Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Använda ogräset, Hur kan jag använda ogräset för gröngödsling
          Lejonelle
          Inlägg 23-08-2017, 08:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          23-08-2017
          Medlem nr: 86 308



          Jag har gott om besvärliga fleråriga ogräs som parksallat, parkslide, nässlor, tistlar och kirskål. Jag har gett upp tron på att kunna gräva bort dem - ytan är alltför stor och lägena besvärliga att gräva i - men jag skulle vilja begränsa deras framfart på något annat sätt. Kan jag använda bladmassan för jordförbättring och täckodling? I så fall hur och när? Har ni andra idéer på vad jag kan göra?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 23-08-2017, 20:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          HEj


          Du kan göra men om de har inte blommor eller frö.

          H.Bassam
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-08-2017, 07:44
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Jag skulle inte använda det till täckodling. Av nässlorna kan du göra nässelvatten och använda som gödnigsmedel. Resten skulle jag försöka hålla efter med gräsklipparen så att inget hinner gå i blom eller frö.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          masa
          Inlägg 24-08-2017, 11:51
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Det går utmärkt att använda allt sådant till täckodling och jordförbättring. Det är bra om man kan ta ogräset före frömognad, men det är inte hela världen om man får med frö som gror. Förutsatt att man använder det på sådana ställen som bearbetas årligen, t.ex. grönsaksland. Man får ju alltid mängder med ogräsfrön i sina grönsaksland även om man inte använder gräs- eller ogräsklipp, många frön kommer med vinden, och ogräsplantorna som gror rensar man ju bort, och då spelar det ju inte någon större roll om man skyldig till en del av ogräset själv.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 24-08-2017, 22:18
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag har testat gräsklipp och bortrensat ogräs som täckning. Gräsklippet fungerade jättebra, men ogräset mindre bra, så det inte täckte så bra och nytt ogräs kom upp.
          Jag fick ju tips här att täcka med gräsklipp över svartmyror och det visade sig fungera perfekt, inte en svartmyra i morotslandet nu när jag skördade i den kanten där de höll till.
          De gillade tydligen inte att det blev fuktigt under gräsklippet och antingen flyttade eller dog de.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-08-2017, 02:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Jag skulle då inte täcka med de invassiva växterna parkslide och parksallat. Inte så smart att flytta problemet från en plats till en annan.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          masa
          Inlägg 27-08-2017, 09:47
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Jag har täckt med klipp av parksallat, nässla, jättebalsamin och jättebjörnloka i många år. Det enda som slagit rot av dessa växter är nässla, men om man inte tillåter den att växa för länge, är den lätt att rycka upp.

          Den enda växt som lätt rotar sig i stora mängder om man använder gräsklipp där den ingår, är maskros. Men å andra sidan, vi får mycket maskros som gror i grönsaksbäddarna även om vi inte använder gräsklipp eftersom massvis av frön kommer flygande med vinden.

          I odling av grönsaker ingår ogräsrensning, och ogräs får man vare sig man täcker jorden eller inte.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 29-08-2017, 21:24
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (masa @ 24-08-2017, 12:51) *
          Det går utmärkt att använda allt sådant till täckodling och jordförbättring. Det är bra om man kan ta ogräset före frömognad, men det är inte hela världen om man får med frö som gror. Förutsatt att man använder det på sådana ställen som bearbetas årligen, t.ex. grönsaksland. Man får ju alltid mängder med ogräsfrön i sina grönsaksland även om man inte använder gräs- eller ogräsklipp, många frön kommer med vinden, och ogräsplantorna som gror rensar man ju bort, och då spelar det ju inte någon större roll om man skyldig till en del av ogräset själv.

          Det klart att gillar man att rensa ogräs skall man givetvis "hjälpa till" så att det blir så mycket som möjligt att rensa. Annars strävar väl de flesta efter att få så liten fröspridning som möjligt utom om det gäller den del man vill ha blommor, men envisa ogräs och invasiva växter försöker man undvika.
           
          Citera
          masa
          Inlägg 30-08-2017, 10:55
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Sedan kan man ju göra såsom jag har gjort sedan ett par år tillbaka, man toppar bäddarna med RCW, Ramial Chipped Wood, googla gärna på detta, då får man praktiskt taget inget ogräs alls under åtminstone två säsonger. Dessutom får man en aldrig tidigare skådad växtkraft när RCW (träflis av tunna grenar) sakta bryts ned till humus.
          Som exempel på växtkraften kan jag nämna årets sommarsquashplantor. De planterades med ett mellanrum 1,3 m utan annan gödsling än RCW. Mellanrummet växte snart ihop och två av plantorna blev så stora att de kollapsade under sin egen tyngd. Det blev lite för mycket av det goda i detta fall.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 08:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon