Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > IDIOT-fråga!, växer träd uppifrån eller nerifrån?
          Eva Swahn
          Inlägg 29-08-2003, 15:56
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Oj då, det var tydligen ingen idiotfråga! Av med dumstruten och med den i handen bugar jag vördsamt för denna oerhört intressant lektion om trädet. Så fantastiskt naturen har ordnat det - om det nu bara är naturen...

          Jag vet att jag en gång ställde frågan om hur ett träd vet om att det ska bli ett träd, och fick det lakoniska svaret - på samma sätt som barnet vet att det att det ska bli en vuxen människa. Det omsorgsfulla ansandet av unga träd berörde tydligen bara frukträd - inte alla träd.

          Men jag ställer återigen frågan, nu med ett exempel: mitt unga, flikbladiga klibbalsträd Alnus glutinosa ´Imperalis´som jag köpte förra året växer glatt, snart 1,80 högt, men har grenar som stretar horisontalt från stammen redan nere vid fötterna. Ska det vara så? Kommer dessa grenar att fällas? När ser detta ystra liv ut som ett riktigt träd? Med stam och krona uppå? Ska jag inte matte "hjälpa till"?

          Till slut en saktmodig reflektion över trädets tillvägagångssätt att inkapsla sår för att överleva - gör inte även människan så? Till vad skulle vi annars ha alla terapeuter? Jag känner full själsfrändskap med trädets strategi.


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 29-08-2003, 16:55
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jovisst känner man igen sig i träden! Men fysiska sår läks ut hos oss människor och blir bara lite ärrbildningar, medan de sväljs som de är i träden. Hoppfullt är att se att det går att leva som stor, mäktig, vajande, vindutsatt varelse också med stora sår inuti...

          Med andra träd än fruktträd och beskärning är det ungefär så här: Parkträd och andra som växer mer eller mindre solitärt, fristående, kan man uppbyggnadsbeskära. Anledningen att man kan välja att göra det är för att det är lite onaturligt för ett träd att växa så, och att man ska hjälpa det att klara det genom att se till att grenarna från början blir grövre med bra greninfästningar mm från början.

          Men man kan också med ett solitärträd låta naturen ha sin gång, och personligheten frodas också i en sådan individ.

          Man väljer alltså. Dina horisontellt växande grenar på alen kommer att dö så småningom, men många alar har också en liten "krans" av låga skott runt stammen som äldre. De är beredda att ta över om det skulle gå åt pipan med deras större syster.

          Visst kan du ta bort dem. Vårvinter är generellt tidpunkten för beskärning av al men små skott som inte är mer än ett par år kan du med vass sekatör ta nu, strax utanför grenkragen. Är du osäker på var den sitter - klipp utanför och nästa år när grenkragen bullat sig lite mer gör du ett snitt just där.

          Jag skulle dock väntat med all beskärning till dess att trädet stått ett par-tre år i backen. Varje blad behövs för att rötter ska utvecklas och etableras, oavsett på vilka konstiga grenar de än sitter.

          Alar växer ganska snabbt. Redan om ett par-tre år kommer du att kunna se att det kommer att bli ett ståtligt träd. Missa inte blommen till våren!


          Alnus Glutinosa


          --------------------
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-08-2003, 19:55
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Visst Cilla, jag uttryckte mig lite felaktigt där. Kärnveden är heldöd men splinten lever. Om det nu kan kallas liv. Alla möjligheter till celldelning mm är borta. På tal om detta, förekommer det någon vattentransport i kärnveden? Mina böcker nämner inget om detta.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 31-08-2003, 21:53
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          CITAT (Eva Swahn @ 29-08-2003, 16:56)
          Till slut en saktmodig reflektion över trädets tillvägagångssätt att inkapsla sår för att överleva - gör inte även människan så? Till vad skulle vi annars ha alla terapeuter? Jag känner full själsfrändskap med trädets strategi.

          Fel diskussionsforum - jag vet! wink.gif

          Men visst är det sant, Eva! Vi bäddar in och försöker gömma, alternativt springa ifrån, våra sår med hjälp av alla möjliga mystiska strategier... jobb, sprit, spel, mat, tobak, stolliga relationer... listan kan göras mycket lång. unsure.gif

          Tack förresten för att du tog upp frågan och tack Cilla för dina intressanta svar - fantastiska krumelurer dom där träden!! smile.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 01-09-2003, 11:17
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2003, 20:55)
          Visst Cilla, jag uttryckte mig lite felaktigt där. Kärnveden är heldöd men splinten lever. Om det nu kan kallas liv. Alla möjligheter till celldelning mm är borta. På tal om detta, förekommer det någon vattentransport i kärnveden? Mina böcker nämner inget om detta.

          Jovisst är det liv i spliten Åke... smile.gif Var den inte vid liv miste träden två av sina viktiga försvarssystem mot angripare. Transporter sker genom splinten också, och härigenom går de viktiga märgstrålarna...


          Veden i en rot

          Nej, det förkommer ingen vatten- eller näringstransport i kärnveden - men - och här blir det lite överkurs: Man har tidigare varit snabb i att tolka träden. Splintveden har den funktionen, barken den, etc.

          Men träden har dolda hemligheter. Inte undra på det - de växer över hela jorden och har funnits i minst 100 miljoner år.

          Det finns liv i kärnveden, säger forskarna nu. Liv och funktioner. Om jag minns rätt (var en tid sedan jag läste detta) någon sorts signaler (träden har en massa sådana inuti sig) och något som lagras där (som jag glömt).


          --------------------
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 20:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon