Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ihopkrullade tomatplantsblad
          aftongatan
          Inlägg 16-04-2020, 07:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          16-04-2020
          Medlem nr: 91 101



          Hej! Jag sådde tomatfrön för ca en månad sedan, de har vuxit fint men igår upptäckte jag att några blad på en planta hade krullat ihop sig, blivit lite lilaaktiga på baksidan och verkar ha spruckit/svullnat i något bladlager på undersidan. Jag klippte av detta med risk för att det eventuellt skulle vara någon ohyra, men såg inget som kröp eller dylikt. Försökte bifoga bilder men filerna är tydligen för stora. Vad kan detta vara och vad kan jag göra för att undvika detta? Tack på förhand!
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-04-2020, 20:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Lite krulliga blad är ofta överskott på kolhydrater orsakas ofta av soligt och varmt på dagen och fotosyntesen går för högvarv och sedan blir det lite kallare på natten. Lite lila blad är ofta fosforbrist, tomat kan inte ta upp fosfor i för kall jord så sätter man ut dem för tidigt eller vattnar med riktigt kallt vatten kan man lätt få brist inget av detta påverkar dock plantan nämnvärt och är inte skadligt


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          aftongatan
          Inlägg 17-04-2020, 10:19
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          16-04-2020
          Medlem nr: 91 101



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-04-2020, 21:51) *
          Lite krulliga blad är ofta överskott på kolhydrater orsakas ofta av soligt och varmt på dagen och fotosyntesen går för högvarv och sedan blir det lite kallare på natten. Lite lila blad är ofta fosforbrist, tomat kan inte ta upp fosfor i för kall jord så sätter man ut dem för tidigt eller vattnar med riktigt kallt vatten kan man lätt få brist inget av detta påverkar dock plantan nämnvärt och är inte skadligt

          Tusen tack!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 00:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon