Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur ska jag citrus och oliv, Har inget lagom kallt och ljust utrymme
          Lena i Taberg
          Inlägg 27-09-2016, 21:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          07-08-2011
          Medlem nr: 69 820



          Hej alla hjälpsamma odlare!
          Som nybliven ägare till växthus funderar jag på hur jag ska övervintra mina fina sommarväxter.
          Jag har ett citronträd, ett olivträd och en Afrikas blå lilja. Funderar på att ställa dem i en isolerad låda, vira in dem i bubbelplast och förvara dem i det kalla och ljusa växthuset. Alternativet är ett kallt men mörkt garage. Gissar att det kan bli ett par minusgrader där. Vilket alternativ tror ni på? Tacksam för tips och råd!
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 27-09-2016, 22:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          Jag skulle välja garaget och sätta upp en växtbelysning där. Biltema har billiga lysrör med 6500K. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-oc.../T8-2000022707/


          --------------------
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-09-2016, 08:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Agapanthus behöver inget ljus vintertid då den vissnar ner. Förvara den svalt/mörkt och frostfritt.

          Det blir lika kallt i ett växthus som ute så beroende på vilken zon du bor i så är det en riskfylld plats för medelhavsväxter som behöver ljust och svalt utan att det fryser. Luften på hösten är alltid kallare än jorden och för växter i kruka, som står på marken är den värme som finns i jorden den enda värmekällan, varm luft stiger uppåt. Om du isolerar mot marken isolerar du också mot värmen. När marken fryser så blir det lika kallt i en isolerad kruka med bubbelplast om det inte finns en intern värmekälla innanför plasten.

          Då är garaget med extra belysning och med någon värmekälla en bättre plats.
           
          Citera
          Lena i Taberg
          Inlägg 29-09-2016, 20:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          07-08-2011
          Medlem nr: 69 820



          Ok, tack för era svar. Då får jag ordna med belysning och möblera om i garaget för de tre krukorna. Det är alltså rötterna som är känsligare än grenar och stam? Tänkte annars att jag kunde gräva ner krukorna i växtbäddarna som är upphöjda och ca 50-60 cm djupa och bygga en nätstomme runt och klä in den med bubbelplast. Vad tror ni om det? Jag bor i zon 5 ....

          Redigerat av Lena i Taberg: 29-09-2016, 20:44
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-09-2016, 07:36
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Men.. det blir lika kallt i ett ouppvärmt växthus som ute. Vad skulle bubbelplasten fylla för funktion? Har du ingen värmekälla så blir det lika många minusgrader under plasten och i zon 5 fryser jordbäddarna om du inte har ett uppvärmt växthus.

          Du måste ha värme i garaget samt växtbelysning annars klarar sig inte träden, dina träds hemvist är medelhavet och inte ett nordiskt vinterklimat.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 01:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon