Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lucia?
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-12-2016, 19:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag förmodar att alla vet vad det är för dag idag? Förutom då tisdagen den 13 december. Varför är luciatraditionen så utskälld? Visserligen är det en ganska galen högtid, varför skall vi protestanter i högan nord fira ett syditalienskt katolskt helgon? Fast det är ju inte så mycket värre än Hallåven. Snarast bättre. Göteborg har inte haft någon officiell Lucia på två år nu. Kanske det blir bättre nästa år, en musikskola pratar om att hålla i det. Det beskylls för att vara en skönhetstävling. Visst, men vad är det för fel med det? Är det Fula Flickors Förening som snackar skit för de kommer aldrig ifråga. Påvelundsskolan var väldigt stolta för de hade en manlig lucia. Gudars skymning. Men det är väl så med ungdomarna som vill protestera mot allt. Det dröjer nog bara några år så är det glömt och tjejerna börjar pumpa upp bröst och läppar, skönhetsmarknaden växer och växer. Lustigt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-12-2016, 19:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Fast ska man tro på vad som står i denna artikel så var ju den första Lucian i sverige en man. Så vad är det för fel på en manlig Lucia? I ett av de finaste Luciatågen vi hade då jag jobbade som lärare så var Lucian en tonårskille som tog det hela på mer allvar än de flesta tjejer som var Lucior.

          http://www.metro.se/artikel/experten-därför-firar-vi-lucia

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 13-12-2016, 19:40


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-12-2016, 20:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          För min del så skär det sig, den ursprungliga lucian var som bekant en kvinna.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 13-12-2016, 20:27
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag har inga problem med manliga lucior, men tänker det nog mer som spex.

          Det skulle vara väldigt tråkigt om luciafirandet upphör, men jag läste nånstans att ungdomar idag inte har tid...
          Jag vet inte hur det är med lussevakor nu för tiden. Jag har inte hört om det på länge. När jag var i tonåren var det det viktigaste, men ett vackert luciatåg och vacker sång vill jag gärna ha kvar. För att inte tala om alla söta barn som lussar och där alla förhoppningsvis får vara vad som vill, alla lucior om det är det dom vill.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-12-2016, 20:35
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag missade luciatåget där jag jobbar men min litauiske arbetskamrat råkade vara på plats. Han blev helt exalterad och filmade med mobilen för att kunna visa sin likaledes litauiska hustru. Av detta drar jag slutsatsen att Luciatåg hör till ovanligheterna i Litauen.


          Nyligen blev det stort rabalder runt en afrikansk pojke som var lucia i någon reklam. Personligen bryr jag mig inte om Lucia är mörk eller ljus men det skal vara en kvinna eller flicka. Pojkarna får vara stjärngossar och finna sig i att inte vara höjdpunkten för en gång skull. Skall pojkar vara lucia förvandlas en gammal fin tradition till en manifestation i dekadens och moraliskt förfall.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 13-12-2016, 20:48
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Vi har faktiskt varit och sett Lucias gravplats i Syracusa, eller rättare sagt hennes nisch inne i kyrkan. Det var mäktigt.
          Att man skall ha en manlig Lucia är en skändning, tycker jag. Oavsett om man kallar det spex eller upptåg, eller maskulin rätt.
          Då kan man ju börja skämta om Heliga Birgitta också, och sätta skägg och penis på henne, eller...?
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 13-12-2016, 21:07
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Lucia är och har alltid varit en flicka/kvinna. Om flickan sen är ljus eller mörkhyad bryr jag mig inte om.

          Jag tror det var igår, eller kanske förrgår, en Artikel av Sarah Britz i GP, hon tyckte bort med alla traditioner och sånt. Jag tycker precis tvärtom, man skall vara rädd om alla traditioner. Gillar man inte det då får man väl flytta dit där det inte finns traditioner och olika seder och bruk.

          Elisabeth
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-12-2016, 21:38
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-12-2016, 21:07) *
          Lucia är och har alltid varit en flicka/kvinna. Om flickan sen är ljus eller mörkhyad bryr jag mig inte om.

          Jag tror det var igår, eller kanske förrgår, en Artikel av Sarah Britz i GP, hon tyckte bort med alla traditioner och sånt. Jag tycker precis tvärtom, man skall vara rädd om alla traditioner. Gillar man inte det då får man väl flytta dit där det inte finns traditioner och olika seder och bruk.

          Elisabeth

          Jo, det var lite Sarah Britz' artikel som triggade igång mig. Hon försöker nog bara gläfsa med de andra vargarna för att tjäna några poäng.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 13-12-2016, 22:33
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2016, 21:38) *
          Jo, det var lite Sarah Britz' artikel som triggade igång mig. Hon försöker nog bara gläfsa med de andra vargarna för att tjäna några poäng.


          På svar till bla Sarah Britz med flera debattörer som hävdar att alla kan vara lucia så har en grupp som kallar sig Ungsvenskarna lagt ut en bild på Mohammed som lucia på facebook. Det har fått blandade recensioner...
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 14-12-2016, 08:09
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Bengalow @ 13-12-2016, 20:48) *
          Vi har faktiskt varit och sett Lucias gravplats i Syracusa, eller rättare sagt hennes nisch inne i kyrkan. Det var mäktigt.
          Att man skall ha en manlig Lucia är en skändning, tycker jag. Oavsett om man kallar det spex eller upptåg, eller maskulin rätt.
          Då kan man ju börja skämta om Heliga Birgitta också, och sätta skägg och penis på henne, eller...?

          Här håller jag med dig. Lucia kan vara svart, vit, röd, gul m.m. men det bör vara en kvinna eftersom den Lucia vi firar faktiskt var en kvinna.
          Gita
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-12-2016, 09:00
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2016, 21:38) *
          Jo, det var lite Sarah Britz' artikel som triggade igång mig. Hon försöker nog bara gläfsa med de andra vargarna för att tjäna några poäng.


          Hon triggade inte bara dig igång...... Men ha<r du någonsin läst något vettigt av henne? Inte jag.
          Hon skall väl inte komma tillbaka till GP?
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 14-12-2016, 09:06
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Jisses så traditionella, religiösa och sexistiska alla (nästan) blev helt plötsligt just för att det blev lucia... Tur att man kan räkna er till "gubbar" (utom möjligen huggis) och "tanter" så de nyare generationerna kan föra traditionerna framåt utan fördomar!!


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          caprifol
          Inlägg 14-12-2016, 09:25
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem sedan:
          16-08-2005
          Medlem nr: 6 380



          CITAT (Anki på Öland @ 14-12-2016, 10:06) *
          Jisses så traditionella, religiösa och sexistiska alla (nästan) blev helt plötsligt just för att det blev lucia... Tur att man kan räkna er till "gubbar" (utom möjligen huggis) och "tanter" så de nyare generationerna kan föra traditionerna framåt utan fördomar!!

          tummenupp.gif
          Håller med! Jag gillar väldigt många traditioner, men att bevara ALLA traditioner (eller flytta...) tycker jag kan vara direkt olämpligt när tiderna förändras. En liten, och kan tyckas oskyldig, tradition var väl när man i de flesta skolor på 50/60-talet fick lägga ned tid på att göra fina kort till sina föräldrar på Mors och Fars Dag. Mycket jobbigt för en klasskamrat som förlorat sin mor! Och att skända lucia för att en kille tar på sig kronan är väl ändå att ta i?! I så fall borde det vara lätt att förstå reaktionerna när religiösa ledare/profeter m fl för andra regligioner förlöjligas. Nej, traditionerna måste få förändras, och jag tror vi ska vara glada över att många traditioner från 1800-talet "gått ur tiden" (nej, jag tänker inte just nu på någon speciell).
          caprifol
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 14-12-2016, 09:32
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          Hen lucia i sann pk-anda.

          Bifogad bild
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-12-2016, 09:38
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Anki på Öland @ 14-12-2016, 09:06) *
          Jisses så traditionella, religiösa och sexistiska alla (nästan) blev helt plötsligt just för att det blev lucia... Tur att man kan räkna er till "gubbar" (utom möjligen huggis) och "tanter" så de nyare generationerna kan föra traditionerna framåt utan fördomar!!


          Anki vad är sexistisk och med fördomar när man hänvisar att St Lucia var kvinna.
          Du får gärna kalla mig tant för det är du också eller är du ingen kvinna?

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-12-2016, 09:47
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          .
          Skillnaden mellan tanter och tjejer.
          Ni tror kanske att det har med åldern att göra. Det har det inte! För det finns nämligen tjejer som är 85 och tanter som är 26. Konstigare än så är det inte. Det beror helt enkelt på hur man är.
          Någon har sagt att kvinnor som kallar sig för tjejer alltid är minst 40. Det skulle såvitt jag förstår betyda att gamla kärringar hurtfriskt kallar sig för tjejer bara för att lura i folk att de minsann är mycket yngre än de är. Så är det inte alls i verkligheten!
          Tjejer är kvinnor i alla åldrar som inte stelnar i konventioner och rädsla, som inte accepterar förtryck och begränsningar.
          Tanter tar aldrig några risker.
          Tanter ger upp och hulkar och piper att det där kan väl inte lilla jag.
          Tjejer är envisa och försöker igen. Särskilt om det är svårt - alltid kan man lära sig något nytt.
          Tanter sladdrar och moraliserar samtidigt.
          Tjejer skallrar så det skvätter om det - utan att skämmas. Fröjd och gamman!
          Tanter kan inte längre skratta och slå sig för knäna.
          Tjejer kan fnissa och garva som när de var 10 - fastän de är 100!
          Tanter är alltid så förfärligt lagoma.
          Tjejer bär gult och skärt och lila och struntar i hålet på strumpan.
          Tanter tvångsstädar.
          Tjejer blåser bort damm när det skall komma främmande och städar enbart för nöjes skull - när andan faller på.
          Tanter är tjatiga - särskilt om yllebyxor på vuxna döttrar.
          Tjejer kan skilja på struntsaker och verkliga problem när det drar ihop sig till bråk.
          Tjejer är något att hålla i när åskan går.
          Tanter är lugnast att lämna hemma.
          Tjejer tycker att tjejmiddagar är något av det trevligaste som finns.
          Tanter säger usch, så trist, bara damer på bjudningen.
          Tanter är tråkiga och saknar humor och sinne för practical jokes.
          Tanter deklarerar aldrig själva.
          Tjejer låter gärna män öppna dörren åt dem, tända deras cigaretter, dra ut stolen åt dem. Men de låter aldrig män placera deras pengar eller köra deras bil.
          Tanter tänker alltid på hur de tar sig ut. De vet aldrig om de träffar någon på bussen som de känner.
          Tjejer vågar se sig i spegeln och blinka skälmskt mot rynkor och grå strån.
          Tanter mellan 20 och 100 har det inte så roligt.
          Tjejer har oftast jättekul.
          Tanter blir ofta bittra och elaka och ogina när de surat sig genom ett helt liv och ständigt skyllt på andra för att de aldrig fick chansen att göra något av sitt liv.
          TJEJER DÖR ALDRIG NYFIKNA. DE ÅNGRAR ALDRIG NÅGOT DE GJORT - BARA DET SOM DE ALDRIG HANN MED!
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 14-12-2016, 12:27
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-12-2016, 09:38) *
          Anki vad är sexistisk och med fördomar när man hänvisar att St Lucia var kvinna.
          Du får gärna kalla mig tant för det är du också eller är du ingen kvinna?


          Ska vi hålla på traditionerna ordentligt så var ju Lucia "jungfru" som avlagt kyskhetslöfte - då ska enbart dom få vara lucia då... eller...
          Jadå jag är också tant vad beträffar åldern men man måste inte bete sig som en!

          CITAT (Gunilla T @ 14-12-2016, 09:47) *
          .
          Skillnaden mellan tanter och tjejer.
          Ni tror kanske att det har med åldern att göra. Det har det inte! För det finns nämligen tjejer som är 85 och tanter som är 26. Konstigare än så är det inte. Det beror helt enkelt på hur man är.
          Någon har sagt att kvinnor som kallar sig för tjejer alltid är minst 40. Det skulle såvitt jag förstår betyda att gamla kärringar hurtfriskt kallar sig för tjejer bara för att lura i folk att de minsann är mycket yngre än de är. Så är det inte alls i verkligheten!
          Tjejer är kvinnor i alla åldrar som inte stelnar i konventioner och rädsla, som inte accepterar förtryck och begränsningar.
          ..
          ..
          ..
          ..
          ..
          ..
          TJEJER DÖR ALDRIG NYFIKNA. DE ÅNGRAR ALDRIG NÅGOT DE GJORT - BARA DET SOM DE ALDRIG HANN MED!

          Den var bra! Måste vara detsamma för killar och gubbar biggrin.gif


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 14-12-2016, 12:29
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          CITAT (Anki på Öland @ 14-12-2016, 12:24) *
          Ska vi hålla på traditionerna ordentligt så var ju Lucia "jungfru" som avlagt kyskhetslöfte - då ska enbart dom få vara lucia då... eller...
          Jadå jag är också tant vad beträffar åldern men man måste inte bete sig som en!


          Nu är du ganska tramsig. Den svenska traditionen med lucia har aldrig involverat oskulder.

          De som gifter sig i vit klänning är ju inte nödvändigtvis oskulder.

          Redigerat av segelbåt: 14-12-2016, 12:29
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-12-2016, 15:05
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Anki du menar du menar alltså att bar vi bär åt oss som tanter? Hur beter du dig? Jag vill inte skriva vad jag tycker.........

          Gunilla den som skrev det om tanter har inte den minsta aning om hur tanter lever idag. Jag känner många tanter och gubbar som lever ett väldigt roligt och aktivt liv. Förutsatt att hälsan är med.

          Elisabeth
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-12-2016, 15:43
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-12-2016, 15:05) *
          Anki du menar du menar alltså att bar vi bär åt oss som tanter? Hur beter du dig? Jag vill inte skriva vad jag tycker.........

          Gunilla den som skrev det om tanter har inte den minsta aning om hur tanter lever idag. Jag känner många tanter och gubbar som lever ett väldigt roligt och aktivt liv. Förutsatt att hälsan är med.

          Elisabeth


          Fast...då är det tjejer du känner, tanter har inte så kul - som sagt. Igår såg jag en tjej på TV som var lucia på hemmet, hon var 101 år biggrin.gif

          Och Anki är definitivt en tjej !

          Redigerat av Gunilla T: 14-12-2016, 15:44
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          3 användare läser den här tråden just nu (3 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon