Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Börja bruka åkermark, Var ska jag börja med denna åker?
          Blommaren
          Inlägg 23-03-2020, 12:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          23-03-2020
          Medlem nr: 90 836



          Hej!
          Jag har en åker som det någon gång odlats på men jag vet inte när eller vad. Jag vill nu odla grönsaker här som potatis, morötter, broccoli och sånt. Men jag är lite av en nybörjare då jag bara haft balkong tidigare. 😊 Så jag undrar hur jag ska förbereda marken här för utplantering/sådd på bästa sätt. Jorden är lite åt det lerigare hållet men inte så extremt lerig. upplever att den är relativt väldränerad. Mycket mask finns det här. Min idé var att göra någon form av no dig lösning men jag vet inte om man kan göra det nu på våren för att sedan så någon månad senare. Snälla finns det någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand isåfall.

          Vänliga hälsningar från Linnea
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  FFF7F557_9E10_4DCA_AE06_A66DD5780295.jpeg ( 494.3k ) Antal nedladdningar: 19
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-03-2020, 15:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Du har inte fått något svar och det kanske beror på att det inte finns några enkla lösningar och att området för att det skall bli odlingsbart kräver stora arbetsinsatser och ännu större envishet.

          Jag skulle inte plöja upp åkern, det tar död på de viktiga maskarna t.ex. Du måste få bort ogräset inklusive alla rötter som jorden är full av. Annars tar den oönskade växtligheten över snabbt, våra trädgårdsplantor klarar inte av denna konkurrens och tynar bort.

          Man brukar ibland rekommendera att börja med ett potatisland, inte för att potatis tränger bort ogräs men man får en öppen yta som man ihärdigt kan rensa de första åren.

          Så börja med att gräva upp och rensa bort allt du kan på en begränsad yta och sätt potatis där. Rensa flitigt de första åren tills du ser att ogräset är borta. Då kan du använda området till andra grönsaker. Utvidga och fortsätt med potatis på nästa område.

          Så kan du ta dig igenom hela området, ett långsiktigt och envetet arbete men som ger resultat om du är målmedveten och beredd att jobba hårt.

          Redigerat av Gunilla T: 25-03-2020, 15:01
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-03-2020, 19:42
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Man kan också täcka mindre områden med helt soltät presenning eller tidningar för att kväva ogräset. Gör man det nu har man jord redo för plantering inför nästa års säsong.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-03-2020, 08:34
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag säger också börja smått det är mer arbete än man tror börja med en ruta iår och ta bort ogräs mm. Känner du att du orkar och klarar av mer så ökar du på ytan tills du känner att nu klarar jag inte mer om jag ska hinna med allt annat i mitt liv. Grönsaksodlingar måste ju skötas medans de växer ogräsbekämpning, vattning, gödsling, bekämpning av ohyra, skörd.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-03-2020, 10:17
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Eller satsa på Roundup. Fast det går åt en del sånt medel.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          TwinkleToe
          Inlägg 27-03-2020, 06:41
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          06-05-2013
          Medlem nr: 78 058



          Hej Hej

          Några bra och några dåliga tips läser man hehe. Jag tipsar såhär.

          Förbered med tjockt lager av tidningspapper eller ett till två lager av kartongmaterial (ska vara ofärgat för att minska gifter) i 75 cm breda och 10, 15, 20 eller 25 meters långa bäddar beroende på hur mycket yta du vill ha.

          Därefter beställer du hem någon kubik kvalité jord med så mycket kompost i du kan hitta. Gärna 100 % kompost. Lägger på ett ca 30-50 cm lager initialt och odlar i detta. Varje år lägger du på ett ca 10 cm lager av god kompost och eller välbrunnen gödsel till mikrolivet.

          Rensa ogräs på bädden, kliv minimalt på bädden och gräsklipp gångarna.

          Tips på mer info. Charles Dowding och Richard Perkins på Youtube.

          MvH Anders
           
          Citera
          Blommaren
          Inlägg 27-03-2020, 07:30
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          23-03-2020
          Medlem nr: 90 836



          Hej och tusen tack för alla tips och råd. Blir väldigt glad av att ni tagit er tid att svara på min fråga.
          Nu har jag lite att fundera på.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 28-03-2020, 00:49
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag instämmer med Gunillas linje att börja smått och odla potatis första året. På vår kolonilott hade vi en odlare som tillämpade tidningspappersmetoden första året, men det blev inte så framgångsrikt utan han blev tvungen att gräva och rensa till andra året. Det finns inga genvägar, det är bara hårt arbete som ger resultat.
          Vi har haft några kolonilotter som legat i träda och vuxit igen, men som brutits upp igen och blivit odlingsbara och det verkar som att jorden mått bra av att vila några år.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 20:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon