Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > När kan jag ta bort stödpinnarna till avenboken?
          jerydh
          Inlägg 05-06-2017, 18:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem sedan:
          29-04-2014
          Medlem nr: 79 889



          Hej!
          Jag har en avenbokshäck som jag stagat upp med bambupinnar. Fick inte tag i så många tvåmeters som jag behövde så jag har en hel del 150 cm som jag skarvat på en ytterligare pinne på. Det senare blir inte helt stabilt. En del av häcken har nått fullhöjd och jag har börjat förstå att pinnen mest är för att leda toppskottet uppåt snabbare och inte lika mycket för att göra stammen stabil.

          Kan jag ta bort stödpinnarna där stammen nått fullhöjd eller riskerar jag att plantan kroknar eftersom toppen inte är stabil? Skulle vilja använda de långa störarna till de plantor som fortfarande är bräckliga.

          /Joel
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-06-2017, 20:00
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Du bör ta bort pinnarna efter cirka ett år från planteringen. Står de kvar längre kommer inte plantorna utveckla bra rötter eftersom de tror att de är stabila ändå. Vill du staga toppskotten bör du fästa pinnarna i stammen, inte i jorden. Då kan fortfarande rötterna röra sig i jorden när vinden får plantorna att svaja, och då "förstår" dom att dom måste satsa på rottillväxt. Men knyt pinnen med breda band eller liknande, så du inte skadar barken med en tunn tråd som ger all belastning på en liten yta.
           
          Citera
          jerydh
          Inlägg 05-06-2017, 21:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem sedan:
          29-04-2014
          Medlem nr: 79 889



          Ok!? Alltid nya saker man lär sig. Men att ta upp pinnarna ur jorden efter ett år är två år för sent nu :-)
          Behövs pinnen för att stabilisera toppen ända tills den så att säga är självstagande? Om det är så, hur gör man om man vill ha en tre meter hög häck? Flyttar man pinnen högre och högre i enlighet med ditt inlägg Huggorm?

          Redigerat av jerydh: 05-06-2017, 21:06
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2017, 05:13
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Normalt sett skall plantorna växa rakt upp av sig själv
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 19:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon