Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mögel i tomatplantor, vad bör jag göra?
          riket
          Inlägg 18-04-2023, 16:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-04-2023
          Medlem nr: 97 608



          Hej alla,

          Jag har odlat en del tomater i kruka och först hade jag dem i kartongkruka som jag sen skulle plantera om. Tjejen kom med förslaget att vi bara skulle lägga ner hela krukan i jorden då rötterna ändå hade hunnit växa igenom. Sagt och gjort så gjorde vi det korkade som vi är utan att självfallet förstå att mögel skulle bildas då kartongen bryts ner i jorden.

          Jag låter de torka en aning nu men jag vet inte riktigt vad jag bör göra?
          Ska jag bara bita i det sura äpplet och plantera om alla tomatplantor med helt ny jord eller är det ens värt att försöka ta bort möglet som bildats och typ vattna mindre för att torka ut den?

          På vissa har det nästan blivit svampar som sticker upp så jag känner att jag måste göra något. Än är det för kallt om natten så vågar inte ha de "ute" i uterummet ännu.

          Tar tomaterna skada av möglet? Jag antar att den kommer angripa frukten senare?

          Kan svartmögel bildas av kartong undrar jag också? Det är väldigt mörkt men mer blå och vit än svart.

          Mögebild 1
          Bild 2
          Bild 3


          Tacksam för svar och råd

          Redigerat av riket: 18-04-2023, 17:01
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 18-04-2023, 19:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          Jadu, jag vet inte riktigt vad den bästa lösningen är. Jag hade nog helt sonika klippt av stammen några centimeter ovanför jorden, så högt upp så att stammen är frisk, och helt sonika kört ner dem i ny jord. Tänk sticklingar. Tomater har ju en sällsynt bra förmåga att bilda nya rötter.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-04-2023, 21:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ser inga bilder det är bara svart när jag klickar på bilden men har du fått svamp i jorden av papper/kartong så är det 100% ofarligt för växterna dessa svampar är bara intresserade av papper/kartong inte växter.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          riket
          Inlägg 19-04-2023, 09:40
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-04-2023
          Medlem nr: 97 608



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2023, 22:00) *
          Ser inga bilder det är bara svart när jag klickar på bilden men har du fått svamp i jorden av papper/kartong så är det 100% ofarligt för växterna dessa svampar är bara intresserade av papper/kartong inte växter.


          Okej det låter ju bra. Om du vill se bilderna får du kanske vänta lite, de blev rätt stora och ligger på en relativt långsam server.

          CITAT (rattugglan @ 18-04-2023, 20:31) *
          Jadu, jag vet inte riktigt vad den bästa lösningen är. Jag hade nog helt sonika klippt av stammen några centimeter ovanför jorden, så högt upp så att stammen är frisk, och helt sonika kört ner dem i ny jord. Tänk sticklingar. Tomater har ju en sällsynt bra förmåga att bilda nya rötter.


          Ärligt talat så låter det som att alla tomater skulle dö ganska direkt så jag tror tyvärr inte att jag kommer köra på din idé. Men tack ändå biggrin.gif
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 19-04-2023, 10:24
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          CITAT (riket @ 19-04-2023, 10:40) *
          Ärligt talat så låter det som att alla tomater skulle dö ganska direkt så jag tror tyvärr inte att jag kommer köra på din idé. Men tack ändå biggrin.gif

          Ja det låter ju så, men det är inte så. Det går att göra såhär med tomater.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 19-04-2023, 10:37
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Intygas. Jag har ofta gjort just så med avklippta toppar på för höga plantor, eller tjuvskott. Undvik direkt sol under rotningstiden.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-04-2023, 19:05
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Såg bilderna nu när jag minskade ner sidan. Det ser extremt blött ut tomatplantor gillar inte väldigt blöt jord utan den bör hållas hellre åt det torrare hållet annars ruttnar rötterna. Svamp gillar sånt som papper, döda rötter och liknande så svampen är nog oskyldig det är nog snarare övervattning som är problemet


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 22:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon