Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Få till ett gammalt gullregn, Råd för specifik beskärning
          MickeK
          Inlägg 03-07-2017, 15:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          Är lite villrådig mitt i en beskärning och frågar forumet med referens till bifogad bild och sammanfattningen nedan.

          Jobbar mig igenom den trädgård jag ärvt efter husköp för ett par år sedan. Just nu är objektet ett gullregn som under alla år blivit stor och skickat alla stammar och grenar rakt över en angränsande lingusterhäck. Vill nu frilägga mitt gullregn så det blir en uppstammad buske med grenar någon dryg meter över marken.

          Fick lite allmänna råd på plantskolan. Först skulle jag gallra ordentligt. Välja ut ett par stammar och rensa bort övriga. Inte låta något rotskott vara kvar för att skicka "kraften" till buskens högre delar. Sedan klippa ner hela busken till om kring brösthöjd. Till nästa vår skulle det börja likna något igen.

          Det jag gjort hitills framgår av bilden. Jag har gallrat. Jag vågar dock inte kapa allt i brösthöjd eftersom det då bara finns kala grenar kvar. Alla gröna blad fanns i de toppar som låg i häcken. Får för mig att växten dör helt utan grönt.

          Också anledningen till att jag INTE tog bort det nya skott som syns vid pilen på bilden. Det börjar bli lite vedartat (tog bort ett stort knippe "mjuka" nya skott) och skulle kunna bilda ny stam. Har i alla fall sparat det om utifall...

          Så vad tycker ni jag ska göra nu? Ska jag toppa allt 1,5 från marken? Resultatet blir då ett knippe kala stammar. Räcker det för att få nya sidoskott på stammarna till våren? Eller ska jag låta det gråna i topparna vara kvar och ta bort dem först till våren? Eller ska jag ta bort ALLT utom det nya skottet (d.v.s. om de befintliga stammarna inte kommer att kunna ingå i en uppstammad buske enligt min önskan).

          Tja. Jag är villrådig och tacksam för input från er mer kunniga.

          Tack på förhand.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC01494b.jpg ( 518.27k ) Antal nedladdningar: 26
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-07-2017, 16:47
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Svårt läge. Jag hade i alla fall inte toppat, då brukar man få dålig grenstruktur. Bättre att plocka bort oönskade stammar men man bör inte ta för många samtidigt då det kan stimulera skottillväxt. Man får nog se det som ett långtidsprojekt att få fason på en sådan buske.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-07-2017, 17:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Gullregn är inte så glada i beskärning så jag skulle nog inte ta mera än det du redan gjort. Jag har ett gullregn som jag successivt har stammat upp, alltså klippt bort låga grenar på stammarna så att det så småningom blivit en fin krona. Jag har aldrig kortat in en gren. Såvitt jag kan se har du kapat de grova stammarna och lämnat nyare och klenare stammar, jag skulle nog ha gjort tvärtom men gjort är gjort.

          Kanske kommer det att slå upp en massa rotskott från de kapade stammarna och då bör du hålla efter dem så att du får ett snyggt och välformat gullregn med tydliga stammar och tydlig krona.
           
          Citera
          MickeK
          Inlägg 03-07-2017, 17:36
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          CITAT (Huggorm @ 03-07-2017, 17:47) *
          Svårt läge. Jag hade i alla fall inte toppat, då brukar man få dålig grenstruktur. Bättre att plocka bort oönskade stammar men man bör inte ta för många samtidigt då det kan stimulera skottillväxt. Man får nog se det som ett långtidsprojekt att få fason på en sådan buske.


          Tack för info men att inte toppa alls (förr eller senare) lär ju bli svårt. Längden på nuvarande stammar är ju bortåt 4-5 m (låg över hela häcken) och så kan det ju inte se ut i längden. Tanken är ju att de åtminstone ska stanna kvar på tomten smile.gif. Så om de ska toppas nu eller annan tid (pga att återstående stammar blir bladlösa om jag toppar nu) är frågan. Vill ju i så fall att det ska bildas nya skott på de kala stammarna så att jag får lite sidogrenar längre fram.

          Eller är det liksom kört för det nu vedartade? Ska jag kapa allt och bara låta det nya gröna skottet från roten vara kvar? Eller?

          CITAT (Gunilla T @ 03-07-2017, 18:16) *
          Jag har aldrig kortat in en gren. Såvitt jag kan se har du kapat de grova stammarna och lämnat nyare och klenare stammar, jag skulle nog ha gjort tvärtom men gjort är gjort.


          Nej, har bara tagit bort grova som samtidigt var dåliga. Det var inte grövre stammar än så här. Gissar att det kan bero på att de vilat mot häcken i alla år.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-07-2017, 17:50
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Risken är att dessa långa och tunna stammar välter om det växer ut för mycket löv, eller när det kommer tung snö. Inte mycket att göra åt, jag tror det bästa just nu är att avvakta och se hur det utvecklar sig.
           
          Citera
          MickeK
          Inlägg 03-07-2017, 17:55
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          Ingen av er bekräftar om det är ok att toppa överhuvud? Jag kan ju hur som helst INTE behålla flera meter långa slanor som ligger på gräset. Vet ni om det kommer sidoskott på stammarna om jag kapar dem nu?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-07-2017, 18:05
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det borde komma sidoskott om du topphugger men jag har aldrig gjort det på guldregn så jag vågar inte säga säkert.
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 04-07-2017, 23:04
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Är det verkligen gullregn på bilden? Tycker det ser ut som forsythia ...
           
          Citera
          MickeK
          Inlägg 14-07-2017, 11:15
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          CITAT (Stefan A @ 05-07-2017, 00:04) *
          Är det verkligen gullregn på bilden? Tycker det ser ut som forsythia ...


          Återupptar ämnet efter lite paus i trädgårdsarbetet sedan sist.

          Ja Stefan. Du kan mycket väl ha rätt. Gör inga anspråk på att kunna artbestämma buskar och som den trottoarbonde jag är har jag betraktat denna buske som "gullregn" eftersom den haft en massa gula blommor på våren. Fick Googla på bilder av gullregn resp forsythia och försöka jämföra med de fåtal blad jag har kvar på min buske. Ärligt talat är jag fortfarande lite osäker. Tog nu två bilder som bifogas på min buske och ber om fortsatt vägledning. Den ena visar hur mina blad ser ut, den andra hur busken ser ut efter min första gallring av gamla stammar.

          Det jag behöver veta är:

          1. om ni kan se på bladen om den är ett gullregn eller en forsythia och
          2. svara på nästa fråga mot bakgrund av korrekta artbestämningen nämligen

          3. hur jag nu ska jobba för att få det jag eftersträvar: en fristående buske som är lätt uyppstammad (någon meter för att komma åt med gräsklippare under) och på sikt får grenar som bildar en plym på växtstället

          Som ni ser har jag hejdat mig lite i avvaktan på vad jag får veta:

          - jag har gallrat ut kring hälften av stammarna men INTE vågat toppa dem ännu
          - de kan inte ha nuvarande längd så de måste i så fall kunna toppas och då skjuta sidoskott
          - OM de inte förmår skjuta sidoskott har jag "reserven" i de nya rotskott jag sparat (inringade på bilden)

          Frågan för mig är nu hur jag jobbar vidare med min buske (vi håller oss till det innan ni ser vad det egentligen är). Vad jag förstår finns två alternativ och hoppas ni kan ge mig kunskap om vilket av dem som får gälla:

          A. Kommer stammarna inte kunna bilda sidoskott så får jag ta bort alla och satsa på de kvarvarande rotskotten och bygga upp en ny buske
          B. Bildar stammarna rotskott toppar jag alla stammar i brösthöjd och väntar på sidoskotten till våren. Frågan är i så fall om det är bra eller dåligt att låta de nya rotskotten vara kvar.

          Hur som helst hoppas jag nu få en anvisning som fungerar med förusättningarna. Stort tack på förhand för ert engagemang.

          Redigerat av MickeK: 14-07-2017, 11:22
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC01496.jpg ( 163.79k ) Antal nedladdningar: 32
          Bifogad fil  DSC01497.jpg ( 157.83k ) Antal nedladdningar: 63
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-07-2017, 11:30
          Länk hit: #10


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Förmodligen forsythia, i alla fall inte guldregn. Imponerande ID av Stefan A där. Angående hur man skall göra med busken vågar jag inte svara på, jag har aldrig odlat forsythia själv.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-07-2017, 11:36
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är enkelt att skilja på gullregn och forsythia. Forsythia blommar på bar kvist tidig vår, blommorna kommer alltså före bladen.

          Gullregnet blommar mitt i sommaren, här har det nyss blommat över.

          Är det forsythia du har så kan du kapa den jäms med marken, nya skott skjuter upp men inte säkert du får en vårblomning nästa år.
           
          Citera
          MickeK
          Inlägg 09-08-2017, 16:36
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          Jo, man är ju inte trottoarbonde för inte wink.gif. Hade inte tittat närmare på busken så jag hade bara konstaterat att den hade massa gula blommor. Den alltför snabba slutsatsen blev "gullregn" men forsythia bör det vara.

          Har avvaktat och efter gallring sparat de långa skott som fanns kvar. Det var nämnligen bara ytterst på dessa som det fanns blad och jag vågade inte ta bort allt grönt.

          Förutom det har ett helt nytt skott skjutit upp, som också kan ses på bilden.

          Nu idag ser jag att det även kommit nya skott nere på de tidigare kala grenarna.

          Vet nu inte riktigt vad som är bäst. Siktar mot en buske som är kal nedre metern (så att man kan klippa gräs) och sedan lite hängande grenar likt en plym.

          Jag väljer mellan att BARA spara det nya skottet och kapa alla förvedade skott från roten ELLER att dels spara det nya skottet och dels beskära ett par av de förvedade strax ovanför de nya skott som nu skjuter ut från ett par av stammarna.

          Två frågor till forumet:

          1. vilken av de två strategierna ovan tror ni blir bäst?
          2. OM jag ska beskära skotten, ska jag vänta till senhösten eller gå på redan nu?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-08-2017, 18:23
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Som du själv sätt bryter Forsythia lätt nya skott från gammal ved, vad du än gör kommer det nya skott. Så kapa du den på 1 meter så får du en knippe nya skott där och lite nedanför. Tidpunkten är jag lite osäker på men jag hade kapat nu. Kapa inte allt på en gång, ta en eller två stammar i år och fortsätt nästa år. Annars kommer busken att skicka ut en massa vattenskott som det kallas, långa tunna spröt som inte håller i längden.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 22:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon