Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > När gödslar jag min summer snow?, Som beskrivning anger 😊
          Sandrasterassträ...
          Inlägg 28-03-2021, 13:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          23-10-2020
          Medlem nr: 93 068



          Hej,

          Jag planterade en summer snow förra sommaren som tog sig bra, dock inte i det överflöd som alla beskriver. Planterade plantan i rosjord och gödslade vid plantering med benmjöl. Klippte ner plantan så det var ungefär 30 cm kvar sent i höstas. Nu till min fråga, när skall jag gödsla? Och bör jag gödsla med kogödsel eller benmjöl? Jag täckte halsarna med trädgårdsavfall, skall detta ligga kvar en bit in i april?

          Vänliga hälsningar
          Sandra
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-03-2021, 15:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Du kan gödsla nu eller när du ser att plantan vaknat till liv. Summer snow är en klematis som inte behöver särskilt mycket gödsel. Den blir ett monster så småningom, med eller utan gödning. Kogödsel blir bra, då får du samtidigt lite jordförbättring.

          Jag vet inte skälet till att du satt trädgårdsavfall vid plantans rothals, jag skulle ta bort det omgående för om Klematis generellt har en svag punkt så är det just rothalsen som kan drabbas av svamp. Det skall vara luftigt och torrt runt rothalsen, stillastående fukt gynnar svamp.

          Däremot kan du bre ut trädgårdsavfallet på rabatten, blir bra jordförbättring när småkrypen omvandlar det till fin matjord.

           
          Citera
          Sandrasterassträ...
          Inlägg 30-03-2021, 12:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          23-10-2020
          Medlem nr: 93 068



          Hej Gunilla!

          Stort tack för detta svar. Jag sprang ut mitt i natten och tog bort allt trädgårdsavfall 🤣

          Tror jag läste det på plantagens hemsida. Men nu är det borta! Stort tack för din kommentar!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 07:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon