Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > är det fel på min NewDawn?
          Saphire
          Inlägg 24-07-2012, 12:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          07-05-2011
          Medlem nr: 43 825



          Jag har ett dilemma, jag både älskar och hatar mina NewDawn-rosor.

          Vi köpte ett hus där de frodas och blommar som galningar. Jag vet inte ens hur många stockar det rör sig om, men nu när jag slängt hälften är det säkert ett tiotal kvar. Det verkar nästan som de förökat sig själva, men alla skott som kommer är röda och alla blommorna är lika, så det verkar inte vara vildskott.

          De står för tätt, och där jag gallrat hårt är rosten borta, men nu till kärnan:
          Blommorna går från stor knopp, till blomma, till att vissna.. på en dag bara! En del knoppar hinner inte slå ut innan de tappar bladen! Är detta vanligt för sorten? Mina andra rosors blommor håller en vecka i alla fall.

          De står på hushörnet mot tegelvägg i rakt söderläge, zon 3. Är det för varmt för dem kanske?

          Jag älskar dem för de verkligen lyser i kvällsmörkret, och doften är juvlig, men om inte blommorna går att hålla liv i mer än ett dygn så blir det för mycket skräp. I så fall vill jag gärna ha förslag på alternativa rosor.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 24-07-2012, 15:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Det är inte normalt så gör inte min ND. Jag har den intill ett äppelträd så att den kan klänga där. I år gjorde den en abrovinkel som den inte har gjort tidigare. Den långa grenen med utlöpare bara vissnade och efter ett tag tittade jag upp i trädet och där var fullt med blommor den hade skjutit en ny lång gren på andra sidan trädet och börjat om där. Det har varit en tuff vår med kyla och torka här så jag tror att det var orsaken. Jag är inte expert på rosor men undrar om det kan vara för lite vatten om du inte kan se någon sjukdom.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Robbanp
          Inlägg 24-07-2012, 17:35
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem sedan:
          14-08-2011
          Medlem nr: 71 235



          CITAT (Saphire @ 24-07-2012, 13:31) *
          men alla skott som kommer är röda och alla blommorna är lika, så det verkar inte vara vildskott.


          Inte mycket till svar men jag reagerade på ovanstående. New Dawn har inte röda blommor utan ljust rosa. Kan det vara en annan sort eller rent av bara vildskott du har ändå?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 24-07-2012, 23:23
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          De står på varm stället, så de fattas vatten, ros knoppar och blommor behöver fugtkt mellan rötter för att knopparna öppnar och ger fina blommor,
          jag hade samma problem förut men nu, jag blir fri från problem genom att behåller fuktigt jord omkring rötter, Även om jag tvingar ge dem Lite vatten varje dag

          H.Bassam
           
          Citera
          Mony
          Inlägg 25-07-2012, 09:18
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem sedan:
          24-06-2009
          Medlem nr: 24 388



          Jag har samma problem i år med min New Dawn. Den står i stor kruka invid västvägg och har sol från 12-tiden till solen går ner. Den har fått fin näringsrik jord och mycket vatten. Men den är väldigt lessen och varken blad eller nygrenar har frodats. Däremot får jag stora knoppar, de blommar och vissnar på en eller två dagar. Jag har trott att det berott på blåsten...

          Men sommaren har ju varit lite knasig, kall och våt sad.gif
          (bor i zon 1)


          --------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se
           
          Citera
          Saphire
          Inlägg 25-07-2012, 11:20
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          07-05-2011
          Medlem nr: 43 825



          CITAT (Robbanp @ 24-07-2012, 18:35) *
          Inte mycket till svar men jag reagerade på ovanstående. New Dawn har inte röda blommor utan ljust rosa. Kan det vara en annan sort eller rent av bara vildskott du har ändå?



          Förlåt, jag var otydlig, det är själva skotten som är röda, inte blommorna. Blommorna är blekt rosa, en del nästan vita. Helt bedårande i skymning och sommarnattsljus.

          Då ska jag gräva upp några av dem och flytta dem till norrsidan som jag tänkte. Där är marken svalare och fuktigare. Vi bor på sandmark vad det verkar, för grannarna har problem med fruktträden och överallt är det myror. crying.gif
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 26-07-2012, 00:23
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Efter lång tid med studerar och praktiken i plantskolor och hemma, jag upptäcker att ros knoppar och blommor blir dåliga , om de står i varm stället med lite vatten, nästan alla kunder frågade förut men kan vi inte svåra riktigt, men idag jag är säker 100 procent.

          Obs
          Nära finns en hög temperatur, växter behöver mer vatten,

          _ Innan att jag arbeta i plantskolor, jag trodde inte att inne växter behöver vattna varje dag från botten utan kaktus vattnar när de behöver, men ute växter behöver vattna varje dag på den här tiden av året.,



          --Jag offrar mycket tid och pengar, men jag blir glad när jag hittar riktigt svar för frågor.


          H.Bassam
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 04:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon