Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Frukt och bär i zon 7?, Söker tips om frukt- och bärodling i Lappland
          Bulleulle
          Inlägg 05-12-2020, 18:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          28-06-2019
          Medlem nr: 89 568



          Jag har en litet hus i södra Lappland och är intresserad av tips på lite annorlunda bär och frukt som går att odla i hårt klimat. Till saken hör att jag bara kan spendera en begränsad tid varje sommar däruppe, ca 4 veckor totalt ett "icke-coronaår".

          Vad fungerar att odla i zon 7 som inte kräver konstant skötsel? Fram till nu har jag på försök grävt ner rankspenat, blåbärstry och namnsorter av gullrips plus bärhäggmispel och ett par krusbärsbuskar. Sedan tidigare finns rabarber, vresros, rönn och röda och svarta vinbär på gården.

          Tacksam för tips!

          Redigerat av Bulleulle: 25-01-2021, 16:51


          --------------------
          Odlar på balkong och i pallkrage i zon 2 och semesterodlar i zon 7
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Bulleulle
          Inlägg 06-06-2022, 08:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          28-06-2019
          Medlem nr: 89 568



          Någon som kan tipsa mig om något jag missat av perenna frukter och bär i zon 7?

          I år tänkte jag prova amerikanskt olvon, åkerbär, sibiriskt björnbär och nutkahallon. Förutom vanlig hägg och eventuellt sandkörsbär har jag inga fler ideér. Är det värt att prova fläder i skyddat läge?

          Har sedan tidigare olika färger/sorter av krusbär, spärrkrusbär, gullrips, doftrips och vinbär, minikiwi, bärhäggmispel, blåbärstry, buskkörsbär, jordgubbar, smultron, tranbär, aronia, rönnhybrider, havtorn, (luddkörsbär), äpple, päron, shipova, vresrosor och plommon. Många chansningar men går det så går det smile.gif


          --------------------
          Odlar på balkong och i pallkrage i zon 2 och semesterodlar i zon 7
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 06:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon