Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klätterkalla(?) tappar bladen
          Fredrik777
          Inlägg 07-01-2021, 21:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          07-01-2021
          Medlem nr: 93 331



          Är inte helt säker, men tror att jag har en Klätterkalla. Köpte den i våras på en 80 cm hög ställning och över sommaren och hösten växte den upp på min spaljé. Nu har den dock börjat tappa blad. Är det klassisk övervattning? Jag har inte vattnat den så mycket, och det var ganska så torrt när jag märkte att den började tappa blad för några veckor sedan. Jag hällde på vatten då och nu har den börjat torka upp igen. Jag vattnade med lite hönsgödsel på sensommaren. Var det dumt kanske?

          Den har nog tappat 20 blad de senaste veckorna. Mest längst ner. Hjääälp!

          Bifogad fil  IMG_1926.jpeg ( 601.18k ) Antal nedladdningar: 7
          Bifogad fil  IMG_1927.jpeg ( 105.54k ) Antal nedladdningar: 12
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-01-2021, 18:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Om det var "ganska så torrt" när den fick vatten så är det säkert inte övervattning.

          Gödsling är lämpligt att ge när tillväxtperioden börjar, alltså vår och försommar. Nu är växten mer eller mindre i vila och liksom vi människor inte vill eller behöver äta när vi sover så vill inte växterna det heller smile.gif

          Jag tror den står för mörkt nu på vintern, när ljuset inte räcker fäller växterna sina blad som de inte kan försörja pga ljusbrist. Kanske finns skäl att installera en växtlampa vintertig?
           
          Citera
          Fredrik777
          Inlägg 09-01-2021, 11:03
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          07-01-2021
          Medlem nr: 93 331



          Tack Gunilla,

          Nej, det är t.o.m. så att jag funderar på om den kan ha fått sig denna knäck pga att jag vattnade för lite. Gulnar bladen på samma sätt vid uttorkning? Vet du?

          Och ja, jag kanske ska titta efter en lampa. Det kan ju vara fint oxå.

          Tack Gunilla,

          Nej, det är t.o.m. så att jag funderar på om den kan ha fått sig denna knäck pga att jag vattnade för lite. Gulnar bladen på samma sätt vid uttorkning? Vet du?

          Och ja, jag kanske ska titta efter en lampa. Det kan ju vara fint oxå.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-01-2021, 16:50
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är nog rimligt att anta att din växt lidit av torka och ja, bladen gulnar och faller av. Dessutom blir en försvagad växt ett lättare offer för ohyra så kolla noga att plantan inte drabbats av löss.

          Men förutom det så står din växt för mörkt, våra krukväxter kämpar hårt nu när det är så mörkt även om de är placerade i fönster och i hörnet där den står finns inte mycket ljus så satsa på en växtlampa.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 16:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon