Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dvärgäppelträd? B9? Fredrik?
          sjöbäcken
          Inlägg 21-02-2010, 13:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          22-04-2008
          Medlem nr: 15 505



          Hej!
          Sitter och planerar för att sätta två äppelträd under året... Men jag vill ha låga träd, alltså B9-stam...Men hur höga kan man förvänta sig att dessa ändå blir? Kan man plantera två äppelträd på B9-stam med bara 5 meters mellanrum? Har tittat en del på sorter och alla beskrivs ju så smaskigt att det vattnas i munnen, men har du något tips om jag vill ha ett äpple som i första hand är gott att äta från trädet, krispigt, ganska sötsyrligt, även gott för barnen.... Jag minns från när jag var liten älskade jag Åkerö men det var ju gigantiska träd som inte kommer funka att sätta här tyvärr. Sådana stora sorter fungerar väl inte heller att ympa in på B9-stam? Har fått rådet att köpa den ganska nya sorten Fredrik...Någon som har erfarenheter av det?
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-02-2010, 18:09
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Du kan plantera träden på 80 cm avstånd om du vill. Höjd bestämmer du själv. Jag har tänkt mig att hålla mina träd på ca två meter. Jag är för gammal för att klättra i träd.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          sjöbäcken
          Inlägg 21-02-2010, 19:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          22-04-2008
          Medlem nr: 15 505



          Okej! 80 cm räcker det..? Jag har hört att man ska räkna med trädets tänkta höjd som mått mellan träden också. (För att de inte ska konkurrera om vatten och näring och för att smitta inte ska spridas så lätt.) Kanske är det onödigt om man tänkt ett motståndskraftigt träd som Fredrik verkar vara..?
          Jag tänkte också på att man kan bestämma höjden själv med beskärningen, men t.ex ett gammaldags stort äppleträd (som Åkerö som jag gillar) går det att hålla lågt och få ett bra träd? Min tanke är att om trädet är "programmerat" att växa stort så ska man inte hindra det för mycket. Men att träden på B9-stam har inte den förutsättningen att växa sig stora utan blir lättare att hålla på plockvänlig höjd. Jag hoppas på en färdig höjd på max 3 meter på trädet..... Skulle Åkerö gå att hålla nere till den höjden..? Eller förslag på annan liknande sort?
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 22-02-2010, 09:47
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          De flesta kommersiella odlare använder M9 som grundstam. De planterar normalt med 80 cm mellan träden i raden och låter dem bli ca tre meter höga. Jag har satt Åkerö på B9 men det dröjer många år innan jag har erfarenhet av hur stora de blir. Vi ympar alla träd vi sätter på B9. De första raderna har vi 1,5 m mellan träden men det tar så stor plats så nu sätter jag 1 m. Fredrik är inte tillåten att föröka fritt så den har jag inte ännu.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          sjöbäcken
          Inlägg 22-02-2010, 11:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          22-04-2008
          Medlem nr: 15 505



          Tack Jan för bra svar! Då kanske det finns hopp om Åkerö!
          Förra året var första året jag intresserade mig för trädgård och jag har inte kommit dithän ännu att jag vågat mig på att experimentera själv, så vad gäller ympning får jag ta hjälp av någon kunnigare än så länge. Ska se vad jag har för förmågor här i omgivningen....Finns mycket att lära om grundstammar och vad som passar med vad och pollineras av vad förstår jag...Läste i flera timmar under snöstormen i helgen, men det gäller att få det till fingrarna också...
          Vad gäller Fredrik hade jag tänkt köpa den som e-planta vilket jag sett för runt 400 kr för ett tvåårigt träd.
          Men nu har du satt myror i huvudet på mig vad gäller Åkerö.. tummenupp.gif
          Var kan jag köpa grundstam B9 eller M9 (om den finns tillgänglig för privata?)?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 28-02-2010, 22:20
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag har erfarenhet av ett tiotal sorter satta på B9 från 2001 och framåt. De har blivit 2,5-4 meter i höjd och bredd. Åkerö kanske blir aningen större, som du redan anat.

          Om det är viktigt att träden inte blir mer än tre meter i höjd och de ev måste hållas in med beskärning så är Åkerö ju en mindre bra sort, eftersom den närapå alltid får lövkräfta vid beskärningar som gör våld på växtsättet. Men man kan alltid prova under ett tantal år och ta bort om kräftan kommer. Träd satta på B9 har ju inte en lång levnad iallafall.

          Det går snabbt att få frukt på B9, men eftersom träden inte är så stora så blir det ju inte så mycket heller. I början klarar de sig ofta rätt bra utan stöd, men sedan måste man stötta dem. Beskärning är i stort sett onödig - om man bara stöttar.

          Alternativen till att ha uppstagade kronträd på 3 meters höjd är ju att spaljera fristående. Det finns flera sätt att spaljera som inte kräver stöd efter några år, och som ser vackert ut. Kanske mer praktiskt om man inte har stora ytor också, för B9 äppelträden går inte att stamma upp så att man kan gå eller sitta under dem. Iallafall inte om man vill ha några grenar med frukt kvar.

          Man kan beställa äppelsorter satta på olika grundstammar av de flesta seriösa trädgårdshandlare.


          --------------------
           
          Citera
          sjöbäcken
          Inlägg 04-03-2010, 12:20
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          22-04-2008
          Medlem nr: 15 505



          Tack Cilla!
          Du skriver att träd med b9 stam inte blir gamla! Det hade jag inte en aning om!
          Kan du uppskatta hur gamla de kan tänkas bli?
          Hm...spaljering... Det är också något nytt för mig som jag definitivt ska kolla upp!
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-03-2010, 12:29
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (sjöbäcken @ 04-03-2010, 12:20) *
          Tack Cilla!
          Du skriver att träd med b9 stam inte blir gamla! Det hade jag inte en aning om!
          Kan du uppskatta hur gamla de kan tänkas bli?
          Hm...spaljering... Det är också något nytt för mig som jag definitivt ska kolla upp!


          De blir kanske 15-25 år gamla. Observera också att val av svagväxande grundstam också sätter ner härdigheten.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 21:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon