Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Marktäckare i slänt intill gräsmatta
          andcar37
          Inlägg 26-09-2017, 08:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          21-06-2014
          Medlem nr: 80 291



          Jag har en avlång slänt som är vänd mot nordost (1,5 m bred och 15 m lång). Ovanför slänten har jag gräsmatta och nedanför bor grannen och har där gräsmatta. Se den fina bilden där grönt är gräs och rött slänten. Det är mycket besvärligt att klippa gräset i slänten som nästan är 45 grader brant. Så jag tänkte plantera någon marktäckare. Gärna grön på vintern men den behöver inte blomma. Den ska ha låg växthöjd och täcka helt så småningom.

          Tycker vit vintergröna är fin men är rädd att den tar sig ner till grannen och in på min egen gräsmatta.
          Tror ni det funkar med vintergröna eller kommer den att ta över gräsmattorna?
          Något annat förslag som passar bättre i denna situation?

          Bifogad fil  Namnl_s.png ( 10.4k ) Antal nedladdningar: 14
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-09-2017, 10:45
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Vintergröna slutar inte växa när vi tycker att det räcker, så är det med de flesta marktäckare, det är deras natur. Om man planterar vintergröna bör man komma åt att rensa så den inte tar över på platser där den inte är önskvärd.

          Slänter är knepiga platser och oavsett vad du planterar måste du hålla ogräset stången innan ny växtlighet har tagit över. En växt som jag tycker är trevlig är Cotoneaster radicans `Eicholz´ småbladigt krypoxbär. Den täcker effektivt när den väl etablerat sig men den måste klippas in när den växer utanför den tänkta platsen. Även på höjden måste den klippas om man vill hålla den låg. Tål klippning jättebra.
           
          Citera
          andcar37
          Inlägg 28-09-2017, 09:27
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          21-06-2014
          Medlem nr: 80 291



          Det jag funderade på är att det borde vara skillnad på hur "motståndskraftiga" de är mot gräsklippare. Ovanför slänten kommer jag ju klippa gräset och funderar på om gräsklipparen kommer att hålla marktäckaren stången någorlunda eller om jag behöver klippa den separat.
          Kanske är olika på olika marktäckare och hur de växer och sprider sig hur enkla de är att hantera med endast gräsklipparen.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-09-2017, 16:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag vet faktiskt inte hur vintergrönan reagerar mot gräsklippning, vet inte heller om den också förökar sig via frön eller enbart via rötterna.

          En del marktäckare som penningblad och revsuga sprider sig ut i gräsmattan och hukar enkelt under gräsklipparen och konkurrerar ut gräset men tyvärr vet jag inte hur just vintergröna beter sig. Den är en överlevare i alla fall, den får lätt fäste i naturen där folk slängt sitt trädgårdsavfall.
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 02-10-2017, 07:29
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Vintergröna hukar även den under gräsklipparen - passa dig för den! Varje litet bladpar skickar nya rötter som suger sig fast. Den måste handryckas ur gräsmattan.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-10-2017, 11:08
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Stefan A @ 02-10-2017, 08:29) *
          Vintergröna hukar även den under gräsklipparen - passa dig för den! Varje litet bladpar skickar nya rötter som suger sig fast. Den måste handryckas ur gräsmattan.


          Bra information om vintergröna Stefan! Generellt så är jag ingen vän av marktäckare, de skapar mer problem än de löser men i trädgårdens begynnelse planterade jag in just vintergröna under ett gammalt äppelträd. Jag hade nog tur i min okunskap för det är stenar runt hela planteringen så jag kommer åt att klippa när de börjar växa över stenarna. Det får jag göra flera gånger varje säsong.
           
          Citera
          Moonwind
          Inlägg 13-10-2017, 17:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          12-04-2007
          Medlem nr: 9 756




          Jag har haft samma problem mellan två tomter. En lång brant slänt mot nordost. När jag tröttnade på att klippa gräset hade jag tur och fick massor av bergeniaplantor av en bekant.

          Det blev perfekta marktäckare. Jag tog inte ens bort gräset, grävde bara ner plantorna. Det enda som behövdes göras extra var att täcka marken mellan plantorna med ett tjockt lager barkmull. Det gjorde att gräset fick svårt att komma tillbaka samtidigt som bergenian fick en extra skjuts.

          Andra året fyllde jag på med mera barkmull sen klarade dom sig själva. Lagom höjd, vintergrönt och lättskött. Bergenian anses tråkig av många men den blommar vackert på våren och har fina höstfärger.



           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 15:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon