Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vattenblänk i trädgården., Liten damm , minst möjligt arbete.
          Ann
          Inlägg 09-11-2002, 12:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          Jag vill ha lite porlande vatten i trädgården.
          Min man avskyr trädgårdsarbete, så det får vara ett minimum att gräva. Gräva kan jag inte. men resten tror jag att jag skulle klara av. Jag vill ha vattenplask,och är man tillräcklig intresserad och envis, så brukar det mesta gå. Har Ni några bra tips?
          Jag vill inte ha någon tunna, eller större balja. Usch, varenda kotte här omkring har det. wink.gif Hälsar Ann.
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 09-11-2002, 13:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Kan/vill man inte bygga neråt (=gräva) får man väl gå uppåt.

          Detta är bara en spontan idé, utan förankring i verklighet eller erfarenhet.

          Skulle man inte kunna lägga en 'ring' med torvblock, lite artistiskt format, täcka med ett stycke damfolie och bygga vidare utanför med mer torvblock, stenar ed.

          Detta skulle kunna bli en liten upphöj damm, vad tror du?


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 09-11-2002, 22:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Hejsan,

          Tänkte svara precis så ungefär.
          Vill man ha en porlande bäck, så är det "bara" att bygga en ränna i samma princip med torvblock eller jord höja det i ena änden. Där placeras utloppet från en vattenpump och insuget är i den "lilla" dammen.
          Det går utmärkt att limma ihop dammfolie, så går det inte åt så mycket.
          Ha dammen en 1/2 meter djup , så kan du ha en eller 2 mininäckrosor.
          Dessa blommar tyvärr endast under kontorstid. Dvs mellan 0900 o 1600.
          Men under helgerna om solen skiner så kan du glädjas åt dessa vackra blommor.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 09-11-2002, 22:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          Vilken bra idè!! Detta klarar jag nog av wink.gif Hoppas jag.
          Tack snälla Louise och Virgo smile.gif Hälsar Ann.


          PS. Efter flera funderingar under natten, kom jag på några frågor som jag glömde igår.

          Om jag har en mycket liten plaskdamm, får jag då inte problem med alger, algblomning? Klarar dom små pumparna att tillföra tillräckligt med syre? Torv hindrar ju algbildning, men om jag har enbart torv, är det då inte risk för att vattnet färgas brunt Hur blir det med myggor, här är redan ett riktigt mygghål, får jag räkna med att min damm blir ett eldorado för mygglarver, eller fixar pumpen det problemet? Fisk kan jag inte ha, har ingen möjlighet att övervintra dom. Reglerar torven P H-värdet?
          Hej från den glömske huh.gif Ann
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 10-11-2002, 11:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Hej hopp

          Nu är jag ute och cyklar, detta har jag ingen erfarenet av..... rolleyes.gif

          Om du med mycket liten verkligen menar lite plaskande vatten utan odling alls så lär det ju aldrig bli nån' biologisk balans.

          Vatten ruttnar såsmåningom, även om plaskpumpen torde fördröja det hela. Denna lilla vattenmängd kan man väl byta en eller ett par gånger per säsong.

          För ett par år sen' hade jag en gammal badbalja i zink med en näckros utan pump. Jag bytte vattnet en gång. (På vintern dog näckrosen så baljan står tom och väntar på inspirationen)


          Mygglarver gillar väl stillastående vatten eller....

          Om vattnet skall plaska skall det kanske inte vara torv i vattnet, det virvlar väl runt och gör, som du säger, vattnat brunt.

          Tja, detta tillförde nog inte så mkt - jag känner mig nog mest pratig wub.gif


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 10-11-2002, 13:21
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          HejI

          Prata på Du bara, jag är idel öra. Lite växter hade jag tänkt ha.
          Andmat t ex. Virgo föreslog dammduk, det tyckte jag lät väldigt bra och enkelt, men då kommer frågan, hur reglerar jag då P H- värdet? Är rädd att det kan bli för mycket näring till vattnet och det blir alger. Låter det fånigt? Jag är helt novis på området. sleep.gif Ann.
           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 10-11-2002, 14:39
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          Annars, så finnsn det en hel dröse dammsajter att läsa igenom på Odlas länklista, kolla här: http://www.odla.nu/search/dammar.shtml


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-11-2002, 15:31
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Om man kan vill och funderar så kan man faktiskt bygga lite eget skojigt - jag har ju själv tankar runt en sten som det porlar vatten ur ....... som rinner ner åsså kanske till någe blänk runt foten. Hmm....
          Eller ett vackert fågelbad - det är inte dumt alls ;-) jag tror jag har et bild på ett as-snyggt ett i mitt Gotlandsfotoalbum på Alltomträdgård (Ingrid på Västkusten) - hos Anders Andersson.....där var det gott om tråg och blänk - iofs inge ljud men välan blänk.

          Man kan skoja mkt med en halv avsågad tunna och kanske en halv trädstam - själv tillhör jag stor tunna och näckrosfolket ;-) fast jag tar in näckrosen i källaren så överlever den.
          Dammduk - ja det är ju detta med kanterna - många tycker jag har svårt att få till en bra och snygg naturlig kant runt den.

          Hoppas Du hitar någe snyggt nu ;-)

          Hälsar Ingrid fundersamt
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 10-11-2002, 18:18
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          Tack för svaren. Jag ska tänka på saken rolleyes.gif Har ju hela vintern på mig Hälsar Ann.
           
          Citera
          Ronny
          Inlägg 10-11-2002, 19:39
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 69



          Bygga en ovan mark liggande liten damm med torvblock är inte svårt. Blocken går att såga så man kan få till vilken form man vill + att några glipor mellan blocken inte uppstår.
          Smalnar man av å höjer ytterligare i en ände har man en liten bäckfåra.
          Dammduken drar man upp över kanten på blocken å fäster med längre spik ner i blocken. Efter att man vattenfyllt dammen. Ställer man sen upp ett, eller kanske bara ett halvt block, ovanpå så är dammdukskanten dold.
          Bäckfåran fylls med sten, kantiga o runda, för ljudets skull å själva dammen kan ha ett lager av vackert grus.

          Ett betydligt enklare sätt är att köpa en färdig plastform, finns t.om. för väggmontage å inbyggt fall, ställer ner en pump å lite växter. Skottar upp jord runt om å planterar växter där så är saken klar smile.gif
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 10-11-2002, 23:42
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan,

          I en liten damm får man tyvärr alger, vare sig man vill eller inte. Det finns algborttagningsmedel att köpa i akvarieaffärer.

          Men annars så får man ta till handkraft. Det brukar gå bra med en liten damm. Har man en hel del snabbväxande växter i och inte full solljus hela dgen , så blir algproblemen mindre.

          Mossa som man hittar på stenar kan läggas över kanterna och gärna ett gäng med hostor runtom när kanten, så bladen hänger över vattnet.

          Det finns mycket att göra och tänka på, men du har ju lång tid kvar tills det är dags med dammbygget.
          De växtcenter som brukar sälja dammtillbehör brukar ha bra broschyrer och beskrivningar hur man anlägger en damm.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 17-11-2002, 08:28
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 250



          Här är en bild på min lilla damm. Som du ser är framkanten kanten mot grusgången uppbyggd av torv. Detta fick jag göra för att marken sluttade så mycket. Funkade jättebra och jag behövde inte gräva så djupt som jag hade tänkt.


          --------------------
          Lena
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 17-11-2002, 08:35
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Jättefin bild! smile.gif Hur har du gjort den? Och vad är det som växer i torven?

          Dammen naturligtvis blink.gif inte bilden! Hur har du gjort den? Det ser ut som om kanten vid torven är gjuten?


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Fialotta
          Inlägg 17-11-2002, 13:05
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 49



          Jättefint Lena
          Jag blev så inspirerad, går och funderar och tänker ut om jag inte har nåt ställe jag kan förverkliga alla bra tips här! unsure.gif
          Hmm...har en bergs o skogstomt...nån grop ska jag väl hitta unsure.gif
          wub.gif


          --------------------
          *maudan*
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 17-11-2002, 13:18
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          Vilken fiiin bild! Jag undrar också så in i vassen , vad Du har där Lena?

          Ja nu har Ni nog satt myror i huvudet på mig, men lite rotation, skadar nog inte tongue.gif
          Kruxet blir nu vilket tips ska jag nu välja, wink.gif ska jag ta alltihop, huh.gif då behöver jag ju flera dammar ohmy.gif Kanske skulle ta lite från varje Jep rolleyes.gif

          Hälsar Ann wub.gif wub.gif
           
          Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 17-11-2002, 18:34
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 250



          Kul att du gillade bilden. Det är inte gjutet, det som syns är dammduken. Det ligger en rad med torvblock under duken och sedan har jag lagt L-formade torvblock för att dölja kanten från trädgårdssidan.
          Det som växer är minsann sådant som flyttat dit själv - smultron, revsuga, lysimachia och diverse gräs och ogräs. Tycker naturen har fixat det hela riktigt bra utan min hjälp biggrin.gif


          --------------------
          Lena
           
          Citera
          Lena N
          Inlägg 17-11-2002, 22:05
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem sedan:
          15-11-2002
          Medlem nr: 361



          Även jag funderar på damm. sleep.gif Har tänkt en rektangulär damm, bara c:a 10 cm djup mot sittplatsen och med en snygg bottenbeläggning. Lite djupare mitt på och därefter upphöjd i två "trappsteg". Sten och några plantor på trappstegen och en pump som cirkulerar vattnet så att det porlar nedför trappstegen. rolleyes.gif

          Växter runt om som förvillar bort det rektangulära formatet. biggrin.gif

          Nu har jag blivit betänksam av diskussionen om alger. Wilhelm skriver att man får räkna med alger i en liten damm. Hur stor är en liten damm? Var går "alg-gränsen" när det gäller dammstorlekar? Räknar man i liter eller kvm? blink.gif


          --------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

          "Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 18-11-2002, 01:22
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Hej,
          Egentligen skrev jag lite fel. Du kanske har hört talas om algblomning vid kusterna och i sjöar?

          Det är ju inte samma sak precis. Men en liten damm , några hundra liter upp till 4-5 tusen liter och mycket ljus så är algerna ett stort problem.
          Den vanligaste algen är svävalger som orsakar störst problem.

          Men det finns pumpar där du kan ansluta en UV-lampa, som tar kål på algerna.

          Har man många snabbväxande växter i sin damm så minskas algproblemen förutsatt att man inte matar för mycket (om man nu har fiskar).

          I en liten damm på nåra nundra liter så är det ju ganska enkelt att byta vattnet och göra rent i dammen.

          Det är ju inte lätt at med några rader beskriva hur man undviker algproblem. Det finns ganska bra brochyrer och byggbeskrivningar med skötselråd hos de affärer som saluför dammartiklar .


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Lena N
          Inlägg 23-11-2002, 09:21
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem sedan:
          15-11-2002
          Medlem nr: 361



          Tack för svaret, det är några dagar sedan jag var här och läste. Bara en fråga till om alger. sleep.gif Jag tänker inte ha fiskar och vattnet kommer jag att byta ut kontinuerligt genom att använda det till bevattning och ersätta med färskt.

          Min algundring gäller den grunda delen av dammen där jag ska ha en snygg bottenbeläggning. Sätter sig algerna fast på bottenbeläggningen? Det kan ju bli ganska arbetsamt att skura bort alger från ett hundratal vackra stenar! tongue.gif


          --------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

          "Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 23-11-2002, 10:40
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hej,

          Ja tyvärr så blir du tvungen att "knäskura" dammbotten!
          I vatten blir det alltid alger efter en tid.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 20:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon