Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jord/växter runt äppelträdets stam?, Jord/växter runt äppelträdets stam?
          nsh
          Inlägg 27-04-2019, 19:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          13-04-2015
          Medlem nr: 81 610



          Hej! Jag skulle vilka ”markera” mina två äppelträd med en ring runt, troligen mura runt, och i den ringen plantera ngt. Se bild som exempel (men jag ska ha en betydligt mindre ring, kanske 70 cm i diameter). Mina frågor till er:

          - bör jag hålla mig från blommor som kräver mkt vatten, finns risk att stammen förstörs?
          - bör jag överhuvudtaget göra detta, tänker att även om det bara är jord där eller täckbark, så kanske stammen inte gillar det?
          - om ni ändå tror det är okej för trädet, har ni tips på några perenner som är hyfsat underhållsfria? Jag är rätt förtjust i lavendel och tänker det vore fint men ingen aning hur lättskötta de är.

          Stort tack för hjälpen! /Nancy
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-04-2019, 20:21
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det hela beror på hur hög du gör ringen. Om du skall mura den kommer den ju bli ganska hög och dessutom kräva något slags grund att ställa stenen på. Grunden kommer sabotera rötterna och jorden du lägger runt stammen kommer få barken till att ruttna. Men om du bara lägger en eller två lager tegelsten i en ring löst på marken runt och slutar med jorden innan du är ända inne vid stammen så går det nog bra. Rent generellt skall man inte fylla upp jord ovanpå ett träds rötter heller, det har rötterna på exakt det djup det vill ha dom, men det mesta av ett äppelträds rotsystem kommer ändå vara utanför en liten ring på 70cm.
           
          Citera
          nsh
          Inlägg 29-04-2019, 13:29
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          13-04-2015
          Medlem nr: 81 610



          Tack för svaret Huggorm! Om jag skulle göra som du säger bara ha sten runt om (inte mura), tror du jag kan ha typ täckbark istället för jord? Tänker att då blir det snyggt iaf, även om jag inte kan plantera några växter, och så riskerar jag inte att stammen ruttnar...
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-04-2019, 13:33
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ja, absolut, det är faktiskt till fördel för trädet att ha gräset kvävt av täckbark även om det inte har mycket till finrötter så nära stammen. Sedan beror det ju på hur tjockt lager du lägger dit, skall du ha tjockt så är det väl bara att låta det vara tomt de innersta centimetrarna mot stammen så luften kommer till.
           
          Citera
          nsh
          Inlägg 29-04-2019, 16:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          13-04-2015
          Medlem nr: 81 610



          Stort tack för hjälpen smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 16:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon