Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Getingbo stort som en honungsmelon - hur få bort?
          Peztis
          Inlägg 18-08-2012, 19:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Hittade igår ett getingbo i min kaprifol, stort som en honungsmelon. Har försökt klippa bort en kvist här och en kvist där för att frilägga det men vad gör man nu?

          Ringa försäkringsbolaget?
          Ta en lång häcksax och klippa ned det? Sedan då?

          Det kan inte vara kvar eftersom det är precis vid husknuten och där vi ofta går. Såg det när vi kom hem ifrån vår semester...


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2012, 19:46
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Gå dit med dammsugaren och sug upp getingarna direkt från ingångshålet. Men var beredd att släppa och springa om något skulle gå fel biggrin.gif
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 18-08-2012, 19:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Öh... ok... och vad gör jag i så fall med getingarna i dammsugarpåsen?

          Dessutom har jag begåvats med en dammsugarrobot, den skulle nog ha väldiga problem med att klättra upp i klematisen och suga i sig innehållet i boet.

          tack för inlägget, Huggorm. Någon som har fler (och gärna bättre biggrin.gif förslag!)?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 18-08-2012, 20:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Det enda du behöver är en tändsticka och ett plån att tända den mot. Getinbon är väldigt lättantändliga. Vänta till mörkret då de alla har lagt sig.

          //T
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-08-2012, 20:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          jag skulle bara låta det vara ..har ett liknande vid dammen i ett mindre träd,är ofta i närheten de har aldrig stört mej på något sätt.O snart dör ju alla utom drottningen.Nästa år bor de nån annan stans.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          HelénE
          Inlägg 18-08-2012, 20:55
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 028



          Om getingarna stör, dvs ni märker att det är förbaskat med getingar i er närhet så försök få bort det, i annat fall låt det vara och ta det i höst istället. Är ju lite riskabelt att ge sig på ett stor getingbo.

          Ska ni ta bort det är bäst att invänta mörkret. Vet inte hur lätt ni kan komma åt det, men kan man så kan man försöka med att försiktigt trä en sopsäck underifrån, se till att den är öppen och någon håller i den och att någon annan petar ner boet med nån pinne/käpp eller liknande, och sen fort igen med påsen. Men samtliga inblandade bör vara beredda på att springa, tjocka vinterkläder och att inte ha getingallergi är bra.

          Man kan också försöka spreja ingångshålet med nåt klibbigt, en kompis tog en burk med sprejfärg men det vill man ju direkt inte ha i klätterväxterna(detta var i nån bod där det inte hade nån betydelse), men kanske markörsprej kan funka, det försvinner ju med vatten. Så att getingarna blir kletiga och inte kan flyga ut snabbt och attackera. Eller sånt där vitt tomte-skum som man sprejar saker med kring jul för de ska se snöiga ut, kanske till och med vanlig skumgrädde på burk kan funka.

          Min pappa tog kål på getingarna i ett fotbollsstort bo i garaget med kylsprej (finns pp mackar, jula, biltema osv). Han sprejade in i hålet och runt det en mörk kväll och väntade sen nån timme. Verkar som getingarna frös ihjäl.

          Helén


          --------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm
           
          Citera
          Zixten
          Inlägg 18-08-2012, 22:28
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem sedan:
          18-02-2012
          Medlem nr: 75 500



          Tricket med dammsugare funkar, när du är klar spaaryar du bara in insektsmedel som dödar getingarna och täpper till dammasugarslangen med en bit papper eller liknande.

          Annars finns det speciellt skum som tydligen skall vara effektivt...
          http://www.smartasaker.se/getingskum.html
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2012, 22:30
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag har slutit fred med mina getingar. De har stora bon som hänger under golvplankorna på altanen, men ser dem genom springorna. Går man mycket just ovanpå surrar de omkring, men de verkar mer nyfikna än arga och sticks aldrig. Blir de fler än ett tjog så drar jag mig dock undan, skulle någon få för sig att anfalla så triggas väll även de andra att göra det. Men i övrigt lever vi i symbios, de bråkar inte med mig och jag bråkar inte med dem. Och jag använder altanen precis som vanligt, att det surrar omkring lite getingar stör mig inte. Vem vet, de kanske till och med håller efter annan ohyra?
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 18-08-2012, 22:37
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Säkert håller det rent på annat, getingar ska ju vara renliga av sig.

          Funderade på att ta en silikonspruta och spraya i ingångshålet. Undrar hur fort de tuggar sig igenom boets väggar? Om man hinner klippa ned det från kaprifolen och ned i ... vad? Plastpåse? Tuggar de sig inte igenom det också?

          Eller så gör vi som ni säger: låter tiden och naturen ha sin gilla gång... Men boet sitter lite dumt till precis vid vattenutkastaren och där sonen brukar sparka fotboll på gräset - känns lite riskabelt även om han inte verkar vara direkt allergisk.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-08-2012, 22:45
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Tror det är mkt mer riskabelt att med hemmaknep ta bort det än låta det vara,inomhus är en annan sak men ute,nääsmile.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2012, 22:54
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          På föräldrahemmet var det koltrastbo i kaprifolen tänkte jag skriva, men det var egentligen en klematis. Trevligare än getingbon i alla fall rolleyes.gif

          Har ni sett hur smutsigt det blir under ett getingbo? Riktiga lortgrisar är de, getingarna. Hänger boet på något känsligt ställe kan man lägga en tidning eller liknande under, så slipper man smutsen.
           
          Citera
          Robbanp
          Inlägg 19-08-2012, 07:36
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem sedan:
          14-08-2011
          Medlem nr: 71 235



          Varför krångla? Om du ändå tänker ta död på dem, och inte försöka någon slags omlokalisering, är det enklaste och effektivaste att spreja rätt in med Radar eller motsvarande. Vindstilla och torrväder rekommenderas.

          Huggorm: Jag är glad att jag inte är med den dagen de tuggat tillräckligt mycket i golvplanken för att någon ska trampa igenom.

          Vi har sett en märkbar minskning av antalet getingar de senaste åren. Samtidigt har antalet bin ökat. Det tycker vi är bra, alla skulle ha en biodlare i närheten.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 19-08-2012, 07:51
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Och jag har aldrig haft särskilt mycket getingar hos mig, förmodar att det är för att jag haft bålgetingar boende i/vid vedbon. Men nu - sen kanske 10 dagar tillbaka - kommer det in 10-20 per dag i köket. Grannen (som också märkt en ökning) och jag har letat efter ett bo eller någonstans dom försvinner in men ingen av oss har hittat något.


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-08-2012, 17:21
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Ett stort getingbo som sitter i buske måste vara ett bo av Mellangeting eller Buskgeting som den heter nu. Jag hade låtit det vara, finns det ingen allergi i närheten finns det ingen anledning till åtgärder.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 21-08-2012, 21:26
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Just nu får det sitta kvar där...

          Tack för era inlägg!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 25-08-2012, 10:36
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          En liten uppdatering...

          Det ösregnade här för några dagar sedan. Efter detta var det ingen aktivitet så jag petade lite. Och lite till... Till slut klippte jag ned det och då föll det sönder av vätan. Inga getingar, däremot en sådan där förbenad grön larv som brukar kaläta klematis och annat.

          Så nu är getingboet borta - slapp ringa typ Anticimex (vilket jag var inne på ett tag) och inga gifter sprayades! tummenupp.gif

          Redigerat av Peztis: 25-08-2012, 10:36


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 17:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon