Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilken tomatsort......................, Allt är för trångt
          Kenneth
          Inlägg 17-01-2003, 08:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          17-01-2003
          Medlem nr: 588



          skall jag välja till mitt växthus. Har provat en massa sorter men alla växer mig över huvudet och blir så stora både på längden och bredden. Vill även ha lite plats för annat också.

          Växthuset är bara på 6.5 kvm.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-01-2003, 09:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Själv odlar jag växthustomater (som tjuvas) i ett växthus av samma storlek. Denna typ av tomater är bara en lång lian så de är inte speciellt breda, de blir dock ganska långa. Själv lindar jag ett snöre medsols runt plantorna och binder fast dem i en lina i taket, när plantorna nått upp till linan så knyter jag loss snöret och lindar runt hela plantan och sänker ner plantan och att flyttar alla plantor lite åt ett håll på linan så stjälkarna lägger sig lite mot marken (jag tar bort en del blad som hamnar på marken, håller man jorden i växthuset ganska torr på ytan brukar det inte göra något om det ligger lite blad på jorden)

          Själv gillar jag klassikern Gardener´s delight(70dagar), en söt och god körsbärstomat som inte är en hybrid så man kan odla sitt eget frö.

          Runåbergs har en sort jag tänker prova i år som heter Mei Wei en sort från kina som ska likna gardener´s delight men den har en utvecklingstid på bara 62 dagar.

          Sungold är även den en söt och god tomatsort, det är en modern F1 hybrid så eget frö kanske inte går så bra att odla + fröna brukar vara ganska dyra, men det är en väldigt god liten körsbärstomat.



          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Jennyn
          Inlägg 17-01-2003, 17:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 125



          Jag kan verkligen hålla med om att Garden Delight är en god och lättodlad tomat. Fast jag brukar inte slösa växthusplats till den, eftersom den här i Mälardalen går bra på skyddat ställe utomhus.

          Jag skulle vilja slå ännu ett slag för min favorit Cheerio som är både tidig och fantastiskt god. Plantan (som kanske inte är den vackraste) brukar inte bli alltför stor. Om den skulle skjuta i höjden för mycket så kan man ju toppa. Bredden regleras ju rätt bra när man"tjuvar". När man sätter ut den i växthuset placerar man den så pass djupt att första blomklasen hamnar någon decimerer över jordytan. Bladen under denna tas bort.

          En liten nackdel med Cheerio är att plantan kan bli lite skräpig framåt hösten. Jag brukar använda de första tjuvarna som skott. Sätt dem i vatten så får de ganska lätt rötter. När moderplantan blir skräpig ersätter jag den med den nya plantan. Ett ännu enklare sätt är att låta en låg "tjuv" växa fram. När resten av plantan blir skräpig skärs den av och då går all kraft till tjuven. Denna metod fungerade utmärkt för alla mina växthustomater förra sommaren.

          Hälsar tomatfanatikern Jenny
           
          Citera
          evalina
          Inlägg 17-01-2003, 20:30
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 89



          Är det någon som har provat min favorittomat,Olivade ? Ser aldrig att det skrivs om den. Synd tycker jag,för den är superhärlig!
          Den är inte så tidig, stor oval köttig salsatomat, med härlig smak!
          Jag brukar flå och mixa dem tillsammans med vitlök och chili och frysa in. Perfekt till grytor och såser hela vintern. Fast dom är jättegoda att äta färska också. Finns det förresten nåt ljuvligare än att plocka en solvarm tomat i sitt växthus,och äta åbara njuta? Himmel vad jag längtar!!!
          Evalina
           
          Citera
          Monica i Sörmlan...
          Inlägg 18-01-2003, 11:05
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 350



          Under min första sommar med växthus hade jag bl a Olivade. Eftersom växthuset kom upp ganska sent på våren, köpte jag färdiga plantor hos en odlare i trakten. Resultatet blev härligt! Många goda tomater som jag hade glädje av långt in på hösten. De var lika goda att äta naturella som att laga till dem. Gillar också formen. Tror att det är en F1-tomat, dvs att det är osäkert vad man får för tomat efter fröer som man tagit. Däremot vet jag att Lindholms säljer fröer.


          --------------------
          Hälsningar Monica
           
          Citera
          abborrmaster
          Inlägg 22-01-2003, 18:23
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem sedan:
          02-01-2003
          Medlem nr: 528



          jag har en påse med olivade-frön hemma... Snart e det sådax för dem!!

          /Simon


          --------------------
          user posted image
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 11:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon