Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Droppbevattning+flytande näring
          Xqiz
          Inlägg 25-04-2021, 10:41
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          22-04-2018
          Medlem nr: 87 199



          Hej!

          Lite bakgrund information.
          Detta blir först året med växthus för oss och idéerna är många. Växthuset är 6m2 och kommer bestå att 80% tomatplantor. Har även ett stort intresse för automatisering (litet som stort).

          Har dom senaste dagarna läst på om olika bevattningssystem och skötsel av tomater m.m. Förhoppningsvis är det snart dax att ställa ut tomaterna i växthuset utan att behöva oroa sig för frost (bor i zon1).

          Så har nu en plan hur jag vill gå tillväga men för säkerhetsskulle rådfrågar jag här innan. Kan tillägga att detta är ett "off grid" växthus för utmaningens skull.

          Min plan är att installera 2x200L tunnor intill växthuset ca 50cm ovan för maken, sen koppla en bevattningsadapter 20cm från tunnans botten (undvika smuts), med 1/4 slang och munstycken kan jag få vatten till alla mina plantor.
          Munstyckena kommer vara inställda på 1 droppe i sekunden och vattna plantorna ca 20 minuter 1-2 gånger om dagen. Målet är mellan 2.5L till 4L vatten i veckan per tomat planta.

          Nu till frågan. Går det att göra en nässelvattens blandning och hälla direkt i vatten tunnan? Tänkte mig då en lite svagare blandning runt 1/15. Kommer blir helt fel om jag ska tillsätta gödning utanför dropp systemet.

          Är jag helt ute och cyklar med min ide ?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 20:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon