla kvar (snyft) så känner jag att priset för maten inte är avgörande på samma sätt som de senaste åren, jag kan föda en liten hund för samma pengar som en stor och en liten tidigare.


          Redigerat av Anma: 04-09-2013, 13:19
           
          Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 04-09-2013, 13:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem sedan:
          31-07-2005
          Medlem nr: 6 274



          Standardt extra. I början blev han lite lite hård i magen av det men nu funkar det fint. Jag gillar att det är svensktillverkat och näringsinnehållet är finfint.


          --------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 04-09-2013, 14:49
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Färskfoder och lite rester.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 04-09-2013, 15:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          BARF
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 04-09-2013, 20:09
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Acana, ett kanadensiskt torrfoder. Gav 50/50 färskfoder/torrfoder förut men när min stora frys gick sönder fick jag inte plats att förvara färskfodret.


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 04-09-2013, 20:17
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Vad duktiga alla är med färskfoder. Det var inte längre än någon månad sedan jag förstod att färskfoder ens fanns.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 05-09-2013, 18:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag har bytt till Vom og hundemat för en vecka sedan. Innan dess gav jag pedigree torrfoder (fy vilken dålig matte jag känner mig nu när jag läst på, fast mina hundar alltid mått bra, ja förutom Gibson då sista månaderna när han avmagrade).
          Hon är i alla fall överförtjust i maten. Idag fick hon dessutom sin allra första BARF mellis, en bit rått tjockt revben. Hon tuggade ner benen jätteduktigt. smile.gif

          Håller på och läser mig in på BARF, tänker mig en framtid med blandad kost med BARF och färskfoder. Ska bara lära mig mer först. En sak är säker, tiden med torrfoder är för alltid förbi.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-09-2013, 18:54
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Fast bara dåligt tycker jag inte torrfoder är.... Det är ju faktiskt en kost där allt vad hunden behöver finns med och det är inte helt enkelt att få till rätt balans med näringsämnen, vitaminer och mineraler själv förmodar jag. Det är ju dessutom behändigt och lätt att ta med sig så om man inte har tillgång till kyl- eller frys är det bra och ätbart ändå. Och det verkar ju smakligt för i alla fall mina hundar äter glatt även utan färskfoder i.
          Skulle ha väldigt svårt att BARFa mina hundar eftersom dom är så många och är det någon gång slagsmål här, så är det till 99% om mat - så jag skulle behöva ett större hus där dom fick äta i varsitt rum i så fall... tongue.gif


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 05-09-2013, 19:28
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Anki på Öland @ 05-09-2013, 19:54) *
          Fast bara dåligt tycker jag inte torrfoder är.... Det är ju faktiskt en kost där allt vad hunden behöver finns med och det är inte helt enkelt att få till rätt balans med näringsämnen, vitaminer och mineraler själv förmodar jag. Det är ju dessutom behändigt och lätt att ta med sig så om man inte har tillgång till kyl- eller frys är det bra och ätbart ändå. Och det verkar ju smakligt för i alla fall mina hundar äter glatt även utan färskfoder i.
          Skulle ha väldigt svårt att BARFa mina hundar eftersom dom är så många och är det någon gång slagsmål här, så är det till 99% om mat - så jag skulle behöva ett större hus där dom fick äta i varsitt rum i så fall... tongue.gif

          använder huvudsakligen färskfoder, men tar torrisar i vissa lägen. Är det väldigt varmt, kör jag torrfoder, för att slippa alla flugor och deras ägg.


          CITAT (Anma @ 05-09-2013, 19:17) *
          Jag har bytt till Vom og hundemat för en vecka sedan. Innan dess gav jag pedigree torrfoder (fy vilken dålig matte jag känner mig nu när jag läst på, fast mina hundar alltid mått bra, ja förutom Gibson då sista månaderna när han avmagrade).
          Hon är i alla fall överförtjust i maten. Idag fick hon dessutom sin allra första BARF mellis, en bit rått tjockt revben. Hon tuggade ner benen jätteduktigt. smile.gif

          Håller på och läser mig in på BARF, tänker mig en framtid med blandad kost med BARF och färskfoder. Ska bara lära mig mer först. En sak är säker, tiden med torrfoder är för alltid förbi.

          HA!!!
          När jag kör torrisar, får mina Doggy röd, så då är jag dålig matte också då...


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 05-09-2013, 19:44
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Färskfoder, i alla fall de bra sorterna har ju precis alla vitaminer och allt hunden behöver, och de saknar sånt som hunden inte behöver, spannmål till exempel.
          Ska man barfa så behöver man nog läsa på ordentligt för att det ska bli rätt.

          Men jag håller med om att det kan vara besvärligt om man reser bort. Men å andra sidan mår nog hunden inte dåligt av att äta enbart till exempel köttfärs i ett par dagar och det får man ju tag på var som helst. smile.gif

          Jag har alltid fodrat med torrfoder förr, så jag ska inte döma. wink.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-09-2013, 20:05
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (pejori @ 05-09-2013, 20:28) *
          ........

          HA!!!
          När jag kör torrisar, får mina Doggy röd, så då är jag dålig matte också då...



          Ja hua vilken dålig matte man är då. Här är det fri tillgång till Doggy men hon får också nästan alltid smaka lite av min mat. Dessutom köper jag ibland små patékonserver som hon älskar.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-09-2013, 22:48
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Anma @ 05-09-2013, 20:44) *
          ....... saknar sånt som hunden inte behöver, spannmål till exempel.....

          Finns många torrfoder som det inte är spannmål i! Mina hundar har ätit torrfoder utan spannmål i många år nu!!


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 05-09-2013, 23:03
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Här Barfa vi så mycket vi kan !vår hund får mycket blötfoder och mycket av vår mat plus rått kött kyckling ägg .Jag kan säga att vi halvBarfa ! igentligen skulle jag vilja bara Barfa alltså ge vår hund bara rått kött hela tiden .men det är lite svårt att alltid ha rått kött till hands .Men vi har hittat en blötfodertillverkare nu i krokarna ,så vi går nog över helt på BARF vad det lider. Torrfoder anser jag inte är naturligt för ett hundjur eller för den delen kattdjur.Om nu torrfoder var så bra !varför ger de inte hundjur och kattdjur det på Kålmården ?
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2013, 01:39
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Anki på Öland @ 05-09-2013, 23:48) *
          Finns många torrfoder som det inte är spannmål i! Mina hundar har ätit torrfoder utan spannmål i många år nu!!

          Ja det har du rätt i, fast jag gör nu valet att ge färskfoder utan spannmål framför torrfoder utan. Blir samma kostnad ungefär och min hund älskar maten.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-09-2013, 07:40
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Anma @ 06-09-2013, 02:39) *
          Ja det har du rätt i, fast jag gör nu valet att ge färskfoder utan spannmål framför torrfoder utan. Blir samma kostnad ungefär och min hund älskar maten.

          Skulle jag nog också göra om jag hade förvaringsmöjligheter! smile.gif


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-09-2013, 08:31
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Motti @ 06-09-2013, 00:03) *
          Här Barfa vi så mycket vi kan !vår hund får mycket blötfoder och mycket av vår mat plus rått kött kyckling ägg .Jag kan säga att vi halvBarfa ! igentligen skulle jag vilja bara Barfa alltså ge vår hund bara rått kött hela tiden .men det är lite svårt att alltid ha rått kött till hands .Men vi har hittat en blötfodertillverkare nu i krokarna ,så vi går nog över helt på BARF vad det lider. Torrfoder anser jag inte är naturligt för ett hundjur eller för den delen kattdjur.Om nu torrfoder var så bra !varför ger de inte hundjur och kattdjur det på Kålmården ?


          Ja det är märkligt hur man lyckas få hunden att överleva och må bra på så usel kost som jag ger min hund. Visst ja hon får ju inte bara torrfoder men kanske bäst jag hoppar över pannkaka trots att hon älskar det. rolleyes.gif

          Färskfoder skulle jag också gärna välja om jag hade haft förvaringsutrymme och en större hund som äter mer än min lilla.

          Att barfa är inte bara att ge sin hund rått kött hela tiden utan lite mer komplicerat än så.


          Redigerat av *Stintan*: 06-09-2013, 08:54


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-09-2013, 11:06
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (*Stintan* @ 06-09-2013, 09:31) *
          .........Färskfoder skulle jag också gärna välja om jag hade haft förvaringsutrymme och en större hund som äter mer än min lilla.........

          Finns i hamburgerformat för små hundar som inte äter så mycket smile.gif


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 06-09-2013, 11:15
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          Billigare än att köpa färdigblandad BARF och Färskfoder är att blanda sitt eget (men kräver då lite mer kunskap). Ja om man nu inte väljer att köpa oxfilé och andra dyra fina köttbitar. Inget fel i i Oxfile, det får mina djur ibland om jag kommit över ett billigt parti. Men som sagt ofta kan man få bra deal på grisfötter, klövar, öron, lever, späck, broskiga bitar och ben av de flesta djurslag. Delar upp mina köttbitar i lagom stora bitar så att djuren får kämpa lite för att sönderdela det själv. Det ger bra motion till käkar och tandköttsmassage och skänker djuren sysselsättning :-)

          PS. Till hund skadar det inte med vegitabilier som kompliment (kokta sådana, mildare mot magen) men till katterna så skippar jag helt vegitabilier. Detta för att hundar trots allt är aningen mer omivora än katter. Ds
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-09-2013, 11:57
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Anki på Öland @ 06-09-2013, 12:06) *
          Finns i hamburgerformat för små hundar som inte äter så mycket smile.gif


          Fast nu ser jag egentligen ingen anledning att byta bara för bytandets skull eftersom det funkar bra med det jag ger hunden. ;-)


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2013, 12:31
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Min hund får knappt en halv VoH-korv om dagen. Jag delar korven med morakniv och hammare och lägger maten i färdiga portioner i frysen. Har mixat grönsaker också som bukfylla, hon är på hårdbantning. smile.gif
          Igår fick hon tjocka revben med kött som tuggben och lite mindre mat. Idag var halva bajskorven alldeles vit. Det betyder att hon tuggat i sig benen bra i alla fall, jag var orolig över att hon kanske skulle svälja alldeles för stora bitar, men hon verkar kunna det där.

          Fördelar jag märkt hittills:
          Pälsen har blivit mjukare.
          Andedräkten mycket bättre, luktar gott i munnen.
          Bajskorvarna har blivit fasta och väldigt små pluttar, lätta att plocka upp. Dessutom luktar de nästan ingenting.

          Redigerat av Anma: 06-09-2013, 12:32
           
          Citera

          5 sidor V   1 2 3 > » 
          LåstNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 21:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon