Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Riven bark, ungt träd, Hur hjälper jag bäst trädet att läka?
          Kip
          Inlägg 22-06-2019, 10:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          22-06-2019
          Medlem nr: 89 517



          Jag har ett ungt träd, med avriven bark på 20-25 cm av en stam som är ca 1 meter. Katt eller rådjur finns båda i kvarteret och gör ofta besök. Det har varit öppet några veckor. Jag har läst många olika forum, med varierade och ibland motstridiga råd om hur man bäst hjälper trädet att läka: Skär rent lös bark, skär inte rent, vrid tillbaka barken och sätt gummiband, låt ytan torka, agera fort, balsam och inte balsam, mycket näring, bygg en brygga, mm.

          Se på bilderna jag lägger in som bifogade filer och berätta gärna om du faktiskt vet och har erfarenhet.

          Stort tack på förhand!

          Kip

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  90E48D6C_D065_4ECA_82AF_9D8A4DC91CD6.jpeg ( 347.71k ) Antal nedladdningar: 28
          Bifogad fil  1BF4F133_2770_4F00_9E89_A4CA46FFE85A.jpeg ( 291.51k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  F0684BAE_9F4A_4758_99DF_FDC895F28A4C.jpeg ( 177.85k ) Antal nedladdningar: 25
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-06-2019, 10:51
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Låt trädet vara ifred, miljontals år av samexistens med hjortdjur och evolution har gett trädet metoder att hantera sånt där. Att försöka vika tillbaka barken är lönlöst, den växer inte fast igen, allt som sker är att du skapar en skuggig och fuktig yta där bakom som är perfekt för diverse insekter och svamp att leva i. Skär inte bort någonting, du skapar bara nya sårytor efter att trädet nu har stängt till de gamla. Det enda du egentligen kan göra är att se till att trädet har optimal växtkraft, så det orkar hantera skadan så fort som möjligt. I första hand genom vattning, trädet står nu på en "prärie" av gräs som det inte är skapt för så det tycker mycket om extra vatten. Gödning är det lite sent på säsongen för, man skall ju helst inte ge kväve efter midsommar och där är vi nu. Men trädet har bark kvar på ena sidan så här behövs ingen bryggympning, allt som krävs är att låta trädet ta hand om det i lugn och ro. Det är lätt i såna här lägen att man skadar trädet med för mycket kärlek och omtanke.

          Detta skrivit av erfarenhet, jag har en naturtomt med mycket rådjur och får träd fejade varje år. De flesta vilda, men även ett och annat planterat. Jag vet ungefär vad träd brukar klara och ditt har goda överlevnadschanser. På mellanbilden tror jag till och med att man kan se färsk ved börja växa in från sidan för att täcka till skadan.
           
          Citera
          Kip
          Inlägg 22-06-2019, 11:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          22-06-2019
          Medlem nr: 89 517



          Tack för ett utförligt, erfaret och bra svar! Tyvärr bostadsbolaget som valt placering av trädet. Skulle det hjälpa med en lite större cirkel gräsfri yta runt trädet? Hur stor i så fall? Tack!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-06-2019, 11:11
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Gräsfria ytor är alltid bra men håller du gräset så där kort gör det ingen större skada. Hur mycket vatten och näring det kan suga från jorden beror på storleken på stråna och de där kan inte vara mycket till konkurrens. Största problemet är nog att regn avdunstar snabbare från kortklippt gräsmatta eftersom värmen når jorden bättre. Sedan ser ju körsbärsträdet ganska friskt och frodigt ut.
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 22-06-2019, 22:54
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Huggorm, bra svar.
          Men det är minst lika besvärligt för vattnet att passera grästorven, så kort gräs hjälper inte så mycket vid vattenbrist. Bättre med gräsfri yta således.

          Redigerat av jegi: 22-06-2019, 22:56


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 22:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon