Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          63 sidor V  « < 61 62 63  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          mamamaggan
          Inlägg 30-06-2014, 12:23
          Länk hit: #1241


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Har tyvärr inga bilder .

          Det som vi tycker är insekter , när vi tittat i förstoringsglas så tycker vi att det är något som rör sig , är små små och vita .

          Geggan är som om man tänker sig tät tät fuktig spindelnät. När man tar i det så är det lite segt och klibbar fast på fingrarna.

          Den uppträder som sagt på undersidan av bladen , mest där de ligger emot varandra , på frukterna och i grenklykorna.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-06-2014, 14:54
          Länk hit: #1242


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Det ända jag kan tänka mig är så fall spottstrit, Philaenus spumarius. Fast dom bildar typ bubblor i samlingar (ser ut som spott).

          Är det dom gör dom inte jätte stor skada på citrus, vet inte egentligen vad dom skulle kunna skada på en citrus ? men att duscha med slang regelbundet borde hålla det borta.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-07-2014, 23:15
          Länk hit: #1243


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Är övertygad om att det är någon insekt som kan förflytta sig en bra bit , flyga kanske , för det har dykt upp på en krukväxt flera meter från citronen.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-07-2014, 23:17
          Länk hit: #1244


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Du kan inte försöka fixa bild ? för tror inte jag kan hjälpa mer/komma på vad det är om jag inte ser det. Hoppas någon annan kan hjälpa dig smile.gif
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 02-07-2014, 05:49
          Länk hit: #1245


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Jag tänker på ull- eller sköldlöss. Får dom fäste kan dom vara besvärliga.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 02-07-2014, 23:12
          Länk hit: #1246


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Man kan se noga på dem och ser insekter, men lös ock samma insekter som sug växter vätska, de kommer på växter för att inom hus finns torr luft med varme, så ska man duscha växter inom hus. eller lägga krukor på tallrikar〉 som har sand och försöka att sand ska bli ofta fuktig.
          H.Bassam

          Redigerat av Bassam: 04-07-2014, 04:00
           
          Citera
          Stella_
          Inlägg 05-07-2014, 14:47
          Länk hit: #1247


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          25-07-2008
          Medlem nr: 17 788



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 26-06-2014, 16:19) *
          Trips är dock svåra att upptäcka, man ser nästan aldrig djuret. Utan det finns i luften, och har man dom ute en balkong är det og nästintill omöjligt att upptäcka själva djuret däremot skadorna ser man.

          Citrus blad har väldigt tuffa och ''sega'' blad och man måste nog ta exempel gnugga med sandpapper för det ska bli skrapskador, att det ligger mot en rapsig vägg eller dras emot blir inga skador, och skulle det vara så hade det blivit mekaniskskada med sönder slitna blad inte insjukna blad där celler dött vilket är skador av att någon sugit ut innehållet eller att nåt annat gjort att cellern dött inifrån.


          Jag har lyckats få skrapskador på citrus när jag gick lös på dem med en svinborstmålarpensel för att få bort spinn förut. smile.gif De syntes inte direkt men när bladen åldrades såg man var varje strå i penseln hade tagit. Så det går utan sandpapper.

          Men det lutar åt att det är trips på min balkong, för sockerärternas blad har börjar gulna och 'pappra' sig, likaså cherimoyan. Den andra citrusen har också fått exakt samma fläckar. Finns det några tips mot trips? Trips-tips? biggrin.gif
          Eller är det bara att ge upp balkongen och flytta in allt?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-07-2014, 15:27
          Länk hit: #1248


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Stella_ @ 05-07-2014, 15:47) *
          Jag har lyckats få skrapskador på citrus när jag gick lös på dem med en svinborstmålarpensel för att få bort spinn förut. smile.gif De syntes inte direkt men när bladen åldrades såg man var varje strå i penseln hade tagit. Så det går utan sandpapper.

          Men det lutar åt att det är trips på min balkong, för sockerärternas blad har börjar gulna och 'pappra' sig, likaså cherimoyan. Den andra citrusen har också fått exakt samma fläckar. Finns det några tips mot trips? Trips-tips? biggrin.gif
          Eller är det bara att ge upp balkongen och flytta in allt?


          Fast nu var det ju inte just att enbart sandpapper repar citrus blad utan poängen var att man måste själv ta i och orsaka skadan för att det ska bli mekaniska skador vad du än använder hammare, svinto, stålborste, spikmatta. Att bara bladen går emot en vägg av att man flyttar dom gör inga skador, om det inte exempelvis i vindutsatt läge hela tiden skrapar emot.

          Trips-Tips ;
          http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T084/FVT084.HTM
          http://www.nyttodjur.se/skadevoldere/trips.aspx
           
          Citera
          ingetansvar
          Inlägg 12-05-2015, 17:50
          Länk hit: #1249


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          22-07-2014
          Medlem nr: 80 513



          Hej, har en fråga som jag inte lyckats hitta någon information om efter lite sökningar på google.

          Vad är det för spröt som kommer upp på ovansidan om där bladet är fäst på stammen?
          Det kommer upp 2-4 spröt på flera av "bladen"

          Mvh
           
          Citera
          fruitmentor
          Inlägg 10-10-2016, 14:44
          Länk hit: #1250


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          07-10-2016
          Medlem nr: 84 647



          Jag har lyckats odla citrusträd från skott. Det som krävs är rätt temperatur, luftfuktighet och ljusmängd. Jag skrev en artikel och spelade in en video som jag tror att du skulle kunna uppskatta.

          Du hittar artikeln här:
          Odla citrusträd från skott

          Du hittar videon här:
          Odla citrusträd från skott (video)
           
          Citera
          Herman76a
          Inlägg 30-12-2018, 16:46
          Länk hit: #1251


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          26-07-2018
          Medlem nr: 87 935



          Hej!

          Behöver lite hjälp med mina citroner.
          De är odlade från kärna och är ca 1 1/2 år gamla, i år när temperaturen föll så ställde jag ner dem i förrådet. Har ingen möjlighet att ge dem xtra ljus där nere men de står iaf i fönster i söderläge, är ca 10-12gr där nere.
          De är gröna och fina men nu har båda börjat tappa massor av blad!! sad.gif
          Vad göra? Ska jag låta dem stå kvar där nere och hoppas på det bästa eller ska jag ta upp dem till lägenheten?
           
          Citera

          63 sidor V  « < 61 62 63
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 06:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon