Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kopparmedel?, Var får jag tag i det?
          sanna
          Inlägg 06-09-2003, 16:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem sedan:
          03-04-2003
          Medlem nr: 1 052



          Enligt en trädgårdsbok lider mina syrener av vissnesjuka och jag uppmanas att spruta med "kopparmedel". Frågade på "Plantagen" idag, de hade naturligtvis ingen aning. Frågan går då omedelbart till expertkommitén på Odla.nu:

          Vad är kopparmedel?
          Vad marknadsförs det under för namn?
          Var får man tag i det?
          Exakt hur onyttigt är det för naturen?
          Om det är onyttigt, känner någon till något alternativ?

          Sanna
          unsure.gif


          --------------------
          Sanna!
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-09-2003, 17:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          Hej!
          Har ingen kunskap om medlet men kanske hittar du läsvärt Här
          eller Här och en till

          Här
          Lyckia till!
           
          Citera
          sanna
          Inlägg 06-09-2003, 18:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem sedan:
          03-04-2003
          Medlem nr: 1 052



          Tack för länkarna!
          Känns ju inte alltför "KRAV-vänligt" om man säger så... wink.gif Rätta mig om jag har fel...

          Alternativ efterfrågas alltså!

          Hälsningar Sanna
          smile.gif


          --------------------
          Sanna!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 07-09-2003, 07:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Angripna plantor går vad jag vet inte att bota, med när sjukan slår till i alm har man experimenterat med att stoppa upp den genom injektioner i träden. Sjukdomen har kunnat hejdas en aning men inte stoppas, och dessutom finns risk för att kärlparasiterna utvecklar resistens mot medlen.

          När man tar bort de sjuka växterna måste de brännas och jorden bytas, och själv skulle jag inte plantera något vedartat på ett ställe där syrén haft vissnesjuka.


          --------------------
           
          Citera
          sanna
          Inlägg 07-09-2003, 11:22
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem sedan:
          03-04-2003
          Medlem nr: 1 052



          Tack för svar Cilla!

          Mina syrener utgör gräns och framför allt ett magnifikt insynsskydd...SUCK! DUBBELSUCK!!! sad.gif sad.gif sad.gif

          Har klippt och klippt, men vissnesjukan finns kvar där och bara sprider sig...

          Vad är det för slags medel man har injicerat i almarna egentligen? Lär väl knappast att finnas tillgängligt för den vanlige trädgårdsodlaren, lär väl heller inte vara speciellt nyttigt för miljön...

          Finns det verkligen ingenting alls man kan prova för att rädda syrenerna?!?
          Hur uppstår vissnesjuka?
          Kan det vara någonting annat som jag misstar för vissnesjuka?
          Ursäkta alla desperata frågor, men du verkade så kunnig om ämnet! smile.gif rolleyes.gif smile.gif

          Hälsningar, Sanna smile.gif


          --------------------
          Sanna!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 07-09-2003, 11:38
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Är itne kopparmedel bordeaux-blandning?
          Man kan kanske blanda själv hemma ( jag ahr recept i bok) om man köper ingredienserna i färgaffären?

          Funderar ingrid
           
          Citera
          sanna
          Inlägg 07-09-2003, 12:03
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem sedan:
          03-04-2003
          Medlem nr: 1 052



          Ååååh Ingrid!!! wub.gif wub.gif wub.gif

          Jag är villig att prova vad som helst!!!
          Har du möjlighet att plocka fram ditt recept, tror du?

          Hälsningar, Sanna
          smile.gif


          --------------------
          Sanna!
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 07-09-2003, 15:08
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          "Jag är villig att prova vad som helst!!!

          unsure.gif ?


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Fialotta
          Inlägg 07-09-2003, 16:09
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 49



          Sanna...vet inte om det hjälper
          men jag fick ett tips om att lägga ett lager sand runt om...
          kan ju inte skada att prova...jag har gjort det med min'
          clematis som fått vissnesjukan, så nu ska jag se nästa år
          om det har hjälpt rolleyes.gif
          Lycka till!


          --------------------
          *maudan*
           
          Citera
          sanna
          Inlägg 07-09-2003, 16:16
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem sedan:
          03-04-2003
          Medlem nr: 1 052



          Tack!
          Sand ska det bli!
          /Sanna


          --------------------
          Sanna!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 07-09-2003, 17:18
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Bordeauxblandning enligt John Seymour ' Självhushållning' ( en ljuuuvlig bok!)

          2 kg kopparsulfat löses i 160 litervatten. Slävk sedan långsamt 1 kilo osläckt kalk med vatten å blanda ut dem till 20 liter 'välling'. Häll vällingen genom ett såll ner i kopparsufatlösningen,
          Se tll att all koppar fällts ut genom att sticka en blank kniv ner i blandningen, bildas det en hinna koppar måste man ha i mera kalk.

          Detta är alltså emot potatisbladmögel smile.gif

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          sanna
          Inlägg 07-09-2003, 18:55
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem sedan:
          03-04-2003
          Medlem nr: 1 052



          Bordeauxblandning trodde jag hade något med rödvin att göra... tongue.gif
          Man kanske borde hälla en vinare över syrenbuskaget och se om det bleve lite gladare...?

          Tack så jättemycket Ingrid!
          Tack även alla andra tipsare!!!


          Hälsningar Sanna smile.gif


          --------------------
          Sanna!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 07-09-2003, 20:04
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (sanna @ 07-09-2003, 12:22)
          Vad är det för slags medel man har injicerat i almarna egentligen? Lär väl knappast att finnas tillgängligt för den vanlige trädgårdsodlaren, lär väl heller inte vara speciellt nyttigt för miljön...

          Finns det verkligen ingenting alls man kan prova för att rädda syrenerna?!?
          Hur uppstår vissnesjuka?
          Kan det vara någonting annat som jag misstar för vissnesjuka?

          Hej Sanna,

          Vissnesjuka (Verticillium albo-atrum) är kärlparasiter, svampar eller bakterier som ofta är spridda i hela växten och förstör växtens näringstransport i kärlen.



          Smittan kan komma med plantor, sticklingar, till och med genom fröer. Svamparna kan överleva i jorden. Sjukdomen sitter i plantans kärl och är därför inte möjlig att bota.



          Symtomen är att en del av plantan eller hela slokar. Ibland ser man det på träd genom en gren som till synes utan anledning vissnar, bladen gulnar och faller. Året därpå ser man det i fler grenar och efter några år till är hela plantan drabbad.

          I syrén blir bladen matta i färgen innan de vissnar och faller.

          Om man har en slokande syrén eller gulnade grenar i träden denna sommar är det inte konstigt - det är mest sannolikt torka. Men om plantan slokar trots att du har vattnat väl (ett uppvuxet syrénbuskage kan behöva en natts strilande med vattenspridaren) kan det vara vissnesjuka.

          Det är en av de allvarligaste sjukdomarna. En stor alm kan ha en smittad gren ena året och ett par år därpå ha en helt död krona. Man tror inte sina ögon.



          Att hälla på hemkokta recept av koppar eller lite sand runt stammarna på vedartade växter tror jag är att kasta bort energi. Med klematis är det en annan sak - man tror att den svamp som orsakar vissnesjuka hos den är av sekundär natur, där den primära tros vara obalans mellan rot och krona. Det är bl a därför man ska klippa ned en klematis vid planteringen. Sand kring rothalsen minskar svampens möjligheter att leva där. Får plantan vissnesjuka ändå kan det räcka med en toppning av plantan och sand kring rothalsen. Så är det tyvärr inte med syrén.

          Man har forskat relativt mycket på vissnesjuka eftersom den drabbar alm i hela världen, och alm har varit en så viktig stadsväxt. Bara i Malmö kommun har man tagit ned 30 000 almar. Kommunen har satsat miljoner på att återplantera. Det säger lite om hur man betraktar sjukdomen.



          Bekämpningen bygger på att förebygga sjukdomen. Friska, kontrollerade plantor i frisk jord ger frisk odling. Får man vissnesjuka i trädgården är sättet att bli av med den att ta bort växten, bränna eller forsla bort den, byta så mycket jord man orkar och ersätta med kontrollerade, friska plantor.


          --------------------
           
          Citera
          sanna
          Inlägg 07-09-2003, 20:43
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem sedan:
          03-04-2003
          Medlem nr: 1 052



          Cilla!

          Om jag studerar dina bilder och läser det du skriver får jag nog tyvärr konstatera att det verkligen är "vissnesjuka" (vilket heeeeeemskt namn!!!!!) Kärlparasiter!!! How I really HATE them! Kan någon förklara närmare varför KÄRLPARASITERNA bör finnas??!?!? Egentligen? Just i mitt insynsskydd? mad.gif
          Ja, en planta började konstra sig förra sommaren och denna säsong har fler grannplantor hängt på...sad.gif
          Men jag tycker nog att det är lite konstigt att det bara har uppstått helt plötsligt eftersom dessa praktfulla syrener fanns när jag flyttade in för 6 år sedan...
          Syrenerna har säkert en 10 - 15 år på nacken och är som sagt stora och heltäckande och förhindrar effektivt insyn från granntomten. Men den sagan är nog all nu... sad.gif (Hej grannar, nu är vi som en enda stor familj...)

          En liten tröst är emellertid att jag gick in på din sajt "fruktträdstipset" och fick lite tips om hur jag ska bete mig med mina sorgligt obeskurna äppelträd... smile.gif Fast det är en helt annan historia...


          Bye, bye! /Sanna - som nog ändå ska försöka lite huskurer...det sista som försvinner är hoppet! smile.gif


          --------------------
          Sanna!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-09-2003, 07:00
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Vem vet, kanske är det bara några av plantorna som är smittade och det räcker att ta ned dem helt och låta de andra breda ut sig. Visserligen finns risken att det spridit sig vidare i raden, men om du bara haft det i två år kanske det finns friska plantor kvar.

          Om du beskär häcken och vissna grenar - stoppa sekatören och sågen i kokhett vatten innan du beskär annat!


          --------------------
           
          Citera
          jutte
          Inlägg 08-09-2003, 10:50
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          09-06-2003
          Medlem nr: 1 657



          Hej Sanna !

          Kan det vara koppar plus du menar. Jag köpte sånt medel till min rosenhagtorn. Man kunde även använda detta till andra träd samt rosor som hade nån form av svampsjukdomar.
          Jag köpte det på den plantskola jag har i närheten. Medlet var mikrobiologiskt och skulle vara alldeles "ofarligt" för både natur och en själv, man får väl hoppas på att de talade sanning.

          mvh anders smile.gif
           
          Citera
          helull
          Inlägg 08-09-2003, 11:14
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Hej!

          Längesedan jag var inne i diskussionen, men detta var intressant, så jag kan inte hålla mig, särksilt när det gäller bekämpningsmedel c¨,)

          Bourdeaux-vätska eller koppar-bek med (finns ett som heter Cumulus också) är giftiga liksom alla bek med. I detta fall är det just att man tillsätter koppar till jorden som är det giftiga. Ni vet - det är dosen som avgör giftigheten. Koppar är ju ett livsviktigt ämne, men om det blir för mycket blir det livsfarligt. Koppar har vi rätt gott om i markerna i Sverige, speciellt om man vattnar med vatten från kopparledningar!

          Kopparpreparat får användas i KRAV-odling om halterna i jorden inte ökar mer än 500 g per hektar (10 000 kvm) och år. Detta innbär att det inte är intressant att använda i KRAV-odling i Sverige - endast EN besprutning ger ingen svampdödande effekt. Längre söderut i Europa är de ekologiska kontrollorganisationerna inte lika restriktiva med tungmetaller utan den KRAV-frukt du köper från exv Italien är med stor sannolikhet besprutad med koppar.

          Sanna, hoppas din syrénhäck klarar sig. Alternativ om den inte går att rädda - ett plank klätt med murgröna? Bokharabinda? Blåregn?

          Hälsningar,
          Helena


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-09-2003, 12:36
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Kumulus trodde jag var ett svavelmedel, men kanske finns det fler med samma namn.

          Om vissnesjukan kom in i min trädgård på något så viktigt som syrénhäcken är i Sannas trädgård skulle jag först förtvivla en lång stund. Sedan börja tänka på växter som jag önskar mig allra mest och hur jag ska få tag i dem på billigaste sätt.

          När önskeplanen om nyplanteringar var klar skulle jag börja med att helt skära ned de plantor som visade symtom, och gräva upp så mycket av deras rotsystem som jag orkade. Kanske skulle hela min syrénhäck ryka, om bilden av det nya blivit riktigt stark.

          Sedan skulle jag ringa SLU och deras växtskyddsexperter för att höra om mina nya önskeväxter kan smittas av vissnesjukan och vad jag kan göra för att undvika det.

          Eftersom jag bor på en ö och naturtomt går det inte att använda grävmaskiner här, men bodde jag på fastlandet skulle det nog bli hyra av en bobcat för att gräva bort så mycket som SLUarna rått mig att göra.

          Och nu på hösten kommer snart växtreorna, och på vintern tid att kontakta många handlare för att förbereda ett bra köp.

          Jag har sett många härliga vackra träd i stadsmiljöer ryka på grund av almsjuka, rotröta och annat. Fällningarna blir hemska när det inte finns en plan om något nytt som kan bli bättre. Helt annat känns det när man vet att den gamla asfalterade dumtrottoaren (som kväver träden) ska bytas mot en bra skelettjord och att ett nytt träd kommer att få en bättre framtid än det gamla trädet fick.


          --------------------
           
          Citera
          sanna
          Inlägg 08-09-2003, 13:34
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem sedan:
          03-04-2003
          Medlem nr: 1 052



          Vad ni är underbara alla som engagerar er i min stackars syrenhäck!!! wub.gif wub.gif wub.gif

          "Ty, visst gör det ont när syrener vissnar..."

          Ja, man blir onekligen SMÅSUUUUUR när en växt som ju liksom inte "kan" bli sjuk ändå blir det...förstå mig rätt: bondsyrener verkar ju ganska friska och motståndskraftiga, till skillnad mot ömtåliga växthusorkidéer, om ni förstår vad jag menar...Men så var alltså inte fallet.

          Yep, en plan B är absolut av nöden!

          Har därför nu börjat ta farväl mentalt av mina syrener wink.gif eller rättare sagt mitt präktiga insynsskydd. Det finns onekligen mycket värre saker att grämas över... smile.gif (tror jag...)

          Tack för sympati och goda råd!!!!! smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif


          "Syrensanna"


          --------------------
          Sanna!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 16:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon