Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stäng Småprat
          Mjärden
          Inlägg 19-08-2015, 18:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag föreslår att denna tråd släcks ner, då den inte hör hemma på ett trädgårdsforum. Det kommer upp kontroversiella ämnen utan anknytning till detta forum och det bidrar till att försämra forumets goda
          anda. Det är svårt att inte ryckas med i diskussionerna och det kan då hända att man skickar en olämplig kommentar och i vissa fall har det tom förekommit personangrepp.

          Så det bästa vore att denna tråd helt försvann från forumet !

          Redigerat av Mjärden: 19-08-2015, 18:10
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 19-08-2015, 18:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Men varför går du in i småprat om du inte gillar det?

          Det finns mycket jag inte heller gillar men för den skull kan man inte begära att en hel avdelning släcks. Förstår inte det.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 19-08-2015, 18:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Men det vore ju emot yttrandefrihet!

          Det är ju viktigt att diskutera även kontroversiella ämnen!

          Eller vill du ha ett Nord Korea samhälle?!?
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 19-08-2015, 18:40
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-08-2015, 19:35) *
          Men varför går du in i småprat om du inte gillar det?

          Det finns mycket jag inte heller gillar men för den skull kan man inte begära att en hel avdelning släcks. Förstår inte det.


          Håller med. Uppenbarligen fyller småprat en funktion eftersom diskussioner pågår hela tiden här. Sen är det en helt annan fråga på vilket sätt. Men det är ju trots allt helt frivilligt att delta.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 19-08-2015, 18:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Förresten så behöver det inte vara anknytet till odla det som vi skriver här!
           
          Citera
          silos
          Inlägg 19-08-2015, 18:52
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-08-2015, 19:35) *
          Men varför går du in i småprat om du inte gillar det?

          Det finns mycket jag inte heller gillar men för den skull kan man inte begära att en hel avdelning släcks. Förstår inte det.


          Håller med dig!

          CITAT (Jubbe063 @ 19-08-2015, 19:40) *
          Håller med. Uppenbarligen fyller småprat en funktion eftersom diskussioner pågår hela tiden här. Sen är det en helt annan fråga på vilket sätt. Men det är ju trots allt helt frivilligt att delta.


          tummenupp.gif
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 19-08-2015, 19:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Jubbe063 @ 19-08-2015, 19:40) *
          Håller med. Uppenbarligen fyller småprat en funktion eftersom diskussioner pågår hela tiden här. Sen är det en helt annan fråga på vilket sätt. Men det är ju trots allt helt frivilligt att delta.

          Nästan alla forum har en avdelning för frågor som inte är forumets huvudsyfte. jag är mycket på bilsajter och även där finns det typ småprat då frågor om bl.a politik måste diskuteras. (bilskatter,trängselavgifter,vägtullar m.m vad nu politikerna tar upp i debatten,även invandring,bilstölder och andra stölder som drabbar bilentusiasten)
          Det finns rena politiksajter men tyvärr tas de över av sd-åsikter.
          den tendensen finns även på odla och jag bara väntar på den dagen när de inser att här finns fritt spelrum då moderator inte längre finns och ägaren tycks skita i forumet annat än som reklamintäkt.
          tonen har blivit råare och det beror just på att moderation saknas.
          tyvärr saknas här också debattörer så de få som skriver kan man utantill.Svaren är givna på förhand.
          Mobbningen fortgår också så nya debattörer försvinner snabbt. Ulf
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 19-08-2015, 19:27
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Alla diskussionsforum med självaktning har en enskild ”tavla” eller en avdelning för övrigt prat.
          Oavsett om forumet är om shetlandshästar, krukdrejning, varpkastning, eller vad du vill.
          Varför? Jo, det handlar om forumhygien. Man vill hålla forumet rent.
          Finns det ingen ventil för övrigt prat sipprar det in diskussioner om annat än det som forumet handlar om. Och det vill ingen.
          Här tycker jag odla.nu funkar föredömligt. Aldrig nåt tjafs i växttrådarna.

          Nackdelen är ju förståss att det kommer in folk som inte är växtintresserade, utan vill bara basunera ut sina åsikter. Deras enda ingång till detta forum är en torr kaktus i en kruka i köksfönstret.
          Jag vet inte hur man motar dessa. Det finns nog ingen lätt lösning.

          //T
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 19-08-2015, 19:33
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 191
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          CITAT (Mjärden @ 19-08-2015, 19:08) *
          Jag föreslår att denna tråd släcks ner, då den inte hör hemma på ett trädgårdsforum. Det kommer upp kontroversiella ämnen utan anknytning till detta forum och det bidrar till att försämra forumets goda
          anda. Det är svårt att inte ryckas med i diskussionerna och det kan då hända att man skickar en olämplig kommentar och i vissa fall har det tom förekommit personangrepp.

          Så det bästa vore att denna tråd helt försvann från forumet !


          Jag ( och andra) har vid olika tillfällen försökt att få en funktion där man kan välja bort småprat från "nya inlägg" utan framgång. Detta för att slippa att se alla trådar om allt emellan himmel och jord som inte är trädgårdsrelaterat.
          Jag har tagit paus härifrån flera gånger långa tider p g a tonen i vissa trådar.
          I förra veckan blev jag så där trött på Odla igen men bestämde mig för att om man är intresserad av att "prata" trädgård med andra så är det ju bara att inte läsa de trådarna man inte vill och skriva i och framförallt öppna nya trädgårdstrådar.
          Vad jag önskar är att fler öppnar trädgårdsrelaterade trådar och skriver i de som finns annars blir småprat dominerande när man tittar in i nya inlägg.

          Redigerat av Krolliljan: 19-08-2015, 19:34


          --------------------





           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-08-2015, 21:15
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Hur svårt kan det vara att dölja Småpratsavdelningen och hålla sig till trädgårdsrelaterat om man nu inte gillar den här avdelningen. Färslaget att stänga avdelningen verkar väldigt ogenomtänkt.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-08-2015, 05:23
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          Jag förstår inte problemet en del har med småprat,är man inte intresserad av avdelningen ignorerar man väl den? Man behöver faktiskt inte läsa alla trådar som dyker upp.
          jag brukar ögna igenom de trädgårdsrelaterade trådarna men tyvärr är de oftast helt ointressanta för mig ,inte för att jag saknar trädgård,jag har en stor trädgård med massor av växter utan just för att nivån på frågorna tycks mig vara på för låg nivå. det är nog bra att fråga i ett forum men startar man trädgård och finner ett intresse i den bör man börja från början liksom jag en gång gjorde,böcker ger svaret på allt!!numera har man det mesta inlagt på nätet så det är betydligt lättare att få svar.dessutom finns det idag massor av tidningar. tyvärr är de också oftast inriktade på för låg nivå. Det ger inget till den mer avancerade.
          att svara på frågor från nybörjare är inte heller intressant för mig,det ger inget tillbaks.
          Men problemet med odla nuförtiden är ju avsaknad av admin och moderation,jag tror att det går så länge man kan få in reklamintkter men då besöksfrekvensen tycks sjunka stadigt är det bara en tidsfråga till nedläggning. Ulf
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-08-2015, 06:42
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Mjärden hur går du in till småprat? Gå in från första sidan och läs vad som står under rubriken "Småprat"

          Ulf varför försöker du alltid alla att förnedra och förklara för mindre vetande? Visst kommer många trädgårdsfrågor igen och igen men det finns alltid nya trädgårdsägare.

          Och inte alla har en trädgårdsbibliotek hemma och vill inte heller skaffa sig en sådan.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-08-2015, 07:49
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (malarmaster @ 20-08-2015, 06:23) *
          Jag förstår inte problemet en del har med småprat,är man inte intresserad av avdelningen ignorerar man väl den? Man behöver faktiskt inte läsa alla trådar som dyker upp.
          jag brukar ögna igenom de trädgårdsrelaterade trådarna men tyvärr är de oftast helt ointressanta för mig ,inte för att jag saknar trädgård,jag har en stor trädgård med massor av växter utan just för att nivån på frågorna tycks mig vara på för låg nivå. det är nog bra att fråga i ett forum men startar man trädgård och finner ett intresse i den bör man börja från början liksom jag en gång gjorde,böcker ger svaret på allt!!numera har man det mesta inlagt på nätet så det är betydligt lättare att få svar.dessutom finns det idag massor av tidningar. tyvärr är de också oftast inriktade på för låg nivå. Det ger inget till den mer avancerade.
          att svara på frågor från nybörjare är inte heller intressant för mig,det ger inget tillbaks.
          Men problemet med odla nuförtiden är ju avsaknad av admin och moderation,jag tror att det går så länge man kan få in reklamintkter men då besöksfrekvensen tycks sjunka stadigt är det bara en tidsfråga till nedläggning. Ulf


          Häpnadsväckande nedlåtande attityd!

          Jag har hållit på med trädgård sen barnsben, men lär mig alltid något nytt. Kanske mer i diskussion med andra än i den populärinriktade trädgårdspressen. Men det finns mer avancerade tidningar och böcker och definitivt massor med expertis här på odla. Även när man ska förklara för någon som inte är så erfaren lär man sig något, tvingas plocka ut det väsentliga och presentera det på ett tydligt sätt.

          Kom ner på jorden, Ulf!

          Redigerat av Aqvakul: 20-08-2015, 07:49


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-08-2015, 09:54
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Aqvakul @ 20-08-2015, 08:49) *
          Häpnadsväckande nedlåtande attityd!

          Jag har hållit på med trädgård sen barnsben, men lär mig alltid något nytt. Kanske mer i diskussion med andra än i den populärinriktade trädgårdspressen. Men det finns mer avancerade tidningar och böcker och definitivt massor med expertis här på odla. Även när man ska förklara för någon som inte är så erfaren lär man sig något, tvingas plocka ut det väsentliga och presentera det på ett tydligt sätt.

          Kom ner på jorden, Ulf!


          bravo.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 20-08-2015, 10:21
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (*Stintan* @ 19-08-2015, 22:15) *
          Hur svårt kan det vara att dölja Småpratsavdelningen och hålla sig till trädgårdsrelaterat om man nu inte gillar den här avdelningen. Färslaget att stänga avdelningen verkar väldigt ogenomtänkt.

          En rimlig önskan i såna fall är att man tar bort flaggningen till Småprat, det är det jag menar att det är svårt att inte halka in där, om man ser en kontroversiell rubrik.

          Finns det verkligen ingen moderator på det här forumet, där finns ju en rubrik "Hojta till" och vad jag förstår så går det till en person, som jag trodde var moderator, men vem är det i så fall ?
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 20-08-2015, 10:51
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Låt småprat vara kvar, men avskaffa alla illa dolda obehagliga politiska budskap.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-08-2015, 11:37
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Mjärden @ 20-08-2015, 11:21) *
          En rimlig önskan i såna fall är att man tar bort flaggningen till Småprat, det är det jag menar att det är svårt att inte halka in där, om man ser en kontroversiell rubrik.

          Finns det verkligen ingen moderator på det här forumet, där finns ju en rubrik "Hojta till" och vad jag förstår så går det till en person, som jag trodde var moderator, men vem är det i så fall ?


          Nej det finns ingen moderator. Stampen som äger forumet går ju på knäna ekonomiskt så därför läggs väl inte en sekin på Odla och än mindre på forumet. Å andra sidan har det väl varit rätt lugnt på forumet senaste tiden. Vet inte vad det finns att förfasa sig över mer än att man blir rätt trött på alla konstiga politiska trådar.

          Vet inte vilken flaggning du pratar om men det är ju till syvende och sist bara du själv som kan välja vilka trådar du vill gå in i och inte.
          När du klickar på "Trädgårdsforumet uppe i vänsterkanten kan du sen klicka bort de avdelningar du inte vill se genom att klicka på minustecknet till höger ovanför respektive avdelning. Då kan du få det till att bara trädgårdsavdelningen visas när du går in i forumet. Öppnar du då en avdelning där så ser du ju lätt vilka frågor som fått nya svar sen du läste senast genom att det finns en liten ruta framför frågan. På så sätt behöver du aldrig se Småpratsavdelningen och lockas att öppna trådar du inte vilol se. Svårare än så är det inte.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-08-2015, 13:02
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Aqvakul @ 20-08-2015, 08:49) *
          Häpnadsväckande nedlåtande attityd!

          Jag har hållit på med trädgård sen barnsben, men lär mig alltid något nytt. Kanske mer i diskussion med andra än i den populärinriktade trädgårdspressen. Men det finns mer avancerade tidningar och böcker och definitivt massor med expertis här på odla. Även när man ska förklara för någon som inte är så erfaren lär man sig något, tvingas plocka ut det väsentliga och presentera det på ett tydligt sätt.

          Kom ner på jorden, Ulf!


          Aqua det reagerade jag flera gånger förut, denna nedlåtande attityd. Det är säkert under hans värdighet a<tt svara på trädgårdfrågor.

          Jag är ju här sen dag ett och det har funnits stridspunkter då också, Roundup och katter t.ex. Men att man hela tiden talar om för dom andra att dom inte vet eller kan något det står målarkladden för. Men har är störst, bäst och vackrast.....
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-08-2015, 14:24
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-08-2015, 14:02) *
          Aqua det reagerade jag flera gånger förut, denna nedlåtande attityd. Det är säkert under hans värdighet a<tt svara på trädgårdfrågor.

          Jag är ju här sen dag ett och det har funnits stridspunkter då också, Roundup och katter t.ex. Men att man hela tiden talar om för dom andra att dom inte vet eller kan något det står målarkladden för. Men har är störst, bäst och vackrast.....

          precis... särskilt vackrast.

          Nej.jag upptar inte min tid med folk som inte orkar studera själva,varken i trädgårdsfrågor eller i yrkeslivet. Så är det bara. Ulf
           
          Citera
          silos
          Inlägg 20-08-2015, 14:45
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (sparvuggla @ 20-08-2015, 11:51) *
          Låt småprat vara kvar, men avskaffa alla illa dolda obehagliga politiska budskap.


          Men hur blir det med yttrycksfriheten då?

          Redigerat av silos: 20-08-2015, 15:43
           
          Citera

          4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 22:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon