Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Näringsbrist hos nya plantorna?, Fiskbensmönster med mörka nerver
          Tobb
          Inlägg 15-03-2012, 00:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 196
          Medlem sedan:
          02-01-2005
          Medlem nr: 4 816



          Hjälp!

          Jag har problem med mina odlingar där jag misstänker någon form av näringsbrist. Dock tycker jag det är konstigt om det uppkommit näringsbrist i ett såhär tidigt stadium när de knappast borde vara så näringskrävande att de redan gjort slut på alla mikronäringsämnen?

          De såddes i en blandning av ca 50/50 vermikulit och plantjord från Bauhaus. Omplanterades för några dagar sedan, den som har en grön färg av den nyans som ser mer naturlig ut är omplanterad några dagar senare och då i kanske en lite lägre andel med vermikulit.

          Bifogad fil  IMG_5267_Tobias_FOT_N_Neselius.jpg ( 131.64k ) Antal nedladdningar: 18

          Figur 1. Okänd art, frön från en exotisk frukt som jag köpt och glömt namnet på. På bilden syns det lite dåligt och det är tydligare i verkligheten, men det är en skillnad i färgen mellan det lite ljusare hjärtbladet i högra halvan av bilden, i jämförelse med den vänstra delen där hjärtbladet har en lite mer sundare grön färg.


          Om det är brist på ett näringsämne så tänker jag på järn eftersom bristsymtomen uppträder i de nya bladen och inte de äldre, samt att järn krävs för att bilda klorofyll. Vermikulispåsen säger pH 7 men läste dock på ett forum, när jag googlade mig runt, ett Ph-värde på 8,4 när vermikulit hade blandats i destvatten... Har dock själv inte gjort någon upprepning på detta.
          Men ett högre pH minskar ju den växttillgängliga delen järn för plantan.


          Plantan till höger figur 1 har fått 10 ml av utspädd Blomstra för att se om växtnäringstillskott ska avhjälpa detta.
          Men jag är nyfiken på vad ni tror om detta!? (Bara lite skadad av exjobbandet whist.gif ).

          Edit: stavning.

          Redigerat av Tobb: 15-03-2012, 00:08


          --------------------
          [reklam] Hej [/reklam]
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 15-03-2012, 07:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Vad är det för plantor? Vissa växer ju jättesnabbt (tänker spontant på min vattenmelon som jag absolut har försått för tidigt) och då kan man väl tänka sig att näringen tar slut fortare. Sedan är väl näringsinnehållet olika i olik jordar och med mindre än att du analyserar detta är det svårt att säga om näringsbrist kan ha uppkommit så snabbt?

          Vad är det du gör exjobb om?


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 15-03-2012, 07:37
          Länk hit: #3


          Gäster






          Är det en surjordsväxt? Surjordsväxter (t.ex. citrus) får järnbrist även i mycket näringsrik jord om pH är 7 eller högre, de klarar helt enkelt inte att ta upp järn vid neutrala eller basiska pH. I såna fall kan du plantera om i rhododendronjord.
           
          Citera
          Tobb
          Inlägg 15-03-2012, 11:18
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 196
          Medlem sedan:
          02-01-2005
          Medlem nr: 4 816



          Jag vet tyvärr inte vad det är för växt, men som jag kommer ihåg så är det inte från en citrusfrukt. detta är inte exjobbet med kollar där på VOCs mellan plantor och hur/om de kan påverka varandra, dessa växter är hemma under egen lampa men mest skadad på så sätt att jag vill ta reda på vad symtomen beror på etc.

          Kan man använda sig av ättika eller liknande för att surgöra torv/vermikulitblandningen? Torven i sig borde ju vara ganska sur (innan jordföretaget borde göra en pH reglering) mer sina organiska syror.

          Men det som jag tycker är konstigt är varför de som planterades om efter någon dag inte har visat på samma symtom, om de har bättre utvecklat rotsystem, ännu mer skonsam omplantering eller om det är mindre andel vermikulit.

          Får se om jag kan få fatt på en liten pH-remsa så jag kan mäta smile.gif


          --------------------
          [reklam] Hej [/reklam]
           
          Citera
          renate
          Inlägg 15-03-2012, 13:21
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          50% vemikolit låter väldigt mycket.Plantan ser ut som gurka el liknande.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-03-2012, 14:41
          Länk hit: #6


          Gäster






          CITAT (Tobb @ 15-03-2012, 11:18) *
          Jag vet tyvärr inte vad det är för växt, men som jag kommer ihåg så är det inte från en citrusfrukt. detta är inte exjobbet med kollar där på VOCs mellan plantor och hur/om de kan påverka varandra, dessa växter är hemma under egen lampa men mest skadad på så sätt att jag vill ta reda på vad symtomen beror på etc.

          Kan man använda sig av ättika eller liknande för att surgöra torv/vermikulitblandningen? Torven i sig borde ju vara ganska sur (innan jordföretaget borde göra en pH reglering) mer sina organiska syror.

          Men det som jag tycker är konstigt är varför de som planterades om efter någon dag inte har visat på samma symtom, om de har bättre utvecklat rotsystem, ännu mer skonsam omplantering eller om det är mindre andel vermikulit.

          Får se om jag kan få fatt på en liten pH-remsa så jag kan mäta smile.gif


          Att försura jorden innan du vet vilken växt det är kan göra mer skada än nytta ifall det t.ex. är en kalkälskande växt. Ren torv är sur ja, men om det är planteringsjord du satt växterna i så är jorden förmodligen både kalkad och gödslad, kolla på påsen.

          Och nej, du kan inte använda ättika på växterna, ättika används som ogräsmedel och bränner växten ifall du inte vet exakt hur du skall dosera.
           
          Citera
          Tobb
          Inlägg 17-03-2012, 15:38
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 196
          Medlem sedan:
          02-01-2005
          Medlem nr: 4 816



          Fick tag på lite pH-papper och har testat och det ligger ganska neutralt, och de har börjat få en skönare grönare färg på bladen smile.gif


          --------------------
          [reklam] Hej [/reklam]
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 20:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon