Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rudbeckia Starlight, saknar tydlig produktbeskrivning.....
          loran
          Inlägg 11-07-2017, 07:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          28-05-2013
          Medlem nr: 78 269



          Efter att ha beundrat denna växt en längre tid,köpte jag en fröpåse i våras och fick upp ett antal plantor. Den långsamma utvecklingen gjorde mig misstänksam och har nu fått mig att förstå att denna växt behöver två år på sig för att "bli något". Konstigt att inte man kan läsa sig till detta på fröpåsen eller via en växtbeskrivning. Eller har jag fel? Den kanske kan blomma redan första året. Kan någon ge en förtydling vore jag tacksam.
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 11-07-2017, 21:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          Rudbeckia älskar jag och vill ha i min trädgård, men ännu har den inte hittat hit. Bilden tog jag på Linnéträdgården inne i Uppsala förra sommaren, där blommade den för fullt i mitten av Augusti, så än är inte hoppet ute, men min erfarenhet är att perenner som inte växt upp i drivhus med tillskottsbelysning behöver minst ett år på sig att bli stora nog för att blomma.



          --------------------
           
          Citera
          loran
          Inlägg 12-07-2017, 09:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          28-05-2013
          Medlem nr: 78 269



          Tack för svar som bekräftar min tro på att inte räkna med någon Rudbeckiablomning under första året. Tycker fortfarande att man kunde upplysa om en sådan egenskap redan på fröpåsen eller via den allmänna informationen om växtens egenskaper.
           
          Citera
          Erra
          Inlägg 04-08-2017, 11:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          01-08-2017
          Medlem nr: 86 175



          Har flertalet Rudbeckia i olika färger i min trädgård. Dock är alla köpta i trädgårdshandeln så dom var ganska stora när jag köpte dom.
          Men nu börjar dom första blommorna blomma, så dom tar lång tid på sig....
          Jag bor i zon 3, så jag funderar på om man ska skydda dom mer i höst, för att få dom att blomma tidigare nästa år?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-08-2017, 14:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Nej, Rudbeckia tar inte lång tid på sig utan nu är det växtens normala blomningstid åtminstone om man bor i zon 3.

          Alla växter mår bäst när de får utvecklas utifrån sin egen rytm. Att täcka eller "skydda" Rudbeckia i höst kommer inte att påverka blomningstiden alls.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-08-2017, 15:26
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det normala är att perenner INTE blommar första året vid sådd när man har chans få blommor första året på nån perenn så brukar det stå på fröpåsen annars är det nog en allmän kunskap att fleråriga växter inte blommar första året vid sådd och för vissa sorter kan det ta flera år tills första blomman kommer.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 17:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon