Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Koldioxidskatt på kött
          dahla
          Inlägg 22-01-2013, 09:43
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem sedan:
          09-07-2005
          Medlem nr: 6 154



          "Svenskarna äter näst mest nötkött i EU och alltmer av köttet importeras från utlandet. Det framgår av en rapport som Jordbruksverket släpper i dag, som föreslår en koldioxidskatt för att minska köttätandet."

          http://www.dn.se/nyheter/sverige/kunder-ka...skatta-for-kott


          Är det klokt att importera kött från utlandet? Borde inte inhemsk mat vara billigare att köpa? Är det då inte bättre att enbart införa en straffskatt (eller kalla det koldioxidskatt om du vill) på mat som tillverkas i utlandet? Vill vi ha en levande landsbygd i Sverige?
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 22-01-2013, 10:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Man debatterade detta i radion i morse och det framgick att man tänkte sig just någon modell där inhemskt kött gynnades. Man funderar - om jag förstod det rätt - på hur man kan utforma skatter som gynnar landskap, miljö, låga utsläpp, låg antibiotikaanvändning etc; och som missgynnar (fördyrar) motsatsen.

          Lyckas de med det tycker jag det är alldeles utmärkt!
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 22-01-2013, 10:35
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Många tycks ha svårt att läsa idag, vad kan det bero på?

          "Vi föreslår inte någon köttskatt "

          http://www.jordbruksverket.se/formedier/ny...f800039393.html
           
          Citera
          dahla
          Inlägg 22-01-2013, 16:59
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem sedan:
          09-07-2005
          Medlem nr: 6 154



          CITAT (kerstinbern @ 22-01-2013, 10:35) *
          Många tycks ha svårt att läsa idag, vad kan det bero på?

          "Vi föreslår inte någon köttskatt "

          http://www.jordbruksverket.se/formedier/ny...f800039393.html



          Har du läst rapporten?
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 22-01-2013, 18:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          jordbruksverket föreslår flera åtgärder bl.a koldioxidskatt på kött som enligt rapporten bör ligga på 15 kr kilot för nötkött,står i klartext i kap.4 i rapporten.
          nu är ju detta ett politiskt förslag föga förankrat i verkligheten vilket ju också kan utläsas i rapporten då det för att funka måste vara globalt.
          eu skulle kalla det handelshinder om sverige ensidigt skulle införa en sådan skatt.stödet för en ökad beskattning av jordbruket i eu är nog i dagsläget noll.
          effekterna på det svenska jordbruket skulle också bli förödande men då alla tycks vilja bli av med svensk matproduktion är detta kanske bara en del av en plan.
          vill man få folk att minska köttproduktionen måste det ske genom upplysning och information,inte genom ökad beskattning.
          var tar förresten alla nuvarande pengar för koldioxidbeskattning vägen?utsläppsrätter,drivmedelsavgifter och miljöavgifter? någon som sett var de används förutom stöd till vindkraftverk?
          finns det några statliga eller statsfinansierade projekt på miljöområdet där alla dessa miljarder används? ulf
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 22-01-2013, 18:36
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (EKLO @ 22-01-2013, 10:20) *
          Man debatterade detta i radion i morse och det framgick att man tänkte sig just någon modell där inhemskt kött gynnades. Man funderar - om jag förstod det rätt - på hur man kan utforma skatter som gynnar landskap, miljö, låga utsläpp, låg antibiotikaanvändning etc; och som missgynnar (fördyrar) motsatsen.

          Lyckas de med det tycker jag det är alldeles utmärkt!

          har inte hört debatten men hoppas man tog upp att eftersom sverige är en del av eu så måste de också vara med på tåget.
          att ensidigt införa ökade skatter på vårt jordbruk slår ju bara tillbaks på oss själva,att försöka lägga skatt på importerade produkter till förmån för inhemsk produktion bryter ju mot eu regler.
          men vill eu ta itu med jordbrukets miljöproblem,antibiotikaanvändning m.m. är nog de flesta positiva.
          sverige ligger trots allt i framkant även här. ulf
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 04-02-2013, 12:46
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Köttskatt är en typisk fråga där man inte vågar gå emot opinionen.



          Personligen är jag för köttskatt, vi äter alldeles för mycket kött som ger olika sjukdomar, bl.a. cancer.

          Många kommer inte att hålla med mig, men mindre kött = längre och friskare liv!

          http://www.expressen.se/halsa/rott-kott-ok...for-tarmcancer/

          Redigerat av sparvuggla: 08-03-2013, 09:07
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 15-10-2013, 21:10
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Om ni forskar lite djupare i det hela så märker ni att köttet redan är subventionerat för att svensken skall kunna frossa i skiten. Så ett litet skattepåslag där är helt rätt.

          Att jag ska behöva betala för att svenska bönder skall kunna producera kött till konkuranskraftiga priser är sjukt tycker jag. Den "skatten" skall vara på köttet, för dem som köper det. Jag betalar ju inte vägskatt om jag inte har nån bil...
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 15-10-2013, 23:16
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Problemet är ju att man med stor sannolikhet ska straffskatter allt kött eftersom det är ju inte bara transporten som är boven. Om vi tex skulle höja priset på allt kött med tex 10% så skulle man kunna köpa dansk fläskfilé för 55:- medans den svenska skulle hamna på 100-110:-...vilken tror ni kunden köper? Eftersom prisskillnaden många gånger är så stor så kommer det utländska ändå vara billigare plus att jag tror inte många kommer helt plötsligt kommer köpa svensk bara för att det kostar 20-30 mer per kilo. Sen vill jag återkomma till det stora problemet dvs att det här med bilar, kött osv är en pissdroppe i Mississippi men det tas upp gång på gång bara för att industrin ska skonas eller tom få släppa ut mer än idag. Det här har blivit ett sätt för miljöministrar att få lite bra PR utåt och visa att de "bryr" sig. Gå på industrin istället för de står väl för ca 70% av utsläppen(all världens bilar till sammans ligger på ca 10%).
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 15-10-2013, 23:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (theseraphim @ 16-10-2013, 00:16) *
          Problemet är ju att man med stor sannolikhet ska straffskatter allt kött eftersom det är ju inte bara transporten som är boven. Om vi tex skulle höja priset på allt kött med tex 10% så skulle man kunna köpa dansk fläskfilé för 55:- medans den svenska skulle hamna på 100-110:-...vilken tror ni kunden köper? Eftersom prisskillnaden många gånger är så stor så kommer det utländska ändå vara billigare plus att jag tror inte många kommer helt plötsligt kommer köpa svensk bara för att det kostar 20-30 mer per kilo. /****/


          Det tror inte jag heller.
          Mat ska vara billigt och inte belasta matkassan.
          Fritid och nöje får kosta mer, speciellt om det är "egna nöjen"
          Jag personligen blir allt mer "petig" om vad jag äter, men mest beroende på, all skit som blandas i vår mat...


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-10-2013, 10:34
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Det känns ju lika dumt som det här med eko-bananer ungefär...
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon