Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > En problematisk anställning, säga upp mig?
          MagisterJon
          Inlägg 08-08-2015, 18:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 486



          Hej!

          Jag arbetar som magister på en högstadieskola, och ända sedan jag blev anställd i julas (alltså överlevt nu och har ledigt) har problemen bara avlöst varandra. Har ingen utbildning på området alls, vilket jag i CV:t var ärlig med men råkade visst (var tydligen full när det hände) skriva i mitt CV att jag har en kandidatexamen inom datateknik vilket har lett till att jag i lärarummet blivit efterfrågad till att lösa diverse tekniska problem.

          Själva undervisningen etc går bra, det är de här tekniska som minst sagt försätter mig i krångliga situationer.

          Fick t.ex. i uppdrag av en kollega att fixa hans laptop då det enligt honom själv var nåt virus på den som dirigerade om hans webbläsare. Detta fick jag alltså sitta med en hel helg, och efter mycket googlande och frågande på forum fick jag nog och använde Ccleaner för att städa upp datorn i kombination med att radera en massa med SpyBot Search and Destory. Problemen i Firefox "löste" jag genom att avinstallera webläsaren och instället installera Opera. När han sedan fick tillbaka den köpte han min lilla historia om att " Firefox har en del buggar och problem - kör på Opera i fortsättningen" Den här gången gick det tack och lov vägen, och jag fick mina välförtjänta hundralappar smile.gif

          Tänkte att jag kunde pusta ut, men strax innan sommaren tjatade en kollega om att jag ska fixa hans frus dator, jag lyckades dra en lögn och skjuta upp det. Vi kom överens om att jag ska göra det i mitten av augusti när vi kör igång igen. Nu är frågan: Hur fan ska jag ta mig ur detta? Vill inte riskera min anställning. Just nu funderar jag på att bara ta emot datorn, ladda ner en massa återställningsprogram från intenret och köra allihop och hoppas på det bästa whistling.gif

          Tack på förhand för förslag.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-08-2015, 19:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Skojar du? Krävs det inte lärarbehörighet numera för att få anställning som lärare?
          Vad gäller datorn är det väl bara att säga att du inte har tid.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          MagisterJon
          Inlägg 08-08-2015, 20:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 486



          CITAT (*Stintan* @ 08-08-2015, 20:31) *
          Skojar du? Krävs det inte lärarbehörighet numera för att få anställning som lärare?
          Vad gäller datorn är det väl bara att säga att du inte har tid.

          Vad som krävs för anställning vet jag ärligt talat inte, dock är det vikariat. Har dock kunskaperna så hoppas på att bli kvar.

          Grejen är ju att jag redan skylt på det här med tid innan, plus att de tror jag är expert, så jag löser det direkt. Var ju liksom inte meningen att det skulle bli så här från början, men har hållit masken uppe. Har genom youtube lärt mig en del (väldigt lätta, men som ändå ser avancerade ut) saker i kommandotolken att "flasha" med, samt en del annan basic stuff. Har nu under sommaren även övat in vad jag ska svara på frågor, ungefär "Ja, vi kan ju börja med att gå igenom datorn och se vad vi hittar. Det här programmet listar de processer som körs i datorn blabla" osv. Allt detta för att ej få sparken, ska tilläggas då jag verkligen behöver behålla jobbet och det är en omöjlighet om sanningen kommer fram crying.gif

          Just nu planerar jag som sagt att beroende på problem försöka "reparera" datorn så bra som möjligt med hjälp av forum/youtube etc. Vet det låter fan inte klokt, men vad ska jag göra? sad.gif

          Edit: Ska tilläggas att jag lånat flera böcker om datorer och windows, kollat videor etc under hela sommaren för att försöka reda ut situationen. Känns dock förbannat svårt att bli "expert" på denna korta tid. Visst har jag lärt mig mycket, men uppenbarligen inte tillräckligt för att ta hand om sånt här.

          Redigerat av MagisterJon: 08-08-2015, 20:36
           
          Citera
          MagisterJon
          Inlägg 08-08-2015, 20:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 486



          Tänkte ett tag att man kanske kan glida ur det hela genom att säga upp sig, men behöver som sagt jobbet. Är inte lätt att hitta nytt sad.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-08-2015, 21:58
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Hela historien låter för dum för att vara sann.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-08-2015, 22:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          Låter som en komedi. Men om det är sant det du skriver så blir det inte bättre av att ljuga.

          Behövs din examen i datateknik för jobbet? Om det behövs, ja då är det bäst att säga upp sig omedelbart eller erkänna för arbetsgivaren att du gav ett falskt CV. Kan garantera att det blir värre om arbetsgivaren kommer på din lögn själv. Så bättre att ta det steget själv.

          Angående kollegorna så kommer de förr eller senare att förstå att du inte kan ett skit om datorer.
           
          Citera
          MagisterJon
          Inlägg 08-08-2015, 23:02
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 486



          Tro mig, för mig är det ingen komedi sad.gif

          Naturligtvis behövs ingen examen i datateknik för att jobba som lärare - just därför var jag dum nog att under alkoholens sköna verkan lägga till det i CV:t för att fylla ut tidsluckor. Tänkte jag drar till med något som är irrelevant för jobbet, så spelar det ju tekniskt sett ingen roll om det är sant. Har sökt hur många jobb som helst med dessa tidsluckor och inte fått ett enda så tänkte jag får helt enkelt "åtgärda" det. Inte fan hade jag räknat med att folk ska be mig lösa deras datorproblem slap.gif

          Att säga jag inte kan ett skit om datorer är dock fel - löste ju hans problem - om än inte på rätt sätt biggrin.gif Just nu har jag väldigt basic kunskaper, men kan lite i alla fall.

          Planen är just nu att söka nya jobb hela tiden, får jag något så tar jag det och glider ur det hela. Får jag det inte får jag lösa det på något sätt. Va fan frågar de inte skolans it-tekniker för? Tror jag ska föreslå det. "Är väldigt upptagen just nu, har du hört med "namnpåitteknikern"?" Måste lösa detta så.

          Redigerat av MagisterJon: 08-08-2015, 23:03
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-08-2015, 23:08
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Men hur kan kollegerna veta vad du skrev i ditt CV? Kan väl knappast vara något skolledningen föredrar i lärarrummet.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          MagisterJon
          Inlägg 08-08-2015, 23:14
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 486



          CITAT (*Stintan* @ 09-08-2015, 00:08) *
          Men hur kan kollegerna veta vad du skrev i ditt CV? Kan väl knappast vara något skolledningen föredrar i lärarrummet.

          Tyvärr för att rektorn presenterade mig i lärarrummet som "datorexperten" slap.gif Skrev ju i CV:t att jag är utbildad inom datateknik men känner att jag vill arbeta med människor. Vill ej vara för exakt för att riskera hänga ut mig. Trodde jag fått drömjobbet, istället slutar det i en mardröm...
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-08-2015, 08:00
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Är det någon som tror på det? Inte jag i alla fall.....
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-08-2015, 08:36
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-08-2015, 09:00) *
          Är det någon som tror på det? Inte jag i alla fall.....


          Nej mönstret känns väldigt välbekant...


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-08-2015, 08:53
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Trolletrams, tror jag...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          MagisterJon
          Inlägg 09-08-2015, 11:14
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 486



          Kom med tips istället för att anklaga mig för att ljuga. Har det nog illa med det här sad.gif
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-08-2015, 11:21
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det är väl bara att berätta, att du inte är något snille på data, att du gick hos ABF eller Vuxebskolan en tid. Hör man att någon i närheten har lite kunskap om data, så frågar man naturligtvis denne, när man har problem. Att "högmod går före fall" är ett faktum som du måste inse, för att må bättre. Och du: sluta att ljuga! I varje fall om dig själv. Och definitivt inte om andra.
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-08-2015, 11:33
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (MagisterJon @ 09-08-2015, 12:14) *
          Kom med tips istället för att anklaga mig för att ljuga. Har det nog illa med det här sad.gif


          Du har redan fått tips, dvs.

          1. Börja med att sluta ljuga och låtsas att du kan saker du inte kan.

          2. Berätta Sanningen för arbetsgivaren, så kanske det kan mildra effekterna för dina framtida jobb i o m att arbetsgivaren kan då ge lite mindre negativ omdöme vid förfrågningar.

          Alternativ lösning

          1. Sluta ljuga

          2. Säg upp dig och hoppas att arbetsgivaren aldrig får reda på ditt förfalskade CV

          3. Skriv sanningsenliga CV i fortsättningen och var ärlig och sanningsenlig.

          CITAT (Bengalow @ 09-08-2015, 12:21) *
          Det är väl bara att berätta, att du inte är något snille på data, att du gick hos ABF eller Vuxebskolan en tid. Hör man att någon i närheten har lite kunskap om data, så frågar man naturligtvis denne, när man har problem. Att "högmod går före fall" är ett faktum som du måste inse, för att må bättre. Och du: sluta att ljuga! I varje fall om dig själv. Och definitivt inte om andra.


          Problemet är nog även att arbetsgivaren tagit hänsyn till dessa akademiska poäng inför en anställning. Universitets och högskolepoäng räknas alltid in även om ämnet man läst inte är nödvändigt för jobbet.

          Kort sagt har han gjort nåt extremt dumt och korkat, dvs förfalskat sina meriter.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 09-08-2015, 12:39
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (MagisterJon @ 09-08-2015, 12:14) *
          Kom med tips istället för att anklaga mig för att ljuga. Har det nog illa med det här sad.gif


          Tyvärr så händer detta för många nya medlemmar.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-08-2015, 13:20
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Vem registrerar sig på ett trädgårdsforum för att få hjälp med att man ljugit på sin arbetsplats? blink.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-08-2015, 13:40
          Länk hit: #18


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Påminner om en annan "högstadielärare" som reggade sig på odlas forum för att få hjälp med sina skolrelaterade problem.

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=122270
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-08-2015, 13:56
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (MagisterJon @ 09-08-2015, 12:14) *
          Kom med tips istället för att anklaga mig för att ljuga. Har det nog illa med det här sad.gif


          Du har ju fått jättebra tips av Jubbe!
          Sen tycker jag du ska ta konsekvenserna av ditt handlande och säga upp dig. Bedragare ska inte undervisa barn/ungdomar.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-08-2015, 15:35
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Huggorm @ 09-08-2015, 14:40) *
          Påminner om en annan "högstadielärare" som reggade sig på odlas forum för att få hjälp med sina skolrelaterade problem.

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=122270


          Oj, den tråden hade jag glömt
           
          Citera

          4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 00:08
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon