Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Adenia Glauca - tips?, En suckulent - med vacker Caudex
          jaken
          Inlägg 20-05-2010, 18:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 961



          Under mitt senaste besök på Bergianska Trädgården såg jag följande planta och blev helt frälst. Adenia Glauca, en helt otroligt vacker växt, tycker jag i alla fall. Vad tycker ni?

          Bifogad fil  glauca1.jpg ( 83.22k ) Antal nedladdningar: 116

          Bifogad fil  glauca2.jpg ( 12.19k ) Antal nedladdningar: 89


          Hem och googlade och började leta efter info om var man kan köpa en sådan. Eftersom jag aldrig ägt en suckulent så har jag inte särskilt stor kunskap om att sköta dessa. Men hur som helst har jag nu lyckats köpa fyra små frösådda exemplar från tyskland. Misshandla till tusen i posten, men jag hoppas de återhämtar sig. Är det någon som kan dela med sig av erfarenhet av Adenia?

          Bifogad fil  glauca3.jpg ( 51.68k ) Antal nedladdningar: 105


          Bifogad fil  glauca4.jpg ( 79.85k ) Antal nedladdningar: 99
           
          Citera
          Erland
          Inlägg 20-05-2010, 21:32
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem sedan:
          12-09-2008
          Medlem nr: 18 886



          Jag har haft en Adenia glauca en gång i tiden. Du planterar den i en väldränerad jord, placerar den soligt och vattnar den under sommarhalvåret först när jorden är torr. Ge den bara svaga gödselgivor. Under vinterhalvåret håller du den torr eller nästan helt torr. Du ska bara vattna den om caudexet börjar kännas mjukt. Det är helt normalt att den fäller bladen under vintern. Det är bra om du kan hålla den lite svalt under vintern men det är inte helt nödvändigt.
           
          Citera
          jaken
          Inlägg 20-05-2010, 23:36
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 961



          Vad kul Erland, var din planta lika små som mina eller hade du ett större exemplar?

          Jag har blandat vermulit och kaktusjord, med lekakulor i botten. Hoppas på att de skall bilda nya blad. Hoppas det är tillräckligt dränerande. Vad tror du...

          Jag hoppas på att de på några års sikt skall utveckla en riktigt fet caudex, precis som plantan på första bilden.

          Någon som haft någon annan art av Adenia?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-05-2010, 08:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag har inte haft någon sådan, men vilken vacker växt och vilka fina ex du själv har skaffat. du får följa upp sen när dom växt till sig mer. lycka till med dina nya vackra växter. vilket företag köpte du dom ifrån ?
           
          Citera
          Erland
          Inlägg 21-05-2010, 14:02
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem sedan:
          12-09-2008
          Medlem nr: 18 886



          Min planta drog jag själv upp från frö. Jag kommer inte ihåg vad som hände med den men jag misstänker att jag själv lyckades ha ihjäl den. Den han i alla fall inte bli speciellt stor.

          Jaken, din jordblandning blir säkert bra. Det viktigaste, vilket generellt gäller för suckulenter är att den inte hålls blöt för länge utan att jorden snabbt torkar upp mellan vattningarna. Annars är det risk för rotröta.
           
          Citera
          jaken
          Inlägg 23-05-2010, 15:00
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 961



          Flaxss - Plantrorna är köpta från privatperson via tyska Ebay www.ebay.de
          http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid...-All-Categories

          Om man vill och har råd så tar man fram den stora plånboken och beställer stora ex från USA, se länk. Men att betala 2000 kronor för en planta är inte jag beredd att göra så det får bli att vänta i några år på att de växer till sig.

          Erland, tack
           
          Citera
          marya
          Inlägg 23-05-2010, 15:27
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem sedan:
          26-09-2009
          Medlem nr: 26 258



          Jag har ingen egen erfarenhet, men ett länktips mypos.se - av en privatperson som har många spännande suckulenter!
           
          Citera
          jaken
          Inlägg 30-05-2010, 14:41
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 961



          Nu har de små plantorna börjat sätta, så något måste jag göra rätt. Tack vare de senaste dagarnas sol har det börjat komma blad även på de plantorna som var helt bladlösa när jag fick dom.

          Jag tycker bladen påminner väldigt mycket om ett fikons.

          Bifogad fil  glauca5.jpg ( 75.61k ) Antal nedladdningar: 115


          Bifogad fil  glauca7.jpg ( 73.75k ) Antal nedladdningar: 98


          Bifogad fil  glauca6.jpg ( 41.51k ) Antal nedladdningar: 73


          Redigerat av jaken: 30-05-2010, 14:42
           
          Citera
          rainingroses
          Inlägg 08-06-2010, 08:41
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          17-03-2010
          Medlem nr: 28 487



          Vilken vacker växt! Nu blev jag sugen på att skaffa mig ett eget exemplar.

          Roligt att dina har tagit sig så bra. smile.gif
           
          Citera
          kikki
          Inlägg 11-07-2010, 08:28
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 272
          Medlem sedan:
          01-04-2007
          Medlem nr: 9 576



          Slik en flott og anderledes plante, håper du lykkes med den, var virkelig flott! bravo.gif
           
          Citera
          tulle
          Inlägg 11-07-2010, 09:02
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 242



          Här köper jag mina caudex-plantor.
          undefined

          Redigerat av tulle: 11-07-2010, 09:05
           
          Citera
          jaken
          Inlägg 31-08-2010, 20:08
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 961



          Kul att det är fler som tycker att dessa växter är fina.
          Det har gått förhållandevis bra med alla fyra plantorna. De var lite svåra att få igång. Första omgången bladknoppar torkade bort och då trodde jag det var kört.


          Plantan i tidigare inlägg har nu blivit såhär hög.
          Bifogad fil  sept3.jpg ( 155.33k ) Antal nedladdningar: 85


          De andra tre exemplaren har inte dragit iväg lika mycket på höjden. Bladen har en väldigt fin färg. Stammen har inte tjockat på sig så mycket tyvärr. plantorna kommer att släppa de mesta av bladen under vintern och gå i dvala. Det ska bli nästa spännande steg.

          Bifogad fil  sept1.jpg ( 188.95k ) Antal nedladdningar: 81

          Bifogad fil  sep2.jpg ( 169.22k ) Antal nedladdningar: 84
           
          Citera
          jaken
          Inlägg 09-09-2011, 18:55
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 961



          Så då har det gått ett år sedan förra inlägget och jag tänkte jag skulle uppdatera er lite.

          Totalt köpte jag som bekant fyra småplantor. De har växt på ganska bra tycker jag. Jag bestämde mig för att plantera om och behandla dem lite olika.
          En omplanterades i en låg bonsaikruka. Den har fetat på sig väldigt bra, men har inte haft lika mycket bladmassa.
          En tog jag med till kontoret, där den får en ganska taskig behandling. Torkar ofta ut på helger och semestrar, ej på bild, den har klarat sig relativt bra men har inte så mycket bladmassa.
          De övriga två fick stå kvar i sina ursprungliga krukor, den ena (bilden) fisk stå i samma fönster som bonsaikrukan. Den har fetat på sig mest och fått mest bladmassa.
          Den fjärde placerades i det soligaste fönstret, den har växt minst av alla.
          På bilden ser de lite risiga ut eftersom de nu inte har like mycket bladmassa som på sommaren.

          Jag byter gärna någon av dom mot någon annan Adenia sort, om någon är intresserad

          Bifogad fil  glauca_sept_11.jpg ( 188.86k ) Antal nedladdningar: 69
           
          Citera
          jaken
          Inlägg 13-10-2012, 12:49
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 961



          Ytterligare ett år har nu gått och tänkte posta en liten statusuppdatering. Nu har det gått 2,5 år sedan jag köpte in de späda plantorna från Tyskland.

          Deras Caudex har blivit ännu något tjockare, men tillväxten har definitivt avstannat. De verkar nu hålla på att gå ner i vinterdvala och släpper bladen. Till våren planerar jag plantera om dem och beskära grenarna ganska hårt.

          Jag har inte planterat om dom på två år utan bara vattnat när de varit riktigt torra. Någon liten dos med flytande kaktusnäring har de också fått, men absolut in regelbundet. I våras 2012 så testade jag att klippa de långa grenarna som kommer eftersom dessa blev nästan en meter långa. Det verkar inte vara några problem utan den sköt gladeligen nya skott. Tyvärr så torkade flera av dem bort under en semester.

          Alla fyra plantorna lever, inkluderat den som misshandlas med skötseln på kontoret.

          Det finns han och honplantor av denna art och det ska bli spännande om jag kan få dem att blomma om några år. Nästa år funderar jag på att låta ett ex stå utomhus för att se om de klarar detta.

          Experimenterandet med dessa Adenia Glauca fortsätter. Hoppas någon tycker det är kul att få lite uppföljning. Vore kul om någon annan har samma art och kan visa en bild på dem.

          Vad tror ni om att planera dem utomhus nästa år på balkongen?


          Bifogad fil  glauca_okt_2012_1.jpg ( 301.46k ) Antal nedladdningar: 65

          Bifogad fil  glauca_okt_2012_2.jpg ( 184.7k ) Antal nedladdningar: 63

          Bifogad fil  glauca_okt_2012_3.jpg ( 210.29k ) Antal nedladdningar: 66
           
          Citera
          naturtomt-enisse...
          Inlägg 13-10-2012, 15:44
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          08-09-2012
          Medlem nr: 77 019



          Vilken otrolig växt. Har du provat om det går att ta skott på dem?
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 13-10-2012, 15:49
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Vilken intressant och bra tråd - lärorik - tackar för intressant läsning, alltid roligt att läsa om sådant man inte känner till.


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          jaken
          Inlägg 13-10-2012, 18:31
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 961



          CITAT (naturtomt-enissen @ 13-10-2012, 16:44) *
          Vilken otrolig växt. Har du provat om det går att ta skott på dem?


          Nej, jag har inte provat att ta sticklingar från den, men vad jag lyckats läsa mig till så går det utmärkt, men dessa sticklingar utvecklar inte samma tjocka stam utan blir mest en smal pinne.

          Släktet Adenia är ganska stort och det finns en massa andra häftiga arter. Förväxla inte Adenia med Adenium som är "Ökenrosor" vilka jag vet att det finns flera här på forumet som har.

          Vem vet kanske får ni följa tråden till de är så här stora, bild lånad från herr Googlesson. Tips på hur jag får dem att tjocka på sig snabbare mottages tacksamt

          Bifogad fil  Adenia_glauca.jpg ( 156.55k ) Antal nedladdningar: 68
           
          Citera
          jaken
          Inlägg 08-11-2018, 18:35
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 961



          Hej på er

          Fick ett PM med frågor om hur det gått med mina Adenia Glauca så jag tänkte att jag dammar av den här tråden.
          Nu har det gått 8 år sedan jag fick växterna.

          Har i perioder verkligen misskött dem men alla lever fortfarande.

          Efter åtta år kan jag konstatera att de växer väldigt sakta.

          Storleksmässigt är de nu som knytnävar och klättrar iväg två meter i grenarna. Har klippt ner dem några gånger. efter vintern då den ser ganska risig ut. Har dem i en ganska porös jordblandning med mycket leka och perlit. Näring har jag slarvat med vilket antagligen är delar av förklaringen till den långsamma tillväxten.

          En av de tre har blommat ett par gånger med små gula oansenliga blommor.

          Här är en halvtaskig bild från kvällskvisten, låt er inte luras av krukan, den är stor.
          Bifogad fil  adeniaglauca.jpg ( 338.83k ) Antal nedladdningar: 52


          Redigerat av jaken: 08-11-2018, 18:36
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon