Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          63 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          freddie
          Inlägg 16-10-2007, 11:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          Undrar om någon har en idé om detta ser normalt ut:


          Skott på citrus 16 okt


          Skott på citrus 16 okt

          De står fortfarande ute, jag har inte haft någon frost än, men nästan (+0.1). Skotten har kommit senaste veckan. Någon som har ide om det är ett hälsotecken eller tecken på stress p.g.a. kylan. / f

          Redigerat av freddie: 16-10-2007, 20:00


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 16-10-2007, 12:21
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Min citron ser likadan ut och den står nu inne under tillskottsbelysning. Flaxss kom hit och hjälp...
           
          Citera
          igl
          Inlägg 16-10-2007, 12:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem sedan:
          17-10-2003
          Medlem nr: 2 452



          min skjuter också nya skott och det kommer en blomknopp också. det kan ju knappast bli något av dessa blommor för nu står den inne. jag kan varken ge den ljuset eller den svala plats den behöver över vintern. den får helt enkelt överleva i fönster. jag har aldrig haft någon citrus förrut, så vi får se hur det går.
          mvh
          inger
           
          Citera
          Citrona
          Inlägg 16-10-2007, 12:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem sedan:
          05-10-2007
          Medlem nr: 12 729



          Citrus gör så där, de blommar kontinuerligt och bär blommor, kart och frukt samtidigt. Jag har ett stort citronträd som just har fått flyttat in i kallförrådet. Det har både nya bladskott och blomknoppar, även om det inte blommar så mycket som det gör sen i vår när ljuset börjar komma tillbaka. Citrus mår bäst av att övervintra svalt och ljust, även om det kan fungera att ta in dem i värmen också. Men i så fall måste man ha mycket tillskottsljus, typ tropiskt växthus. Mitt citronträd står ganska ljust, förrådet har ett skapligt stort fönster. Temperaturen håller sig mellan 0 och +10 hela vintern. Trädet har stått där i två vintrar och mått jättebra, jag har aldrig ohyra och trädet tappar heller inte blad eller kart. Citronerna som nu sitter på trädet (kanske 30-40 st) varierar i storlek från nästan fullstora till storleken av en kaffeböna. De största citronerna är nog mogna, men jag tycker trädet är så vacker när det har stora, gula frukter, så de får sitta kvar. Det finns ju citroner på ICA yahoo.gif Men det tar väldigt lång tid för citroner att mogna, de största citronerna på mitt träd var blommor i mars 2006!Bifogad fil  25072007325.jpg ( 454.33k ) Antal nedladdningar: 270
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-10-2007, 12:48
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          helt normalt , står den ute och det går över +15c börjar den växa . och sätta blommor . mina gör så varje höst under en solig period . problemet är att den nya tillväxten inte är tålig mot kyla och när den väl kommer in torkar dom nya skotten lätt . har hänt mig flera gånger bägge sakerna ,själva plantan kommer skjuta nya skott till våren . även om den nya tillväxten skulle frusa bort i en frost natt

          igl - har du den inne sätt den i norr fönstret där du ger extra ljuse och håll runt +15c . citrusar är tropiska och behöver inte vila kyligt . det är bara i sverige vi måste övervintra dom kyligt för att vi inte har ett tropiskt klimat inne . den bästa övervintring för citrus är runt +15c och tropsia förhållande där dom kan vara igång hela tiden .hos oss är den bästa övervintring svalt +5c +10c om man inte har en vinterträdgård .

          Citrona - vi skrev visst samtidigt wub.gif

          Redigerat av flaxss: 16-10-2007, 12:49
           
          Citera
          igl
          Inlägg 16-10-2007, 12:54
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem sedan:
          17-10-2003
          Medlem nr: 2 452



          kanske bättre jag sätter ned den bland hibiscusarna då, ljusare och ca 10 under vintern. de klarar sig ju bra. får väl försöka knöka in den.
          mvh
          inger

          Redigerat av igl: 16-10-2007, 12:55
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-10-2007, 13:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (igl @ 16-10-2007, 13:54) *
          kanske bättre jag sätter ned den bland hibiscusarna då, ljusare och ca 10 under vintern. de klarar sig ju bra. får väl försöka knöka in den.
          mvh
          inger


          där kan den stå
           
          Citera
          Citrona
          Inlägg 16-10-2007, 13:59
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem sedan:
          05-10-2007
          Medlem nr: 12 729



          Ja, Flaxss, vi gjorde visst det. Och vi verkar vara ganska överens också tummenupp.gif
          Vad har du för citrusväxt/er?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-10-2007, 14:30
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag har

          lime,citron,apelsin,plus ett par okända . alla egna sådder . inte så gamla än men dom trivs och hoppas dom vill blomma åt5-10år
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 16-10-2007, 19:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          Tack för alla svar! Jag är lite rädd för det du skriver om flaxss, att skotten kommer att vissna när jag tar in dem. Skotten in sig ser också annorlunda ut nu än i somras när de växte utav bara den. De som kommit nu ser fölrkrympta och lite "lidande ut", så därav tänkte jag om det var plantorna som var stressade.

          förresten, flaxss, kan du inte ladda upp några bilder på dina frösådda skapelser! Är nyfiken!


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-10-2007, 20:23
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (freddie @ 16-10-2007, 20:21) *
          Tack för alla svar! Jag är lite rädd för det du skriver om flaxss, att skotten kommer att vissna när jag tar in dem. Skotten in sig ser också annorlunda ut nu än i somras när de växte utav bara den. De som kommit nu ser fölrkrympta och lite "lidande ut", så därav tänkte jag om det var plantorna som var stressade.

          förresten, flaxss, kan du inte ladda upp några bilder på dina frösådda skapelser! Är nyfiken!


          ingen fara om dom skotten dör , där kommer nytt . det händer inte alltid allt beror på det enskilda inomhus klimat som råder . att dom är gula och för krympta är att det inte är optimala förhållande för dom att växa . men ändå tillräckligt värme och ljuse för att pressa fram några nya blad . mina gör så även under vinter så kallade veka vinter skott som inte alls är lika fina som dom som kommer på sommaren . samma sak på hösten som med vinter skott alltså . som jag sa då vilar dom inte helt och hållet då det inte är perfekta förhålland kommer där ut dålig eller klen tillväxt . ute hos dig - fuktigt kalla nätter svag sol men varma dagar ger klen och vek vinter-höst tillväxt dom sover inte helt och hållet . sommaren är det annat varmt även dag och natt och fukt och sol då halv sover dom inte .
          förstod du mina konstiga förklaring ?

          kan ladda upp bilder i morron
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 16-10-2007, 23:20
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          CITAT (Citrona @ 16-10-2007, 13:43) *
          Citrus gör så där, de blommar kontinuerligt och bär blommor, kart och frukt samtidigt. Jag har ett stort citronträd som just har fått flyttat in i kallförrådet. Det har både nya bladskott och blomknoppar, även om det inte blommar så mycket som det gör sen i vår när ljuset börjar komma tillbaka. Citrus mår bäst av att övervintra svalt och ljust, även om det kan fungera att ta in dem i värmen också. Men i så fall måste man ha mycket tillskottsljus, typ tropiskt växthus. Mitt citronträd står ganska ljust, förrådet har ett skapligt stort fönster. Temperaturen håller sig mellan 0 och +10 hela vintern. Trädet har stått där i två vintrar och mått jättebra, jag har aldrig ohyra och trädet tappar heller inte blad eller kart. Citronerna som nu sitter på trädet (kanske 30-40 st) varierar i storlek från nästan fullstora till storleken av en kaffeböna. De största citronerna är nog mogna, men jag tycker trädet är så vacker när det har stora, gula frukter, så de får sitta kvar. Det finns ju citroner på ICA yahoo.gif Men det tar väldigt lång tid för citroner att mogna, de största citronerna på mitt träd var blommor i mars 2006!Bifogad fil  25072007325.jpg ( 454.33k ) Antal nedladdningar: 270

          Vilka frukter du har Citrona... Sådana vill jag också få!


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 16-10-2007, 23:38
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          CITAT (Citrona @ 16-10-2007, 13:43) *
          Det finns ju citroner på ICA yahoo.gif

          HAR DU INTE SMAKAT?! fear.gif Det är ju det godaste som finns att äta av egen skörd. Icas duger bara till kok
           
          Citera
          Citrona
          Inlägg 17-10-2007, 08:29
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem sedan:
          05-10-2007
          Medlem nr: 12 729



          Jodå, jag har smakat, och de är jättegoda. Men dels tror jag att de kan sitta kvar länge till, sen är ju trädet så mycket mer dekorativt med mogna frukter i! Jag har köpt en s-tsnygg ny terrakottakruka som jag skall plantera det i till våren, en hög (70 cm) så att trädet kommer upp lite mer från marken. Nu står det i en stor, vid kruka som är kanske 40 cm hög.

          Jag var i Italien förra sommaren, i Amalfiområdet där man odlar citroner på bergssluttningarna. I staden där jag bodde som hette Maiori, fanns en bar/restaurang med citronträd längs väggarna, man hade spaljerat grenarna som ett tak över hela stället som var jättestort. Skall prova att kopiera in en bild här:

          Nähä, det gick inte. Länk till mitt AoT-album där bilden finns med: http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Citr...hoto/?id=328013.


          Provar att ladda upp en bild från hårddisken, men den kan vara för stor.

          Bifogad fil  DSCF0054.JPG ( 576.15k ) Antal nedladdningar: 197


          Det verkar fungera. Tyvärr ser man inte omfattningen av alla citronträd på bilden, det var citroner i tusen och åter tusental.

          Flaxss, jag skulle vilja ha ett apelsinträd också, var får man tag på ett svagväxande med vanliga ätliga apelsiner, alltså stora, inga såna där små miniatyrer.
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 17-10-2007, 09:45
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Jag har väntat på att dessa ska få hem sticklingar på Citrus sinensis. Men nu står det plötsligt att de är slut sad.gif
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-10-2007, 11:27
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (MariaS @ 17-10-2007, 10:45) *
          Jag har väntat på att dessa ska få hem sticklingar på Citrus sinensis. Men nu står det plötsligt att de är slut sad.gif


          den sidan är inte så seriös .
           
          Citera
          Citrona
          Inlägg 17-10-2007, 11:48
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem sedan:
          05-10-2007
          Medlem nr: 12 729



          Tack för tipset Maria, men jag söker ett större träd. En stickling tar ju eeevigheter att få upp i storlek ranting.gif
          Mitt citronträd köpte jag på rea sommaren -05 för ett par hundralappar!! Då hade det två stora mogna citroner. Redan samma sommar tokblommade trädet, men de små karten torkade in över vintern. I mars en ny tokblomning inne i förrådet, jag gick in för att hämta något och det DOFTADE citrusblom!!! Den blomningen resulterade i hundratals kart, jag plockade bort många men dryga tiotalet växte sig stora. De sitter fortfarande kvar på trädet (utom två som jag har använt), tillsammans med sina småsyskon som har kommit i olika omgångar.
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 17-10-2007, 12:34
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          Stora "Riktiga" Apelsin/Citron/Madarin/Clementin träd brukar finnas att köpa på större seriösa handelsträdgårdar eller så kan de ta hem. Men räkna med att de kostar från 500kr o uppåt Men så är de tillräckligt stora för att blomma och bära frukt. Själv har jag en Citron och ett Mandarin träd som båda är fulla med frukt.

          Citrusar är själv sållande, så du behöver INTE plocka bort blommor eller kart Trädet bär inte fler frukter än vad det klarar att mogna (stora Citrus frukter tar lååång tid på sig att mogna ca 6-18mån) Odlar man Citrusar för frukternas skull så bör man inte utsätta sitt träd för minusgrader när det blommar eller bär kart/frukt. Själv har jag (i min vinterträdgård) odlat citrusfrukter i ett par år nu och aldrig utsatt dem för minusgrader. Jag tar ut träden i början på Juni och tar in dem i slutet av Augusti unjefär. Det är inte bara temperatur utan jag vill inte heller utsätta träden för de värsta höst stormarna med risk att de skall blåsa sönder. I vinterträdgården har jag ca +10° och lysrörs belysning och där mår mina träd utmärkt


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-10-2007, 13:15
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2007, 13:34) *
          Odlar man Citrusar för frukternas skull så bör man inte utsätta sitt träd för minusgrader när det blommar eller bär kart/frukt. Själv har jag (i min vinterträdgård) odlat citrusfrukter i ett par år nu och aldrig utsatt dem för minusgrader. Jag tar ut träden i början på Juni och tar in dem i slutet av Augusti unjefär. Det är inte bara temperatur utan jag vill inte heller utsätta träden för de värsta höst stormarna med risk att de skall blåsa sönder. I vinterträdgården har jag ca +10° och lysrörs belysning och där mår mina träd utmärkt[/color]


          både rätt och fel angående frost på frukt .
          lime,citron - förstörs frukten om det blir frost
          apelsin,mandarin,clementin - förstörs inte om det blir frost ( om det blir vad trädet klarar)

          men som jag skrev tidigare är citrusar tropiska växter och behöver inte kyla under +10c . så man ska ju inte utsätta dom för frost men skulle man nu glömma dom och ha otur ,så har man apelsin ,så har man dom kvar att äta medan citronen kanske inte smakar lika bra .

          CITAT (freddie @ 16-10-2007, 20:21) *
          förresten, flaxss, kan du inte ladda upp några bilder på dina frösådda skapelser! Är nyfiken!


          dom är inte så stora än . bara 2år gamla plus att jag klippte ner dom i våras och en dålig sommar på det .
          så dom har inte växt så jätte bra

          tog kort på dom jag har ute har även några inne . såg nu att någon eller några gillar att äta på bladen .

          Bifogad fil  höst_140.jpg ( 175.54k ) Antal nedladdningar: 148


          har dom i roddis jord .
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 17-10-2007, 13:26
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          som sagt var........... Är man rädd om sitt träd och frukter så utsätter man inte det för frost (resultatet av hur jag gör kan ni själva se i mitt Citrus album)


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera

          63 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 08:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon