Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Saknar ny mer aktuell zonkarta.
          stickans
          Inlägg 05-03-2017, 08:12
          Länk hit: #1


          Validating
          Antal inlägg: 33
          Medlem sedan:
          28-05-2003
          Medlem nr: 1 549



          Hej!
          Växthuseffekten, f.ö. ett relevant begrepp Trädgårdesforum wink.gif, har gjort den gamla zonkartan lite inaktuell.

          - Någon som vet om det idag finns någon ny zonkarta?
          - Om inte, hamnar man mer rätt om man generellt sett sänker en enhet?

          T.ex. där jag bor, mellersta Värmland, var det zon V som gällde för en 40 år tillbaka (Jag bortser då såklart från att man kan räkna ner en enhet vid plantering intill husvägg och så). På den tiden var det inte helt ovanligt att temperaturen vintertid sjönk till -30. Ja -36 är det kallaste jag minns "brr". De senaste fem åren har temperaturen som mest sjunkit ner till max -25 och då under mycket kort tid. Nu är det ju självklart också så att hela vinterhalvåret är betydligt varmare än förr och därmed borde väl en ny zonkarta tagits fram?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-03-2017, 09:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är Svensk Trädgård som tagit fram den zonkarta som vi använder oss av idag, vad jag vet så har den inte reviderats alls. Den är framtagen för vedartade växter men ger ändå en fingervisning för plantering av perenner.

          Klimatet har förändrats ja, men inte jämnt och exakt lika över hela landet. Därtill har vi fått annorlunda nederbördsmönster där delar av landet drabbas av skadlig torka och andra delar av alltför riklig nederbörd. Det är inte bara den kallaste natten som betyder något för härdigheten utan också hur länge kylan håller i sig och framförallt hur höstarna ser ut när den viktiga invintringen sker.

          Du får väl bli en zonknäckare och testa dig fram - det är både kul och spännande.
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 23-03-2017, 16:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Tror inte att zonkartan för Sverige är inaktuell. Klimatskillnaderna mellan olika delar av Sverige är nog trots allt fortfarande tämligen likartade oavsett växthuseffekten. Zonkartan visar just på skillnaderna i odlingsklimat mellan olika delar av Sverige men säger egentligen inget om hur varmt/kallt det i realiteten är i varje zon. Däremot innebär ett varmare klimat att man kan odla växter i allt högre zoner. Till exempel: en växt som tidigare bara gick till zon 1 kanske idag funkar bra i zon 2. Så någon ny zonkarta behövs nog inte, utan det är snarare uppgifterna om vilka zoner växterna kan odlas i som behöver uppdateras.
           
          Citera
          havtorn74
          Inlägg 15-04-2017, 10:47
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem sedan:
          13-05-2013
          Medlem nr: 78 138



          Jag bor också i Värmland men i sydöstra delen vilket officiellt är i gränslandet mellan zon 3-4, och jag blir alltid lika förvånad när det pratas om zonförbättringar. Min uppfattning är snarare att odlingsförhållandena i många fall har försämrats pga klimatförändringarna här hos mig. Nuvarande (jag säger nuvarande för igår kom det mer snö än det gjort på hela vintern tidigare och inatt var det -10,3) vinter är ett ganska bra exempel på det. Varmare/mildare än normalt sett till genomsnittstemperatur men ändå tuff för många växter (mina zon 5-rosor har liksom ifjol fått stora skador) med vilda temperatursvängningar, minimalt med skyddande snöstäcke när det var -20 i januari och en väldigt lång vinter sett till tiden från första hårda frosten (2 nov) till sista. De milda perioderna i februari, mars gör då bara mer skada än nytta då allt vaknar för tidigt och sedan får en rejäl smäll när kylan återkommer.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-04-2017, 11:46
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (havtorn74 @ 15-04-2017, 11:47) *
          Jag bor också i Värmland men i sydöstra delen vilket officiellt är i gränslandet mellan zon 3-4, och jag blir alltid lika förvånad när det pratas om zonförbättringar. Min uppfattning är snarare att odlingsförhållandena i många fall har försämrats pga klimatförändringarna här hos mig. Nuvarande (jag säger nuvarande för igår kom det mer snö än det gjort på hela vintern tidigare och inatt var det -10,3) vinter är ett ganska bra exempel på det. Varmare/mildare än normalt sett till genomsnittstemperatur men ändå tuff för många växter (mina zon 5-rosor har liksom ifjol fått stora skador) med vilda temperatursvängningar, minimalt med skyddande snöstäcke när det var -20 i januari och en väldigt lång vinter sett till tiden från första hårda frosten (2 nov) till sista. De milda perioderna i februari, mars gör då bara mer skada än nytta då allt vaknar för tidigt och sedan får en rejäl smäll när kylan återkommer.


          Jag håller helt med dig, den som tror att det skall bli lättare med trädgård pga klimatförändringarna har nog inte läst på. Extremväder blir allt vanligare, de senaste fem åren har torkan blivit ett stort problem, grundvattennivåerna på en del håll har aldrig varit så låga sedan mätningarna började, jag bor i ett sådant område och nu börjar kommuner att införa bevattningsförbud redan i april, då blir det svårt med trädgård.

          Vi har haft en mycket mild vinter med knappt någon snö alls men i natt föll det knappt en dm snö och temperaturen visade - 8 grader kl. 07.00 i morse. Den nästan kallaste natten denna vinter, magnoliorna blev svarta förstås och det återstår att se hur mycket skada träden fått där bladen redan spruckit ut.

          Vädret blir allt mer oberäkneligt och det går så fort så naturen hinner inte med. Sädesärlan landade i måndags här, finns ingen mat för denna lilla insektsätare som har flugit hit från Afrika.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 23:43
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon