Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Korsord
          Mjärden
          Inlägg 21-10-2018, 21:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Korsordslösning är rolig och givande sysselsättning, som både jag och min fru ägnar oss åt. Det är nyttig hjärngymnastik och kan ge upphov till aha-upplevelser då och då. Min fru brukar skicka in lösningar varje vecka till den veckotidning hon prenumererar på, men jag skickar in väldigt sällan. Det beror mest på att numera behöver man inte lösa hela korsordet utan det räcker med att skicka in vissa ord eller sifferkombinationer,vilket jag tycker förtar lite av vitsen med korsordslösning.
          Som sagt så lär man sig både nya ord och ords betydelse och tvingar hjärnan att tänka i andra banor. Om man kör fast kan det ibland räcka med att låta korsordet ligga till nästa dag och då är det som hjärnan arbetat i det tysta och helt plötsligt dyker lösningen upp. Men den vanligaste orsaken till att man kör fast är att man löst fel på ett eller flera ord och kan man bara hitta felet brukar det lösas upp ganska snabbt.
          Många ord kommer tillbaka i många olika korsord och ett och annat ord stör man sig på. En fråga kan vara "dra i Skåne" och då skall svaret vara "asa". Men jag anser att det är fel, då det inte är själva dragandet som är "asa" utan att något kasar. Ta tex att man drar en vagn och ett hjul låser sig, då "asar" hjulet. Sen finns ordet asa i talspråksuttryck som "asa sig upp ur sängen", "asa plank" (åka skidor), "här kan jag inte ligga å asa".
          Har ni några exempel på roliga lösningar som gett aha-upplevelse eller något som inte stämt i ett korsord ?

          Redigerat av Mjärden: 21-10-2018, 21:14
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 22-10-2018, 09:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jag håller med dig i allt! Sydsvenskans lördagskryss är bäst, och deras "svart-vita" om söndag!
          Beträffande "asa" så kom väl uttrycket "Dra söderut" först, som ju har dubbel mening: dels att resa söderöver, dels att släpa på något. Då får du också rätt betydning på att "släpa sig ur sängen". "Kasar" gör man i en backe, slirar eller glattar. Eller...?
          Det finns många ord som är tänkvärda: "billiga" är något som är prisvärda, eller "bil-liga", som oftast blir "raggare". Eller "på polisen" som blir "halt, eller glatt", för det skall läsas "pol-isen".

          Redigerat av Bengalow: 22-10-2018, 09:38
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 22-10-2018, 16:02
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Vad blir en älg efter bad? Tre bokstäver.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-10-2018, 17:16
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Ren smile.gif
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 22-10-2018, 18:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          eller våt....
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 22-10-2018, 18:21
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag håller inte med om att asa enbart är att dra. Bara för att du drar i något behöver det inte asa utan det du drar måste kasa för att asa. Du kan "asa omkull" utan att någon drar i dig och när du "asar plank" så kasar du skidorna mot underlaget själv osv.

          ps. badad älg = ren smile.gif
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 22-10-2018, 19:07
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Vem är det nu du inte håller med? Dig själv? Jag skrev att "asa" betyder släpa. Att sedan korsordskonstruktörer använder "dra söderut"=asa, kan inte jag hjälpa.
          Att "asa omkull" är att halka eller slira omkull. Att "asa plank" måste vara ett modernt, tillgjort slanguttryck, säkert av en malmöit. En skåning säger "aga skidor"

          Redigerat av Bengalow: 22-10-2018, 19:18
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 22-10-2018, 19:50
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Mjärden @ 21-10-2018, 22:10) *
          Korsordslösning är rolig och givande sysselsättning, som både jag och min fru ägnar oss åt. Det är nyttig hjärngymnastik och kan ge upphov till aha-upplevelser då och då. Min fru brukar skicka in lösningar varje vecka till den veckotidning hon prenumererar på, men jag skickar in väldigt sällan. Det beror mest på att numera behöver man inte lösa hela korsordet utan det räcker med att skicka in vissa ord eller sifferkombinationer,vilket jag tycker förtar lite av vitsen med korsordslösning.
          Som sagt så lär man sig både nya ord och ords betydelse och tvingar hjärnan att tänka i andra banor. Om man kör fast kan det ibland räcka med att låta korsordet ligga till nästa dag och då är det som hjärnan arbetat i det tysta och helt plötsligt dyker lösningen upp. Men den vanligaste orsaken till att man kör fast är att man löst fel på ett eller flera ord och kan man bara hitta felet brukar det lösas upp ganska snabbt.
          Många ord kommer tillbaka i många olika korsord och ett och annat ord stör man sig på. En fråga kan vara "dra i Skåne" och då skall svaret vara "asa". Men jag anser att det är fel, då det inte är själva dragandet som är "asa" utan att något kasar. Ta tex att man drar en vagn och ett hjul låser sig, då "asar" hjulet. Sen finns ordet asa i talspråksuttryck som "asa sig upp ur sängen", "asa plank" (åka skidor), "här kan jag inte ligga å asa".
          Har ni några exempel på roliga lösningar som gett aha-upplevelse eller något som inte stämt i ett korsord ?


          Det är ytterst sällan det är fel på korsord, kan inte minnas att jag råkat ut för det.
          Korsord är kul, lagom nivå håller hjärnan frisk. Den ska också motionera inte bara kroppen....

          Ja, ren var rätt, det var väl enkelt. En till då:
          Var? 7 bokstäver
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 22-10-2018, 21:39
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          Örngott!
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 23-10-2018, 18:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Vad skulle ni alla säga om man införde korsordslösning i skolan?



          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 24-10-2018, 10:23
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (johnny_j @ 23-10-2018, 19:29) *
          Vad skulle ni alla säga om man införde korsordslösning i skolan?


          Jag skulle säga bra. Och det ska vara med papper och penna, inte datorskärm. Datortid är bra, men det har dom nog ändå.

          CITAT (Trampendal @ 22-10-2018, 22:39) *
          Örngott!


          Yes. Klarar du A-korsordet...........
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 24-10-2018, 21:22
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          CITAT (sparvuggla @ 24-10-2018, 11:23) *
          Jag skulle säga bra. Och det ska vara med papper och penna, inte datorskärm. Datortid är bra, men det har dom nog ändå.
          Yes. Klarar du A-korsordet...........


          Jag har det i krysstidning varje månad, men jag försöker inte ens lösa det. Har försökt några gånger för länge sen, men det verkar hopplöst.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 18:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon