Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > problem!, rosor och päronträd
          anne-li i olofst...
          Inlägg 05-09-2003, 20:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem sedan:
          09-07-2003
          Medlem nr: 1 876



          Jag har ett päronträd -Gråpäron eller grållor som de heter här i Göteborg det är c:a15 år gammalt och har burit frukt, dock nästan alltid hårda och korniga pärer. På senare år har bladen blivit bruna och fallit av i förtid.
          Under och runt om har jag försökt plantera rosor men det verkar ha gått rost på dessa. Kan det ha samband med päronträdet och måste jag göra mig av med detta?
          Finns det ngn som kan svara? Jag tänker inte göra mig av med mina enar på tomten (eller för den delen kräva att grannarna gör det!)

          Tacksam om ngn kan svara på denna delikata fråga.
          Anne-Li
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 06-09-2003, 04:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          De knaggliga päronen med hårda partier inuti kan vara stencellsjuka. Angreppen brukar variera lite från år till år, men ett träd som har det kan inte bli av med det. För att undvika det gäller att köpa kontrollerade E-plantmärkta träd.

          Mörknande blad som faller är symtom på flera sjukdomar och för att gissa mer säkert måste man veta hur och var de mörknar, i fläckar eller bladskaft eller bladspetsar, när under säsongen, mer om färg, ev skrovlighet mm. Vanlig är päronskorven, som på päron syns tydligt på bladen och dessutom infekterar grenarna. På äpple ser man skorven oftast som skorviga, svartbruna fläckar på frukterna. På päron kan skorven angripa frukterna så att de spricker.
          För att minska skorvangrepp tar man bort och bränner löven när de faller, eftersom svampen övervintrar på blande. Angripna skott skärs bort.


          Päronrost som värdväxlar med en ger oranga fläckar på bladen. Liknar inte din beskrivning.


          Grenskorv (skorv som angripit gren)


          Skorv på blad


          Skorv på frukt


          Stencellsjuka


          --------------------
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-09-2003, 20:36
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Rosor och päron får olika arter rostsvampar så det är inga problem med att ha rosor vid päronlträd. Tycker inte heller att det låter som rost på päronträdet.

          När det gäller rosorna är det nog ett bättre sortval som krävs, låna boken Rosor för nordiska trädgårdar del 1 av L-Å gustavsson där hittar du många olika rossorter och det står om de är friska eller om de brukar drabbas av någon speciell sjukdom.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 08-09-2003, 10:40
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 120



          Jag har en honungsros Rosa Helenae under mitt päronträd (som är fullt av päronrost) och den växer på fint!

          Kerstin
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 01:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon