Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Från början!
          mamajo
          Inlägg 21-10-2014, 13:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          26-04-2011
          Medlem nr: 42 111



          Hej, sitter här och funderar och planerar inför nästa vår/sommar och har kommit på att jag nog ska starta ett nytt projekt, dvs odla i pallkragar.
          Nu har jag tusen frågor och är det någon som känner sig uttråkad/motiverad/engagerad nog för att svara på lite så skulle jag bli djupt tacksam. Har surfat runt på nätet en bra stund och frågorna blir bara fler....
          Nu kör jag!

          1. Jag tänker bygga egna kragar men hålla mig till pallkragemåtten. Underlaget jag har i dag är en gräs/mossmatta och min undran är: hur hade ni gjort? Hyvlat bort gräset, lagt ut markduk över hela/under pallarna och sedan fyllt ut med grus/bark emellan? Eller kört direkt med markduk på gräset och behållit gräset emellan?

          2. Hur och med vad fyller jag mina kragar? Tänker mig att köpa jord från återvinningscentralen men vad mer? Tänker odla potatis, jordgubbar, lite dill, persilja och tomater. Kanske en och annan morot och rödbeta och något som slingrar sig som typ sockerärtor.

          3. Är det bäst att göra min anläggning nu eller funkar det att vänta till våren?

          Håller där så länge, vill inte trötta ut er med en gång! wink.gif

          Tack så länge!
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-10-2014, 17:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Markduken-beroende på kvalite) håller undan gräset under kragen, däremot bör duken vara större än kragen/arna och utrymmet emellan dem blir bara jobbigt att klippa gräs på, så jag grusar runt och emellan på duk ,samt skär en kant mellan gräsmatta/ grus gång.

          Kompostjord + flera påsar kogödsel , du kan även tillsätta vanlig billig påsjord för potatis o jordgubbar

          Fyll jorden i vår-den sjunker o blir kompaktare samt ev näring i den spolas bort under höst vinter.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 21-10-2014, 19:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          Att använda markduk på hela ytan mot gräsmattan är inte bra (bara 10 cm på insidan och 15-20 cm på utsidan,Du bryter markens normala kapillär funktionen helt och det skapar bara en extremt torr yta på sommaren och extremt blöt på hösten/vintern), ta bort grässvålen (2-4 cm) och gräv ned till grepdjupt i marken under p.kragen och fyll upp till kanten med bra matjord och detta helst redan nu på hösten,men inte säckjord som alltid är organist material som försvinner efter några år (till 90-100 %torv). Däremot är säckjord utmärkt jordförbättring ,helst 'koskit' i säck på våren, som Du blandar 1till 2 säckar per p.krage /vår. Hälsningar Eskil43

          CITAT (eskil43 @ 21-10-2014, 20:53) *
          Att använda markduk på hela ytan mot gräsmattan är inte bra (bara 10 cm på insidan och 15-20 cm på utsidan,Du bryter markens normala kapillär funktionen helt och det skapar bara en extremt torr yta på sommaren och extremt blöt på hösten/vintern), ta bort grässvålen (2-4 cm) och gräv ned till grepdjupt i marken under p.kragen och fyll upp till kanten med bra matjord och detta helst redan nu på hösten,men inte säckjord som alltid är organist material som försvinner efter några år (till 90-100 %torv). Däremot är säckjord utmärkt jordförbättring ,helst 'koskit' i säck på våren, som Du blandar 1till 2 säckar per p.krage /vår. Hälsningar Eskil43

          Vad är det som händer med texten??

          Redigerat av eskil43: 21-10-2014, 19:54
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-10-2014, 21:08
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Normal markduk är vattengenomsläpplig, efter något år är gräset under dött. Vill man kan man då ta bort den. Har jag inte gjort. Daggmask kan man tillföra själv från ytan om man vill.

          All har varken ork eller fysik,eller lust , för att skotta bort kvadratvis med grässvål.

          Redigerat av kerstin z5-6: 21-10-2014, 21:08


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 22-10-2014, 20:30
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          jord o gödsel för pallkrage beror på vilka växter, du vill plantera, tellexempel om du vill plantera grönska som sallad vi kan använda gödsel som innehåller mera kväve som kogödsel. men om vi ska plantera växter som vi ska använda rötter eller frukt som morötter eller tomater, ska vi använda gödsel och jord som innehåller mera KAlium o Fosfor som hästgödsel - blodmjöl eller Benmjöl.
          H.Bassam
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-12-2014, 01:15
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Sant men om man har en enda pallkrage, funkar mitt recept bra.. tomater kan få xtragödsel.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 04-12-2014, 21:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Tomater behöver en special gödsel, gödsel som har lite n kväve men mera K potasium o P fosfor, annars du ska få mera blad o lite frukt.

          H. Bassam
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 10:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon