Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Syrener och beskärning, Hur skall jag beskära och flytta syren?
          Johan
          Inlägg 04-11-2002, 23:21
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 139



          Vi har flertalet STORA syrenbuskar på vår tomt. Dessa har varit vildvuxna under säkert 20 år och blivit omkring 3-6m höga. Buskarna har otroligt mycket blommor under sommaren och verkar trivas.

          Nu har vi byggt ett hus på tomten och skulle vilja beskära buskarna till ca 1,5-2m och kanske även flytta ett par.

          Frågor:

          1. Är det möjligt att beskära så kraftigt?

          2. När på året skall detta ske?

          3. Går det att omplacera så stora buskar?

          4. Var skall man omplacera dessa till för miljö för att de skall trivas?

          Tacksam för svar!

          Johan
           
          Citera
          Ronny
          Inlägg 04-11-2002, 23:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 69



          Jo det är nog möjligt med en sån beskärning, men inte så praktiskt. Bättre är att variera stamhöjden mellan nästan noll å den höjd du nämner. Det ger bättre spridning på tillväxten å busken blir tätare.

          Senvinter/tidig vår är lämplig tid.

          Att flytta stora buskar är förstås möjligt men det kräver en rejäl arbets insats. Så mycket som möjligt av rotsystemet ska ju med å helst oskadat.

          Nya platsen bör normalt sett vara så snarlik som möjligt, syrener är av tåligt släkte så variatoner kan dom tåla.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 07-11-2002, 07:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Om du vill ha blom nästa sommar är det bättre att beskära ca 1/3 av grenarna i vårvinter och göra samma sak nästa vår. Annars får du vänta på blommen ett par-tre somrar och kanske mer.

          Jag har flyttat syrén och det var rätt tungt. Då beskar jag hårt, till 30-50 cm (en rak, jämn syrenhäck ser underlig ut första året) och grävde upp ca 40 kg rotklump för varje buske. Gav dem hyfsat bra jord och gott utrymme. Detta var fyra eller fem år sedan, och sedan dess har de endast blommat med en enda blomma!

          Inte har de vuxit så mycket heller, en del på höjden men inte buskat till sig riktigt än.

          Jag tror det dels tar sin tid efter flytt, och dels att de inte gillar att de fick ett skuggigare läge än de hade förut. Syrener vill ha sol!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          yla
          Inlägg 07-11-2002, 10:20
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          håller med cilla jag har också flyttat syrener o det tar sin tid innan dom kommer igen ,men jag antar att dom gör det,tillslut jag väntar med spänning på att mina ska bli sådär höga ,just nu är dom inte högre än femtiocentimeter o det har tagit dom fyra år att nå den höjden iofs så har jag klippt dom eftersom dom har varit taniga ,men året som va bjöd iallafall på ett par blommor,jag har "matat" dom o hoppas mycket på nästa år unsure.gif


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 07-11-2002, 11:21
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Fråga till Oldwolfie: Vad har du matat dem med? Jag flyttade en ganska stor syrén, 1½m hög, från ett norrläge i skugga till söderläge i full sol. Det har nu gått två år men den vill inte blomma sad.gif Så det skulle vara intressant att få veta vad den vill ha på menyn! huh.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          yla
          Inlägg 28-11-2002, 18:56
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          CITAT (Betty @ 07-11-2002, 11:21)
          Fråga till Oldwolfie: Vad har du matat dem med? Jag flyttade en ganska stor syrén, 1½m hög, från ett norrläge i skugga till söderläge i full sol. Det har nu gått två år men den vill inte blomma sad.gif Så det skulle vara intressant att få veta vad den vill ha på menyn! huh.gif

          jag har matat dom med hästbajs tongue.gif ,o lagt mer jord o lite torv tongue.gif ingen aning om det är rätt,men det känndes som att dom skulle vilja ha det
          o det finns gott om hästbajs i omgivningarna som jag samlar på till hösten biggrin.gif smile.gif
          hoppas på ett par blommor till till sommaren wub.gif smile.gif


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 30-11-2002, 00:08
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Hej oldwolfie! Tack för svaret! Till våren ska jag ge dem hästbajs och sen ska jag hålla tummarna och hoppas... tongue.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Katarina H
          Inlägg 08-12-2002, 19:58
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 119



          Tålamod, tålamod är min erfarenhet av att flytta syrener. De är lite sura och purkna i början innan de börjar växa som sig bör. Eg. inte känsliga men de tar tid på sig. Mycket gödsel är också bra och att kolla innan man klipper dem så att man inte klipper bort blomknopparna. Men visst tar det tid för blom, sist tog det tre år för mig.


          --------------------
          Katarina
           
          Citera
          nina L
          Inlägg 12-12-2002, 17:54
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem sedan:
          24-11-2002
          Medlem nr: 399



          På min kolonilott växer det syrener. När jag övertog lotten hade ingen gett näring till dem på flera år men endå blommar de med full prakt, och jord har de knappast.över 3 m höga är de och växer på en bergs sluttning i Stockholm


          --------------------
          Nin zon 2
           
          Citera
          Annika zon 4
          Inlägg 09-01-2003, 19:47
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 255



          Jag har syrener. Både i skugga och i sol. Funkar i alla lägen. Jag ger ny jord varje vår och lite kogödsel. Direkt efter blommning beskär jag, genom att klippa bort torra blommor + en bit av grenen. Då hinner nya skott bildas innan vintern, för det är där som nästa års blommor sitter. Jag brukar även gallra ur och beskär även från toppen. Dom verkar tåla det mesta. Jag har även flyttat samt tagit skott. Mina syrener är ca 7 år och blommar kraftigt varje sommar. Jag beskär på höjden för jag vill se mina blommor. Och det gör man inte om den släpps att bli flera meter hög.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-05-2024, 11:07
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon