Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Identifiera kaprifol, Vilken art/sort kan det vara?
          KeaBackarna
          Inlägg 04-11-2008, 16:21
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-10-2008
          Medlem nr: 19 395



          Vi bor utanför Nora, ungefär i zon IV men med betydligt "vänligare" klimat i vissa lägen. Vi har tre kaprifoler kring verandan mot söder. Två är typiska "äkta kaprifol", men den tredje kommer jag inte riktigt underfund med.

          Beskrivning: Blommorna är rödorange på utsidan med gulrödaktigt gap. Blomman är inte alls lika flikig som hos den äkta kaprifolen, utan mer trumpetformad med en lång nedre läpp och resten sammanhållet med bara en uddig kant. Ett eller två bladpar under blomställningen är sammanvuxna som hos äkta kaprifol.

          Kaprifolen börjar blomma ganska tidigt på våren och fortsätter sedan ungefär hur länge som helst. Den intensivaste blomningen brukar komma i juli-augusti. Den står i blom nu, trots åtskilliga nätter med minusgrader. Så fort temperaturen kryper över nollan fortsätter blomknopparna att utvecklas, och slå ut.

          De flesta bladen har fallit, men nya blad utvecklas ur de knoppar som väl egentligen inte borde slå ut förrän till våren, och nya blad/blomknoppar har tillkommit sedan i september. De blad- och blomknoppar som inte hinner utvecklas färdigt innan allt blir djupfryst, fortsätter att utvecklas så snart våren kommer.

          Vilken art/sort kan det vara som beter sig så här?

          Karin
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 04-11-2008, 17:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Den här sidan har rätt bra bilder, hoppas de hjälper.


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          KeaBackarna
          Inlägg 04-11-2008, 18:49
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-10-2008
          Medlem nr: 19 395



          Tack!

          Litet sökande gav vid handen att det skulle kunna vara en Lonicera x brownii 'Dropmore Scarlet', men inte ens den borde väl blomma helt ogenerat mitt i vintern? Färg och blomform stämmer dock mycket bra. På en engelsk sida hittade jag en uppgift om att den hör hemma bland de härdigaste kaprifolerna, så det kan ju stämma. Jag får kalla den "Eldkaprifol" tills vidare.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 22:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon