Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          39 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jägare
          sparvuggla
          Inlägg 11-08-2011, 17:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Det är inte så konstigt med allt det obehagliga som händer i skogen. Och även på andra ställen.
          Och hur lätt det är skaffa vapen när man säger sig vara "jägare"
          Varför är det så här här i Sverige?

          http://www.metro.se/nyheter/provledare-sal...i@H29qzEU9Wxvg/

          http://www.svd.se/nyheter/inrikes/provleda...vis_6381152.svd

          http://www.nytt24.se/a/provledare-s%C3%A5l...j%C3%A4garbevis

          http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6025502
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-08-2011, 17:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Hej på dej pacifisten. Tycker du inte att det hade räckt med EN länk när det handlar om samma sak? Fö är nog Sverige ett föredöme vad gäller jaktlicenser och vapen. Att det kan brista nånstans är nog oundvikligt. Hörde du förresten att en viltforskare föreslagit att grundstammen av rådjur borde minska från en halv miljon djur till 50000 för att komma till rätta med fästingplågan? Pang pang.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          batski
          Inlägg 11-08-2011, 18:44
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem sedan:
          14-09-2010
          Medlem nr: 33 889



          Varför måste vi lösa allting med våld och dödande? Har vi verkligen inte utvecklats mer än så??
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-08-2011, 19:04
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (batski @ 11-08-2011, 19:44) *
          Varför måste vi lösa allting med våld och dödande? Har vi verkligen inte utvecklats mer än så??

          Har du något annat förslag?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-08-2011, 20:26
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (batski @ 11-08-2011, 19:44) *
          Varför måste vi lösa allting med våld och dödande? Har vi verkligen inte utvecklats mer än så??

          Djur är inte speciellt mottagliga för kognitiv terapi hos kommunaltanter

          Redigerat av Huggorm: 11-08-2011, 20:26
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-08-2011, 20:43
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Vi kan ju odla en massa vargar som gör jobbet men dödandet blir knappast mindre för det.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 11-08-2011, 23:39
          Länk hit: #7


          Gäster






          CITAT (Gossen Ruda @ 11-08-2011, 21:43) *
          Vi kan ju odla en massa vargar som gör jobbet

          Vilken bra idé, Ruda! tummenupp.gif Visste väl att du skulle se ljuset om vargen till slut!

          Personligen stöder jag alla förslag som uppnår att...
          CITAT
          grundstammen av rådjur borde minska från en halv miljon djur till 50000


           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 12-08-2011, 07:00
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Helt riktigt att forskare har föreslagit att vi ska decimera den enormt stora rådjurstammen. Men det kan ske naturligt, totalstopp på lodjurs- och rävjakt!! Alltså mindre pang pang i skogen.

          Ett enda rådjur kan bära på tusentals fästningar och är därmed den största smittospridaren.


          Ang vapen, så avslöjades det också att ett 30-jägare har köpt och fått license för samma typ av automatvapen som massmördaren använde i Norge.
          Seriösa jägare????????????? Jag vet svaret på den frågan iaf.........
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-08-2011, 08:14
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (sparvuggla @ 12-08-2011, 08:00) *
          Helt riktigt att forskare har föreslagit att vi ska decimera den enormt stora rådjurstammen. Men det kan ske naturligt, totalstopp på lodjurs- och rävjakt!! Alltså mindre pang pang i skogen.

          Ett enda rådjur kan bära på tusentals fästningar och är därmed den största smittospridaren.
          Ang vapen, så avslöjades det också att ett 30-jägare har köpt och fått license för samma typ av automatvapen som massmördaren använde i Norge.
          Seriösa jägare????????????? Jag vet svaret på den frågan iaf.........

          Sparvis, sätt dig och ta ett djupt andetag - jag håller med dig om rovdjursjakten. Fram för mer lodjur och räv. Fast varg, det var mest ett skämt. biggrin.gif

          Vem som helst med rätt förutsättningar kan få licens för jaktvapen, sen är en del vapen mer tveksamma.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 12-08-2011, 10:16
          Länk hit: #10


          Gäster






          CITAT (sparvuggla @ 12-08-2011, 08:00) *
          Ett enda rådjur kan bära på tusentals fästningar och är därmed den största smittospridaren.

          Det är i och för sig sant, och det är betydligt lättare att skjuta av rådjuren än sork och möss, men den verkliga grunden till fästingproblemet är snarare gnagarna. De första, pyttesmå, stadierna i fästingens livscykel brukar angripa gnagare, och det är gnagare som är smittbärare för borrelia. Varje sork och mus har normalt ett hundratal fästingar på sig, och enstaka exemplar har hittats med uppemot 400 fästingar.

          Det rationellaste sättet att bekämpa fästing vore jaktstopp på lo och räv (och gärna låta vargen komma tillbaka), så både rådjur och gnagare minskade i antal, men i USA har man uppnått goda resultat genom att bekämpa gnagarna och sätta ut särskilda utfodringsstationer som applicerar fästingdödande medel på hjort. Försök i Sverige med att lägga ut fästingmedelsimpregnerat bomaterial åt gnagarna gav däremot tyvärr klent resultat.

          Jag tycker rådjuren borde decimeras dels för att de sprider fästingar, men framförallt för att de är svåra skadedjur. Vi har varje år skador för många hundra kronor pga rådjur, och detsamma gäller nog nästan varje trädgård här i stockholmstrakten.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-08-2011, 16:15
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Azur @ 12-08-2011, 11:16) *
          Jag tycker rådjuren borde decimeras dels för att de sprider fästingar, men framförallt för att de är svåra skadedjur. Vi har varje år skador för många hundra kronor pga rådjur, och detsamma gäller nog nästan varje trädgård här i stockholmstrakten.

          Råbocken förstörde min katsura, så jag tycker också att vi bör decimera hela stammen nu, så de lär sig hur det går angry.gif
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 13-08-2011, 23:29
          Länk hit: #12


          Gäster






          CITAT (Huggorm @ 12-08-2011, 17:15) *
          Råbocken förstörde min katsura, så jag tycker också att vi bör decimera hela stammen nu, så de lär sig hur det går angry.gif

          Ekonomiska skador är ekonomiska skador. Mina förluster är inte så stora, men multiplicera med alla tusentals trädgårdar som hemsöks och det är garanterat mer än vad sveriges alla rovdjur tillsammans orsakar.
          Stammen är löjligt tät i södra sverige, artificiellt upp-pumpad genom att man skjutit av rådjurens predatorer och sänkt vinterdödligheten med stödutfodring.
          Jag skulle helst se att stammen återställdes till en mer naturlig täthet genom att predatorerna fick komma tillbaks, men kan jag inte få det ser jag gärna ökad avskjutning.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-08-2011, 06:38
          Länk hit: #13


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Azur @ 14-08-2011, 00:29) *
          Ekonomiska skador är ekonomiska skador. Mina förluster är inte så stora, men multiplicera med alla tusentals trädgårdar som hemsöks och det är garanterat mer än vad sveriges alla rovdjur tillsammans orsakar.
          Stammen är löjligt tät i södra sverige, artificiellt upp-pumpad genom att man skjutit av rådjurens predatorer och sänkt vinterdödligheten med stödutfodring.
          Jag skulle helst se att stammen återställdes till en mer naturlig täthet genom att predatorerna fick komma tillbaks, men kan jag inte få det ser jag gärna ökad avskjutning.

          Vargen tar ju väldigt få rådjur, så den kan vi glömma. Men lodjur låter vi ju komma tillbaka, det finns fler nu än på hundratals år. Även räv finns det gott om, de kan ju inte ta något vuxet djur men väl kid. Rådjurens ökning kan inte enbart bero på dessa båda rovdjur, sambanden i populationer är inte tillräckligt tydligt.

          Det finns de som hävdar att anledningen till att man ser rådjur hela tiden, är att lodjuren drivit ut dem från skogen. De måste alltså hålla sig närmare människan där lon inte kan ta dem, för att överleva. För oss upplevs det alltså som att det finns enormt mycket fler rådjur nu än tidigare, fast ökningen kanske inte är så stor egentligen. Om det stämmer vet jag inte.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-08-2011, 08:19
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Huggorm @ 14-08-2011, 07:38) *
          Vargen tar ju väldigt få rådjur, så den kan vi glömma. Men lodjur låter vi ju komma tillbaka, det finns fler nu än på hundratals år. Även räv finns det gott om, de kan ju inte ta något vuxet djur men väl kid. Rådjurens ökning kan inte enbart bero på dessa båda rovdjur, sambanden i populationer är inte tillräckligt tydligt.

          Det finns de som hävdar att anledningen till att man ser rådjur hela tiden, är att lodjuren drivit ut dem från skogen. De måste alltså hålla sig närmare människan där lon inte kan ta dem, för att överleva. För oss upplevs det alltså som att det finns enormt mycket fler rådjur nu än tidigare, fast ökningen kanske inte är så stor egentligen. Om det stämmer vet jag inte.

          Så mycket lodjur finns det inte att de kan driva ut rådjuren ur skogen, trams. Rådjuren finns där det finns mat och det finns det i trädgårdar och andra ställen där det finns människor. I dagens produktionsskogar finns det bara plats just när skogen är ung, sen finns det ingen mat åt dem där.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          fridasj
          Inlägg 14-08-2011, 08:27
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          10-05-2011
          Medlem nr: 44 902



          Det är ju intressant vad människan tycker att den skall lägga sig i för egen vinning.
          I vintras var det stora upprop för att stödutfodra rådjuren så de slapp svälta ihjäl. Det låter ju godhjärtat, men i själva verket lät det som jägarna var oroliga över att inte få något att skjuta?! Om det nu finns så mycket rådjur så varför stödutfodra då?
          Och vad handlar den här sk. fästingplågan om? Vilka är det som fästingarna plågar? Inte är det väl oss iallafall! Vi kan lätt plocka bort dem när vi fått dem på oss, och dessutom vaccinera oss mot de smittor de för med sig. Vi kan även sätta medel på våra husdjur för att de skall slippa dem. De som plågas värst borde ju sannolikt vara de vilda djur de sätter sig på i mass.

          Och vad kommer storavskjutningen av räv under vintern leda till för rådjur och småvilts del? Jag kommer ihåg hur bönderna beklagade sig över rådjurstammens ökning i samband med de värsta rävskabbsåren...

          Vad vi som människor tycker är en rimlig nivå, och vad naturen själv tycker är en rimlig nivå matchar tyvärr ofta väldigt dåligt.
          Personligen tycker jag inte att det är etiskt försvarbart att skjuta av rådjursstammen yttligare för att skona oss själva. Inte heller att skjuta av alla de där rävarna , när man kunde ha samlat in avföring i större omfattning istället.
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 14-08-2011, 13:42
          Länk hit: #16


          Gäster






          CITAT (fridasj @ 14-08-2011, 09:27) *
          I vintras var det stora upprop för att stödutfodra rådjuren så de slapp svälta ihjäl. Det låter ju godhjärtat, men i själva verket lät det som jägarna var oroliga över att inte få något att skjuta?! Om det nu finns så mycket rådjur så varför stödutfodra då?

          Av precis samma anledning som jägarna motsätter sig varg: det ger mer kött i frysen.
          Älg och rådjur är i praktiken frigående boskap som vårdas och skyddas av jägarna för att maximera avkastningen.
          CITAT
          Och vad handlar den här sk. fästingplågan om? Vilka är det som fästingarna plågar? Inte är det väl oss iallafall! Vi kan lätt plocka bort dem när vi fått dem på oss, och dessutom vaccinera oss mot de smittor de för med sig.
          Lessen, men det är uppenbart du aldrig varit i ett område med mycket fästingar. Där det är gott om gnagare och hare eller rådjur får man oerhörda mängder fästingar.

          Det är inte lätt att upptäcka fästingar - man känner inte när de biter, de sätter sig med förkärlek där de är svåra att upptäcka (i håret, i armhålan, under pungen...), de är små (en normalstor fästing är stor som en knott, fast platt), och vanligen kliar inte bettet.

          Du kan bara vaccinera dig mot TBE (som är mycket ovanlig), Borrelia (som är mycket vanlig) kan man inte vaccinera sig mot, och man blir aldrig immun - jag har fått den två gånger. Det går att bota Borrelia med en lång antibiotikakur, men 4-5% av de som får Borrelia får oavsett behandling reumatism-liknande symptom med värk i leder och muskler för resten av livet.
          CITAT
          Vi kan även sätta medel på våra husdjur för att de skall slippa dem.
          Det är riktigt. Vi har nu mer Frontline på våra katter, och det ger ett bra skydd. Jag önskar att det fanns Frontline för människor.
          CITAT
          De som plågas värst borde ju sannolikt vara de vilda djur de sätter sig på i mass.
          Sork och möss kan få så många att de dör. Rådjur är så mycket större att fästingarna inte får så svåra hälsoeffekter.
          CITAT
          Och vad kommer storavskjutningen av räv under vintern leda till för rådjur och småvilts del?
          Räv är ingen effektiv predator på rådjur, men de tar rådjurskid, dvs saktar ned ökningen av rådjursstammen. Lo tar med förkärlek rådjur, och jägarförbundet vill precis av den anledningen reducera lodjursstammen. Dvs populationen lo tillåts inte bli så stor att den kan reglera rådjursstammen, för det minskar avkastningen.

          Det är f.ö. inte alls sant som Huggorm säger att varg inte tar rådjur - det är möjligt de föredrar älg, men är det är gott om rådjur tar de för sig.

          Redigerat av Azur: 14-08-2011, 13:47
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-08-2011, 14:28
          Länk hit: #17


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Azur @ 14-08-2011, 14:42) *
          Det är f.ö. inte alls sant som Huggorm säger att varg inte tar rådjur - det är möjligt de föredrar älg, men är det är gott om rådjur tar de för sig.

          Det står ju i artikeln att det aktuella reviret är ovanligt eftersom där finns så mycket rådjur. Normalt sett är älgkalv och gamla älgkor stapelfödan. När vargjaktsdebatten rasade som vildast läste jag en forskningsartikel där man studerat vad som ätits i ett vargrevir, och det var nästan bara älg. Rådjuren låg på någon enstaka procent. Jag orkar dock inte leta upp den artikeln igen nu.
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 15-08-2011, 12:59
          Länk hit: #18


          Gäster






          Kosthållningen är en avvägning mellan avkastning och arbetsinsats. Älg är antagligen förstahandsvalet, men om det är tätt mellan andrahandsval som ren eller rådjur så blir det vad de tar.
          Om vargarna tillåts etablera sig i södra sverige där rådjurspopulationen är skyhög blir säkert rådjur (och i vissa områden dovhjort, som också kan uppträda i enorma tätheter) basen i deras kosthållning. Att rialavargarnas revir är så litet är i sig ett tecken på hur tätt det är mellan rådjuren - en vargflock har så stort revir de behöver för att kunna föda sig.
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 15-08-2011, 13:45
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Allt som reducerar rådjursstammen är av godo. Ökningen av fästingburna sjukdomar tror man ju beror på vår stora rådjursstam. Att skjuta av måste ju vara det effektivaste för att reducera stammen. Att stödutfodra Rådjur kan ses som behjärtansvärt men bidrag säker till att öka problemen längre fram. En stor stam ligger nog bara i jägarnas intresse. Skjut av rådjursstammen rejält, låt rovdjuren öka och alla är vinnare. Ja utom jägarna förstås. Men samhällsnyttan måste ju väga tyngre, särskilt om man kan verifiera att rådjuren är en del av förklaringen till att fästingburna sjukdomar ökar.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 15-08-2011, 14:43
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Azur @ 15-08-2011, 13:59) *
          Kosthållningen är en avvägning mellan avkastning och arbetsinsats. Älg är antagligen förstahandsvalet, men om det är tätt mellan andrahandsval som ren eller rådjur så blir det vad de tar.
          Om vargarna tillåts etablera sig i södra sverige där rådjurspopulationen är skyhög blir säkert rådjur (och i vissa områden dovhjort, som också kan uppträda i enorma tätheter) basen i deras kosthållning. Att rialavargarnas revir är så litet är i sig ett tecken på hur tätt det är mellan rådjuren - en vargflock har så stort revir de behöver för att kunna föda sig.


          I söder är det ganska troligt att även en och annan vildsvinskulting kommer att göra nytta som vargmat.

          För övrigt är det patetiskt att när jägare matar rådjur då ska press TV radio och all tänkbar media ska kallas till platsen, men när dom tjuvjagar, skjuter på toalettstolar, kossor, hästar osv. eller när det blir nya jägare på det sättet som det beskrivs i första inlägget, då är det tyst.

          Vad gör jägare för att hjälpa rovdjur? Alla vet svaret...............
           
          Citera

          39 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 04:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon