Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          12 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fyra träd rikare!, Har någon dessa hos sig?
          Cilla
          Inlägg 13-04-2004, 23:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Idag kom jag över fyra efterlängtade träd. Har någon här satt eller levt längre med någon av dessa?

          Kopparlönn, Acer griseum


          Man bara måste känna på barken när man går förbi, det flagar och under kommer en bronsskimrande, len bark. Det är ett litet träd som växer långsamt och kanske inte blir högre än 5 meter eller så.

          Strimlönn, Acer pensylvanicum eller tegmentosum (finns fler strimmiga)

          Liten lönn, max 8 meter hög med härligt grön och strimmig bark.

          Glanskörsbär, Prunus serrula

          Stammen är oemotståndig. Dock bör man ha väldrönerat för att den ska bli så här glansig. Jag får gräva rejält...

          Ullungrönn, Sorbus dodong

          10 meter hög rönn med fin blom och mycket starka höstfärger, vindtålig och med droppformade rönnbär. Brukar vara svindyr. E-plantmärkta varianten har bäst höstfärger säger de som testat.


          --------------------
           
          Citera
          Mi70
          Inlägg 14-04-2004, 00:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem sedan:
          17-07-2003
          Medlem nr: 1 914



          Åh, vilka fina träd rolleyes.gif Blir lite avis jag..... sad.gif

          Har ingen erfarenhet, är bara fylld av beundran!

          Hur dyra var dessa, om man får fråga......?

          Själv släpade jag hem en tre meter hög rönn från skogen i augusti förra året, som tappade alla blad och såg död ut hela hösten. Nu kommer den med stora knoppar!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-04-2004, 01:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Kul med rönnen Mi70 - skickligt!

          Ja inte blir man pengarik på trädintresse, men trädrik. Jag hittade äntligen unga träd, 2 och 3-åringar och då blir de billigare. Inte billga, men mindre dyra, dvs ett par-tre hundralappar per styck och någon liten rabatt på det.

          Handeln säljer alldeles för stora träd tycker jag och då blir ju priset därefter också. Å andra sidan är ett träd för 200-350 spänn inte så farligt om man jämför med allt möjligt annat krims man kan köpa för den summan. Fast det gäller ju att ha den också, och idag var en sådan dag.


          --------------------
           
          Citera
          Ingis
          Inlägg 14-04-2004, 12:38
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          15-08-2003
          Medlem nr: 2 110



          Jättefina träd Cilla. Jag skulle också vilja ha. Att sätta på mitt landställe för hemma har jag så liten tomt så det fungerar inte.
          En ullung-rönn köpte jag till min svägerska på 40-årsdagen. Den växer väldigt fort.
          En glanskörsbär hade jag här hemma, men den drabbades av grentorka så till slut sågade jag ner hela. Men stammen var underbar.
          Undrar om kopparlönn och strimmlönn går i zon 3?
          Jag har aldrig sett dem här i Sth-trakten.

          Jag är väldigt förtjust i lönnar samt vackra stammar.

          Grattis till dina fina fynd, jag måste erkänna att jag är lite avis.
          Hälsningar Ing-Marie
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-04-2004, 14:13
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja, ullungrönnen har jag placerat i sidan av tomten där den kan få blir hög som den vill. Den sägs tåla vind bra. Hoppas att den växer fort också här - jag tycker så mycket om praktfulla rönnar.

          Kopparlönn går upp till zon 3 och strimlönn till zon 4 - vissa sorter till zon 5 också. Jag har sett kopparlönnen på lite skyddade ställen i och kring Stockholm. Går du på Zetas trädgårdar någon gång - missa inte de fullvuxna exemplaren vid caféet.

          Kopparlönnen kan du säkert få plats med - det är ett litet träd och det växer mycket långsamt. Mer än 5 meter högt blir det inte och oftare blir kronan smalare än så. Man kan stamma upp det genom beskärning på hösten så att kronan kommer högre upp. Lite sur och humusrik jord vill den ha.

          Strimlönnen är större - det finns olika arter och jag tycker att Acer pensylvanicum har vackrast stam men det finns också andra vackra strimlönnar som blir lite mindre. A. Pensylvanicum blir 4-8 meter högt.

          Grentorkan får jag säkert vara på min vakt med för glanskörsbäret. Så trist att du behövde såga ned ditt!

          Om man gillar träd och inte har plats för dem kan man presentplantera... Jag gör det åt vänner ibland, men det kan vara svårt att ge bort ett träd för att det är en så personlig och långvarig växt. Ett annat sätt att njuta av trädplantering är att busplantera. Man får naturlitgvis göra det med förnuft och inte sätta träd som kommer att dominera, sprida sig, som behöver en massa skötsel eller som är sjuka - men det finns ofta små skogsområden i städerna som ingen riktigt bryr sig om. Där kan det bli fint med ett körsbär, en vildapel eller annat. För det mesta behöver man inte busplantera - det är bara att ringa till parkchefen och säga att man gärna skulle vilja sätta ett träd i kanten av ett skogsparti och höra vad han/hon har för synpunkter på det. Jag har satt ett tiotal träd i samråd med parkcheferna i olika kommuner och det har gått bra.


          --------------------
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 14-04-2004, 14:18
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Glanskörsbär och Dodong odlas här också smile.gif fast inte sedan så länge , men de ser fina ut,hoppas vintern varit snäll .


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Ingis
          Inlägg 14-04-2004, 14:50
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          15-08-2003
          Medlem nr: 2 110



          En kopparlönn ska jag spana in nästa gång jag åker till Zeta.
          Min man blir lite svettig när jag åker dit. (Jag förstår inte varför.........)

          Förra året hade jag siktat in mig på en guld-lönn, men den var superdyr, den minsta lilla plantan.

          Ett träd som jag köpte där för flera år sedan är en korkalm. Den tycker jag är fantastisk med sin stam och sina friska blad. Tyvärr har den blivit alldeles för stor så jag måste kapa den varje år.
          Visste inget om den när jag såg den på Zeta och blev så förtjust i stammen
          Där stod att den inte blev högre än fyra meter, men sedan läste jag om den i en bok att den kan ju bli jättehög.
          Men nu är det försent att flytta den. Men det skär i hjärtat att behöva stympa den varje år.
          Hälsningar Ing-Marie
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-04-2004, 15:19
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Sylvia och Bernt har skrivit en artikel om träd med intressanta stammar:
          http://www.odla.nu/artiklar/stammar_och_bark.shtml

          Korkalmen ska jag överväga till ett annat år... Likaså den Manchuriska valnöten och vingnöten. Båda två intressanta träd och de finns som E-plantor:
          Juglans cinerea fk Örebro E - grå valnöt (till zon 4-5). Ett stort och brett träd som passar som vårdträd eller i park. Jag funderar på att testa att låta ett klämma sig mellan några andra i sidan om min tomt, kanske till nästa år.


          Pterocarya fraxinifolia fk Uppsala E - kaukasisk vingnöt (till zon 4-5)
          Stort träd med exotiska hängen och frukter. Kan bilda rotskott. Har någon ett sådant i trädgården kan man fråga om man får ta ett så blir trädet billigt. Jag funderar på att kolla om det är möjligt att hålla den som hägg, dvs som flerstammiga buskträd där man tar ned ett o annat lite då och då.


          --------------------
           
          Citera
          Ingis
          Inlägg 14-04-2004, 18:44
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          15-08-2003
          Medlem nr: 2 110



          Tack för tipset Cilla.
          Man blir ju sugen på så mycket. Synd att man inte har en sjö att ösa pengar ur.

          Men att korkalmen oftast bara blir en buske här, vet då inte min korkalm om. Den är säker 5 meter redan nu efter c.a 5 år och då har jag ändå kapat den 2 ggr. Men det är klart, det stod oftast i artikeln.

          En kaukasisk vingnöt kanske får plats.
          Jag får väl börja satsa lite mer på landet där har jag nästan obegränsat med plats.

          Kan jag klämma in med en fråga? Här på tomtföreningens mark har vi tillsammans satt två hästkastanjer som knappt överlever.
          Stammen har spruckit som man för övrigt ser på nästan alla träd på området. Kan det ha att göra med att vi har blålera i botten?

          Hälsningar Ing-Marie
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-04-2004, 19:53
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Kaukasiska vingnöten blir ca 20 meter hög och den blir flerstammigt bred pga rotskott... Om du har så god jord så att korkeken växer i höjd 5 meter på fem år kanske du ska välja ett mindre träd. (Du verkar ha ett perfekt trädodlarställe!)


          Relativt ung vingnöt på Öland.

          Kopparlönnen däremot växer normalt långsamt - kanske du kan få fart på en sådan istället. Den blir inte högre än 5 meter.

          Men ofta är den dyr... De flesta vill inte köpa den som riktigt liten och det kostar att ha den hos odlare i flera år. När man ska köpa träd gäller det att titta på de små spröten i handeln. Zetas tar in sådana ibland, och då är de överkomliga i pris.

          Blålerjord låter som ett problem för träden, ja - men om de symptom du ser beror på det kan jag inte säga.
          Är det stammarna som spruckit på kastanjerna, eller är det barken?
          Är det vanlig hästkastanj, Aesculus hippocastanum? De olika arterna vill ha lite olika jordar och tål väta/torka olika bra.

          Om man gräver en grop stor som en hink och fyller gropen med vatten bör vattnet rinna undan inom ett par timmar för att jorden ska vara väldränerad nog för träd. Rinner det snabbare undan får man satsa på torktåliga träd, och står vattnet kvar får man antingen dränera eller satsa på de får arter som klarar stående väta bra.


          --------------------
           
          Citera
          Ingis
          Inlägg 14-04-2004, 20:09
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          15-08-2003
          Medlem nr: 2 110



          Javisst, det var kopparlönnen jag menade.

          Jag ska gå ut imorgon i ljuset och titta närmare på sprickorna, hur djupa de har blivit. Jag har inte tittat i år ännu.
          Men vad jag minns så har sprickorna börjat med barken men blir större och går liksom djupare in i stammen för varje år.

          Får jag återkomma när jag har kollat lite bättre?

          Hälsningar Ing-Marie
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-04-2004, 20:16
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Javisst, återkom gärna och berätta mer. Trädproblem kan man aldrig få nog av!


          --------------------
           
          Citera
          Ingis
          Inlägg 16-04-2004, 18:49
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          15-08-2003
          Medlem nr: 2 110



          Hej igen Cilla. Jag var ute igår och fotograferat våra skadade träd, men jag lyckades inte få in bilderna i forumet.
          Min son kom nu till helgen och vi får se om han lyckas, när hockeyn är slut
          Hälsningar Ing-Marie
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-04-2004, 19:31
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ingis om det är så att du försöker bifoga bilder från din hårddisk så går det inte. Bilderna måste vara utlagda på nätet för att det ska fungera. Har du ingen hemsida så går det att lägga upp ett album här på forumet som man sedan kan länka in bilder ifrån i sina meddelanden.

          http://www.odla.nu/album/


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ingis
          Inlägg 16-04-2004, 20:15
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          15-08-2003
          Medlem nr: 2 110



          Tack så jättemycket Åsa för upplysningen. Det var det jag gjorde från början att försöka föra över från hårddisken.
          Sedan försökte jag från mailet där de låg och då fick jag som svar att de var för stora. Sen försvann mitt fotoalbum.
          Jag har knökat med detta så länge nu så jag håller på att bli tokig. Hoppas hockeyn tar slut snart.....
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 16-04-2004, 20:58
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Härliga träd, Cilla!
          Själv har jag blivit med oxel - jag älskar de mjöliga smaklösa bären! wub.gif
          Oxel var det som fattades på vårt berg av växter Evert Taube sjöng om.


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-04-2004, 21:19
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Grattis! Oxel ja, det är ett fint träd. Litet - passar bra också för små trädgårdar. Prydligt - bildar en så fin krona alldeles av sig själv. Vindtåligt - bra i häck och som kronträd i blåsiga lägen. vackert bladverk - den där speciella mörkgröna lite lätt glansiga och silvrigt håriga baksidan. Och så bären förstås - härligt att de sitter kvar så länge om man inte plockar dem.

          Oxeln för mig är som en rätt sträng och stark karaktär som inte så lätt låter sig beröras av just något, men som generöst ger sina välvårdade blomklasar på våren och noggrannt upphängda bär på hösten.

          Vad gör du av bären Hannele?



          --------------------
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 16-04-2004, 21:29
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Cilla @ 16-04-2004, 22:19)
          Prydligt - bildar en så fin krona alldeles av sig själv.
          Vad gör du av bären Hannele?

          Tror du, Cilla, jag kan låta bli kronan på mitt nya dyra träd...? unsure.gif

          Jag äter bären bara som dom är - och spottar kärnorna.
          Jag älskade de mjöliga oxelbären på skolgården!
          Förr i tiden malde man och blandade torkade oxelbär i mjöl.
          Man kunde också koka sirap på dem och brygga öl och svagdricka och brännin.
          Torkade bär blandades i bröd, soppor och välling. Man gjorde mos och gelé.
          Man kunde göra pannkaka med oxelbär. Även som grisfoder.

          Finnoxel, Sorbus hybrida, har lite surare och saftigare bär,
          dem plockar man efter första frostnatten.


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-04-2004, 21:40
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          smile.gif Nej låt inte bli den Hannele, formklipp du. Har vandrat på dina hemsidor igen och det finns en sådan skönhet och fantasi på ditt berg! Till och med jag som helst ser träd växa vilt facsineras. Fast det är klart - om du kan vänta ett par år är det bättre för rotetaberingen...

          Finnoxel, det var intressant. Slog upp den - vilket vackert bladverk! Mindre träd också, bra för den som vill ha vindskyddsträd i liten trädgård.

          Sorbus hybrida, Finnoxel


          Sorbus intermedia, Oxel


          --------------------
           
          Citera
          Exotic
          Inlägg 16-04-2004, 22:47
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem sedan:
          12-01-2003
          Medlem nr: 565



          Hej Cilla flera av dem du skrev om , har jag titta på oxå ,men med mycket liten tomt , , , så slog jag till med
          Ja du vet "Glanskörsbär " rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
          men så läckra träd det finns om man bara börjar och titta smile.gif tongue.gif
          MVH


          --------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp
           
          Citera

          12 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon