Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Viktoriaplommon
          Rosmarina
          Inlägg 18-05-2014, 12:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          14-05-2014
          Medlem nr: 80 007



          Vi fick ett viktoriaplommonträd i påskas. Trädet planterades efter konstens alla regler. I dag när jag inspekterade trädet såg jag att något hänt med det. Förmodligen någon liten insekt som håller på och äter upp mitt träd! Jag fingranskade bladen men kunde inte se någon insekt. Trodde först att det kunde vara löss.
          Tacksam för tips på hur jag ska få mitt träd ifred.

          Bifogad fil  Viktoriaplommon.jpg ( 793.73k ) Antal nedladdningar: 21


           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 18-05-2014, 18:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Många insekter är nattaktiva, sedan gömmer de sig dagtid. Man skall alltså inspektera träden på natten
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 18-05-2014, 20:59
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          Det är nog ingen fara med trädet,lite frostskadade blad tycker jag man kan se men annarst är det nog OK. Hälsningar Eskil43
           
          Citera
          Rosmarina
          Inlägg 18-05-2014, 21:08
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          14-05-2014
          Medlem nr: 80 007



          CITAT (eskil43 @ 18-05-2014, 21:59) *
          Det är nog ingen fara med trädet,lite frostskadade blad tycker jag man kan se men annarst är det nog OK. Hälsningar Eskil43


          Tack för ditt svar men det är inte frostskador. Vi har inte haft frost här sedan trädet blev planterat.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-05-2014, 14:37
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Skall du ha helt felfria ej ätna blad på ditt träd får du plantera det inomhus. Det hör till naturens villkor att nån insekt kommer förbi och äter lite. Så länge det inte blir kalätet är det ingen fara.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 19-05-2014, 14:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          Sedan 2/5 har det varit frost nästan i hela Sverige fram till den 7-8/5 nästan varge natt,som mest 7-8 minus enda ned till sydligaste Småland.I melardalen har temperaturen legat som lägst minus 7 grader lokalt (natten mellan 5 och 6 maj ).Tidigtblommande 50 åriga äppelträd har förlorat blomningen helt,tidigt blommande rhododendron sammasak + en massa andra skador på fleråriga växter.Det har varit den kallaste första veckan i maj sen 40 - 50 år tillbaka.Vist kan skadorna vara orsakade av något annat men det är inte troligt av bilden att döma. Hälsningar Eskil43
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-05-2014, 16:19
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nog stämmer det med frosten men det är allt ätskador på skottet som sticker upp till vänster.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 19-05-2014, 18:00
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          Hej igen!Titta noga på skadans plasering,det fins i övredelen av bladen,det indigerar för skada innan eller samtidigt med bladsprikningen.Bladens celler i dom ytrebladen har blivit påverkade av någott,och i detta fall ligger frost nära till hands.Det har blivit en eller några celler som har skadats och följden blir hål i dom förtsta bladen som kommer fram. Det är mycket vanligt av den här typen frågor i fackhandel,så jag har undersökt sådant här tusentalsgånger under mina 50 år som som plantskolist och det är sällan allvarligt för växten, däremot är onödig och okunnig bekämpning till mycket större skada för våra trädgårdar och naturen förövrikt så avvakta och se. Eskil43
           
          Citera
          Rosmarina
          Inlägg 19-05-2014, 20:17
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          14-05-2014
          Medlem nr: 80 007



          CITAT (eskil43 @ 19-05-2014, 19:00) *
          Hej igen!Titta noga på skadans plasering,det fins i övredelen av bladen,det indigerar för skada innan eller samtidigt med bladsprikningen.Bladens celler i dom ytrebladen har blivit påverkade av någott,och i detta fall ligger frost nära till hands.Det har blivit en eller några celler som har skadats och följden blir hål i dom förtsta bladen som kommer fram. Det är mycket vanligt av den här typen frågor i fackhandel,så jag har undersökt sådant här tusentalsgånger under mina 50 år som som plantskolist och det är sällan allvarligt för växten, däremot är onödig och okunnig bekämpning till mycket större skada för våra trädgårdar och naturen förövrikt så avvakta och se. Eskil43



          Tack eskil43 för ditt svar. Min oror är stillad. Några små insekter som landar och tar sig en tugga är helt ok!
          Vilken tur att jag bor en bit söder om Helsingborg där vi garanterat sluppit frost sedan påsk. Vi har fin blomning av alla fruktträd och jordgubbarna har börjat sätta kart. Sankte Pers nycklar blommar i skogen, rapsen är nästan överblommad. Allt är ca två veckor tidigare än normalt.

          Hälsar
          Rosmarina
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 08:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon