Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Köksträdgård under stor ek?, Var ska jag anlägga min nya köksträdgård?
          Almqvistarna
          Inlägg 10-04-2018, 08:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          17-09-2008
          Medlem nr: 18 971



          Hej!
          Jag ska anlägga en ny köksträdgård, i upphöjda odlingsbäddar, och funderar på var i trädgården det ska få ligga. Hoppas på massa kluriga tips och tankar från er, för jag vill ogärna lägga landet fel och gräma mig för det i flera år...

          Mitt förstaval är i västra delen av trädgården, halvskugga från ca 8-12, därefter sol 12-20 (på sommaren då).
          Det är intill befintliga vinbärsbuskar och rabarber, vilket är praktiskt då jag måste hägna in allt pga höns.
          Men - det är en stor ek i närheten, så hälften av bäddarna hamnar under ekens krona....
          Hur illa är detta? Om jag lägger markväv i botten av bäddarna, kommer eken ändå suga näring ur jorden?
          Eken är väldigt hög (se foto), så den skuggar inte direkt.

          Mitt andrahandsval är i östra delen av trädgården. Det skulle innebära skugga från en ca 3 m hög och tät syrenhäck i västerläge (ger väl skugga från ca 13). Men inget stort träd intill som kan suga ut näringen (dock ett päronträd söder om platsen, som väl skulle skugga lite det också).

          Vilken av platserna skulle ni välja?
          Jag lägger in två foton på förstavalet (under eken) och en skiss av trädgården (med "?" vid mina tänkta platser (och inritade odlingsbäddar vid alternativ 1).

          Jag kan själv inte se någon annan självklar plats, baksidan av huset (södersidan) är upptagen av barnens lekställning och sandlåda, så där är det trångt (annars hade det varit en bra plats, då köksdörren vätter ditåt), men kanske ni kan komma med nya fräscha tankar och hitta ett tredje alternativ?

          Något annat jag borde tänka på vid anläggandet?

          Tusen hjärtligt tack för alla tips! smile.gif

          /Almqvistarn

          Alternativ 1, foto taget mot söder:
          Bifogad fil  IMG_0642.JPG ( 180.81k ) Antal nedladdningar: 3

          Alternativ 1: foto taget mot öster, eken...
          Bifogad fil  IMG_0643.JPG ( 186.06k ) Antal nedladdningar: 4

          Trädgården:
          Bifogad fil  IMG_0644.JPG ( 96.59k ) Antal nedladdningar: 9

           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 10-04-2018, 11:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Den där eken kommer att skugga rejält. Den är ju avlövad nu, men kommer att visa sitt rätta jag under sommaren.
          Andra alternativet, men en bit, några meter, ut från syrenhäcken, som ni klipper ner till ca 2m?


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-04-2018, 16:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Om det är pallkragarna som står på fötter du skall plantera i så kan du ju ställa dem var som helst utan att de störs av trädens rötter - kanske missförstår jag frågan.

          Under stora träd växer inte mycket, deras rötter tar både vatten och näring ur jorden. Markduk hjälper inte, rötterna kommer snabbt igenom. Syren buskar har också väldigt besvärliga rötter, som sytrådar ser de ut och invaderar snabbt närliggande planteringar med ny och fin jord.
           
          Citera
          Almqvistarna
          Inlägg 10-04-2018, 16:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          17-09-2008
          Medlem nr: 18 971



          Tack Gunilla och Eva!

          Ja, just nu ser det ju ut som att odlingslådorna står på fötter, men de ska slås ner i marken så snart tjälen går ur (och jag har bestämt var de ska stå). Så de där rötterna verkar ju otrevliga... Jag får kanske göra som Eva skriver och lägga landet en bit ifrån syrénhäcken i västra delen av trädgården. Jag kollade idag och skuggan verkar inte komma förrän vid 3-tiden (iaf den här årstiden, solen står ju lite annorlunda på himlen på sommaren förstås). Syrenhäcken är runt 100 år gammal och väldigt livkraftig, har vuxit 3 meter sedan vi högg av den vid fotknölarna för knaptt tre år sedan. Vad tror ni, hur långt behöver avståndet vara för att undvika syrenens rötter?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 22:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon