Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Squashplantorna ser inte ut att trivas längre - vad är fel?
          Finlandssvenskan
          Inlägg 23-07-2014, 13:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          23-07-2014
          Medlem nr: 80 522



          Hej!

          Efter att jag planerat mina plantor så trivdes dom väldigt bra och växte fint. Det kom flera blommor. Efter detta så har det hänt något och jag vet inte riktigt vad som är fel. Vi har haft jättevarmt (mer än 25 grader) varje dag så de har fått en stor kanna vatten var, minst varannan dag. Problem som nu har uppstått:
          - Flera av dom stora bladen längst ner har börjat gulna
          - Först utvecklades blommorna och squashen precis som dom skulle men sedan blev det blommor bara på tunna ljusgröna stjälkar. Inte blir det väl ens squash av dessa?
          - En av frukterna (heter det ens då?) har blivit gul och en annan är brun i ändan.

          Vad är det som har hänt? För mycket vatten? För lite vatten? Något annat som gått snett?
           
          Citera
          HelénE
          Inlägg 24-07-2014, 08:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 028



          Hej!

          Att frukterna gulnar / blir bruna eller inte utvecklas alls beror nog på dålig pollinering. Det finns både han- och honblommor på squash men ibland så blommar de i otakt så de inte slår ut samtidigt. Men om du har båda två så kan du själv med hjälp av fingrarna eller en pensel försiktigt peta på hanblomman o sen på honblomman.

          Plantorna kan även behöva lite gödning nu när man kommit en bit in på sommaren.

          Helén


          --------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 24-07-2014, 22:30
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Mina squashplantor har gått bra, haft dem under väv med öppna sidor tills för vecka sen. Har vattnat varje dag sen det slutade regna ung en kanna per odlingsbädd. Har skördat 2 gula och en grön squash och de har smakat bra, fler är på gång de växer otroligt fort, man ser dag för dag. 2 plantor grävde kaninen upp och dem planterade jag om, men de står och stampar och det har bara blivit små pinnar till frukter.
          Fram till de började sätta frukt fick de någon kanna urinvatten, men efter fruktsättningen har det bara blivit vatten.
          De flesta plantorna har jag i plastkrukor med utskuren botten och jag vattnar i krukhålet direkt utan stril, någon gång med stril. I ena odlingsbänken samsas squashen med bosninska bönor och de funkar bra.

          Lite fundersam det där med pollinering, då blommorna verkar stängda hela tiden, såg humlor och bin idag, men de valde andra blommor i stället.Kommer verkligen inserkterna in i stängda blommor ?

          För mycket vatten tror jag inte, snarare för lite, sen är det bra att valla in bänken, så att vattnet stannar kvar.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-07-2014, 06:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Squashen blommar rätt tidigt på morgonen och blommorna är bara utslagna några timmar men det brukar finnas insekter som far runt då med, annars kan man ju gå upp tidigt på morgonen och leka insekt.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Finlandssvenskan
          Inlägg 31-07-2014, 12:16
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          23-07-2014
          Medlem nr: 80 522



          CITAT (HelénE @ 24-07-2014, 10:53) *
          Hej!

          Att frukterna gulnar / blir bruna eller inte utvecklas alls beror nog på dålig pollinering. Det finns både han- och honblommor på squash men ibland så blommar de i otakt så de inte slår ut samtidigt. Men om du har båda två så kan du själv med hjälp av fingrarna eller en pensel försiktigt peta på hanblomman o sen på honblomman.

          Plantorna kan även behöva lite gödning nu när man kommit en bit in på sommaren.

          Helén


          Vad behöver dom för gödning nu?

          Och hur vet jag om det är en han- eller honblomma? Just nu blommar det ett par stycken, jag får väl testa och se om det fungerar smile.gif
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 31-07-2014, 22:04
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Honblomman har en liten frukt bakom blomman det har inte hanblommorna.

          Squash är inte kinkiga när det gäller gödning så ta vad du har ko, häst, höna, urin, konstgödning allt funkar


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Finlandssvenskan
          Inlägg 01-08-2014, 08:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          23-07-2014
          Medlem nr: 80 522



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-08-2014, 00:04) *
          Honblomman har en liten frukt bakom blomman det har inte hanblommorna.

          Squash är inte kinkiga när det gäller gödning så ta vad du har ko, häst, höna, urin, konstgödning allt funkar


          Alltså är det honblomman som blir till frukter? Jag som trott det varit fel på min planta då vissa bara blivit stänger, men det är alltså hanarna det då? Eller förstod jag allt fel nu?

          Jag gödslade med ko i början av sommaren. Vad menar du med urin (nybörjare med sånt här, mina föräldrar fick alltid ett lass koskit av en bonde dom kände)?

          Tack för alla svar, det hjälper mig mycket!!
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 01-08-2014, 22:26
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det verkar som de tappat lite tempo nu och står och stampar. Lite märkligt att 2 st gröna squashfrukter blivit smala och gula i framändarna. Efter att ha skördat 3 st gula jättegoda squash har det blivit stopp finns ett par st med "pinnar" samt att några har tappat sina blommor.
          Det var efter att vi fått regn i riklig mängd som de inte verkar trivas riktigt + att de inte får någon utspädd urin längre, känns inte så trevligt nu när frukterna börja komma.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-08-2014, 07:46
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Squash vill ha mycket näring jag brukar ge några skottkärrelass hästgödsel på en yta av runt 10kvm på våren innan plantering och det räcker rätt länge men i slitet slänger jag ibland på några nävar hönsgödsel. Var din kogödsel i påse från butiken kan du behöva ge mer.

          Urin är precis vad det låter, du bara pinkar i en hink el dyl och spär ut med vatten ca 1 del urin till 9 delar vatten, det kallas även guldvatten. Det var det man använde innan man kunde köpa gödning i butiken


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 06:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon